• MammasPojke13

Måla om en MALM säng i ekfaner!

Hej!

Jag har en säng, från IKEAs serie MALM, i ekfaner, men är nu väldigt sugen på att måla om den till vit!
    Någon som har gjort det? Blev det bra?
    Några tips på hur jag ska gå till väga för bästa resultat? 

• Svar på tråden Måla om en MALM säng i ekfaner!
  • namnaren

Målade om min eksäng i somras.och du måste måla med såkallat häftgrund först för annars kommer färgen att kunna skarpas bort. Sen kan du måla med den färgen du vill ha, dvs vit Lycka till

• Lindsey Egot the only one

Gör som inlägget ovan men du kan även dra lätt med ett fint sandpapper för att öka vidhäftningen.

• MammasPojke13
    namnaren skrev 2013-10-23 20:38:32 följande:
    Målade om min eksäng i somras.och du måste måla med såkallat häftgrund först för annars kommer färgen att kunna skarpas bort. Sen kan du måla med den färgen du vill ha, dvs vit Lycka till
    Vad är häftgrund? Har aldrig hört talas om det. Slipade eller ruggade du upp ytan först också?
  • MammasPojke13
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-10-23 20:48:58 följande:
    Gör som inlägget ovan men du kan även dra lätt med ett fint sandpapper för att öka vidhäftningen.
    Jag tänkte först tvätta sängen, rugga upp ytan med ett (inte för grovt) sandpapper, måla med grundfärg en gång och sen två gånger med lackfärg. Men tänkte att det kanske fanns ett bättre sett att göra det på, för att få ett så bra resultat som möjligt. :)
  • namnaren

Med häftgrund så slipper du sandpappra, därmed får du kvar den fina ytan som finns i faneren

• Mosaik

Vi har målat vår malmsäng, i björkfaner. Vi chansade att måla utan grundfärg eller slipning och nu tre år senare är sängen fortfarande superfin. Inget flagig alls. Vi hade egentligen tänkt kasta ut den o köpa ny, annars hade vi gjort det mer ordentligt med grundfärg, men som sagt, än är den jättefin på ytan :) Lycka till!

• MammasPojke13
    namnaren skrev 2013-10-23 21:12:00 följande:
    Med häftgrund så slipper du sandpappra, därmed får du kvar den fina ytan som finns i faneren
    Aha! :) Tack för tipset!
    Mosaik skrev 2013-10-23 21:18:09 följande:
    Vi har målat vår malmsäng, i björkfaner. Vi chansade att måla utan grundfärg eller slipning och nu tre år senare är sängen fortfarande superfin. Inget flagig alls. Vi hade egentligen tänkt kasta ut den o köpa ny, annars hade vi gjort det mer ordentligt med grundfärg, men som sagt, än är den jättefin på ytan :) Lycka till!
    Du har ingen bild på sängen, som du kan visa? :)
Svar på tråden Måla om en MALM säng i ekfaner!