Varför säger du främst ”Hej!” eller hälsar på någon?
Varför säger du ”Hej!” eller hälsar på någon? Vad vi anser om det här, tycker jag säger mycket om hur vi är som människor.
Varför säger du ”Hej!” eller hälsar på någon? Vad vi anser om det här, tycker jag säger mycket om hur vi är som människor.
Jag hälsar på folk för att jag är en social person som gillar att prata med andra människor. Kan prata med någon på bussen,i parken på öppna förskolan eller bara i kön på ica.
Röstade på första alternativet, men jag hälsar mest för att det är härligt att man oftast får ett hej eller ett leende tillbaka. Ser någon lite ledsen ut kan en hälsning göra dem lite gladare även om det inte botar allt... =)
Röstar på första alternativet, som passar bäst.
Jag hälsar naturligtvis för att det är "mest rätt" att göra det, känner mig dock inte tvingad. Men för mig känns det naturligt att vara "artig", social och vänlig.
Lite olika. När jag säger "Hej" till en vän eller kollega är det ju lite annorlunda menat än om jag säger "Hej" till en random förälder på gården (är förskollärare).
1.För att visa att du är vänligt sinnad.
Det beror ju på. Jag hälsar på alla jag möter i trapphuset hemma pga 1 men inte alla jag möter på stan.
För att det tillhör protokollet, inget alternativ stämde in!
Röstade "För att du känner någon väldigt väl", men det är en sanning med modifikation. Snarare säger jag hej OM jag känner någon väldigt väl. Ibland gör jag inte det heller.
Jag ställer frågan efter vad jag läste i min lokaltidning där man ville att barnen i skolan skulle lära sig säga hej för att få en bättre miljö i skolan. Bra förslag tänkte jag, men undrade samtidigt i all ärlighetens namn hur det är med oss vuxna. Är vi verkligen i all ärlighetens namn så pigga på att säga ”Hej” till vem som helst, typ att vi bara vill visa lite vänlighet. Nej jag tror innerst inne vi tänker oss för väldigt väl innan vi säger ”Hej” till någon. Där jag närmast är 100 % säker att många passar sig väldigt noga för att säga ”Hej” till vem som helst. Själv bor jag t ex i en stad och i ett bostadsområde där jag snarare många gånger tycker många istället blänger på en och undrar vad är för en stolle som jämt säger ”Hej” när man försöker visa att man kommer vänligt sinnad. Så efter hur min vardag ser ut så tror jag av svaren att döma här inte är vad man faktiskt gör. För hur många är det t ex som bara hejar på sin granne. Okey det kan nog vara mycket olika i landet. Men åter igen, iden fick jag av några skolbarn som just tyckte som jag att vi inte ska vara så rädda att säga ”Hej” till varandra. Det var därför som jag nu ställde frågan. Okey!
För att visa att jag inte anser att vederbörande är ett jävla arsle. Ibland, så lägger jag till ett smil också. Och ja, till och med en snäll kommentar kan det bli. Även till okända Damer. Nåt dom uppskattar väldeliga. Speciellt trevligt när Damen ifråga rodnar av komplimangen.
Ja, jag är snäll. Av naturen. Eller om det är medfött. Fast det är väl samma sak.
Jag ställer frågan efter vad jag läste i min lokaltidning där man ville att barnen i skolan skulle lära sig säga hej för att få en bättre miljö i skolan. Bra förslag tänkte jag, men undrade samtidigt i all ärlighetens namn hur det är med oss vuxna. Är vi verkligen i all ärlighetens namn så pigga på att säga ”Hej” till vem som helst, typ att vi bara vill visa lite vänlighet. Nej jag tror innerst inne vi tänker oss för väldigt väl innan vi säger ”Hej” till någon. Där jag närmast är 100 % säker att många passar sig väldigt noga för att säga ”Hej” till vem som helst. Själv bor jag t ex i en stad och i ett bostadsområde där jag snarare många gånger tycker många istället blänger på en och undrar vad är för en stolle som jämt säger ”Hej” när man försöker visa att man kommer vänligt sinnad. Så efter hur min vardag ser ut så tror jag av svaren att döma här inte är vad man faktiskt gör. För hur många är det t ex som bara hejar på sin granne. Okey det kan nog vara mycket olika i landet. Men åter igen, iden fick jag av några skolbarn som just tyckte som jag att vi inte ska vara så rädda att säga ”Hej” till varandra. Det var därför som jag nu ställde frågan. Okey!
När vi säger ”Hej” är det nog självklart att vi vill visa att vi kommer vänligt sinnade. Men därifrån är nog vägen lång till att vi gör det mot alla vi möter i vår vardag. Så jag tror därför att du nog kommer med det ärligaste svaret hitintills på denna fråga. För även om man nu vänligt sinnad, så menar jag bestämt att man hälsar eller säger ”Hej” på alla man möter. Nej detta menar jag bestämt är en ren och skär lögn för de allra flesta, varför jag nu korar dig för att jag tycker du gett det ärligaste svaret hitintills. Okey att man hälsar för att man är vänligt sinnad, men detta gäller nog främst de som man vill ha i sin bekantskapskrets. Och jag är med det 100 % att många till och med aktar sig nog för att hälsa på vissa för att de är rädda för att de på något konstigt sätt ska få anseende ned svärtat eller något liknande. För hur många sådana skitstövlar har man inte mött i sin dag.
När vi säger ”Hej” är det nog självklart att vi vill visa att vi kommer vänligt sinnade. Men därifrån är nog vägen lång till att vi gör det mot alla vi möter i vår vardag. Så jag tror därför att du nog kommer med det ärligaste svaret hitintills på denna fråga. För även om man nu vänligt sinnad, så menar jag bestämt att det är en lögn att man hälsar eller säger ”Hej” på alla man möter. Nej detta menar jag är en ren och skär lögn för de allra flesta, varför jag nu korar dig för att jag tycker du gett det ärligaste svaret hitintills. Okey att man hälsar för att man är vänligt sinnad, men detta gäller nog främst de som man vill ha i sin bekantskapskrets. Och jag är med det 100 % att många till och med aktar sig nog för att hälsa på vissa för att de är rädda för att de på något konstigt sätt ska få anseende ned svärtat eller något liknande. För hur många sådana skitstövlar har man inte mött i sin dag.
För att visa att jag är vänligt sinnad. På jobbet är det för att bekräfta de barn jag träffar, genom att säga Hej XXX! till alla barn jag möter så blir de sedda av mig, nog så viktigt. Till grannarna säger jag också hej och till folk som ler åt mig på stan