• LillEm90

Försöker ändra på min kost

Som rubriken lyder så försöker jag ändra min kost så den är hälsosam och som gör att jag kan lättare gå ner i vikt då jag har ett bottenlågt självförtroende och självkänsla. Och dem senaste 7-8 åren och jag går också en gång i veckan hos en kurator + går ut på en promenad i 50 minuter varje dag i rask takt (blir så automatiskt av nån anledning).
    Nu är det så att jag också skippar läsk, saft, glass, godis och snabbmat (Donken, pizza ect ect) och äter mycket av grönsaker och äter heller inte mycket vitt bröd eller knappt nån form av pasta. Har också börjat äta frukost på morgonen nu (hälsofil naturell med skurna äppelbitar blandade med lite socker och kanel & ett glas vatten)

Och nu har jag också börjat arbeta/praktisera på Samhall då jag är ute dem timmar jag jobbar (förutom rast) och städar trappor och lite annan städning.

Egentligen vet jag inte vad jag vill uppnå med detta inlägg, kanske några peppkommentarer och väldigt gärna; råd om kost och hur jag ska äta och sånt. 

Kom gärna med råd om kost och motion till mig, är oerhört uppskattat!

viktminskning
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-24 18:32
    Glömde tillägga en grej med motionen, gör också flera sit-ups (över 10 st i a f) ungefär varje dag :)
  • Svar på tråden Försöker ändra på min kost
  • SysterYster76

Hej hopp! Jag gick ned 27 kg på 1,5 år genom en viktminskningsgrupp på jobbet. Vi följde bara lite enkla regler:
    -Äta regelbundet (5-6 ggr/dag, frukost, lunch, middag är de större målen.)
    -Motion sammanlagt 30 min/dag ex cykla till jobbet.
    -Dricka ett glas vatten varannan timme.
    -Aldrig ta om en portion.
    -Halva tallriken grönsaker.
    Första 6 v inga sötsmakande saker alls för att bryta sötsuget och få andra smakpreferenser.

Viktnedgången gick inte så fort som jag ville, typ 0,5-1 kg i månaden, men jag lärde mig verkligen hälosamma vanor.

Nu har jag kört LCHF i 3v sedan SBU klargjort att det är det effektivaste sättet att gå ned i vikt samt ger förbättrade kolestorolvärden och bättre blodtryck. Det finns heller inga som helst vetenskapliga bevis på ökad risk för hjärt-kärlsjukdomar. Gått ned 1kg i veckan helt plötsligt :D och då har jag precis gått ned 27 innan...

Läs mer på www.kostdoktorn.se och kolla även in Matrevolutionen en föreläsning den läkaren lagt ut på www.youtube.com . Se den! Verkligen superintressant tycker jag!
    Finns otroligt goda lchf-recept också :D

Lycka till med ditt val av viktnedgångs-sätt :]

• LillEm90

SysterYster: Tack så mycket för tipsen! :)

Har även gjort ett eget träningschema till mig själv som jag tänkte dela med mig och så får ni säga vad ni tycker :)

(morgonjoggningen gäller endast vardagar innan jobbet)

Innan frukost, 05:30:
    Joggingrunda runt gården jag bor (ökning gradvis) 

Efter lunch (13:00-14:00)
    15 sit-ups
    50-60 minuters promenad
    10 sit-ups

Efter middagen (18:00-19:00)
    15 sit-ups
    50-60 minuters promenad
    10 sit-ups

Innan läggdags (valfritt!!)
    Joggningrunda
    eller
    Sit-ups 

• SysterYster76

Det är bra med motion MEN om syftet med motionen är att gå ned i vikt.... Dra ned på träningspassen och se till att få in vardagsmotion istället! Ex ta trappan ej hissen, cykla istället för buss osv
    Det behövs inget gediget träningsschema för att gå ned i vikt. Var inte så hård mot dig själv :)
    När det gäller viktminskning så är en kost-ändring nr1 !

Vet inte om du tycker LCHF är ngt för dig MEN i så fall är frukosten du nämner i TS absolut inte bra:
    Hälsofil låter som en lågkalorifil(?)
    Släng i så fall UT skiten! Lågkalorikost är bombarderat med kolhydrater som man blir fet av och inte mätt... Man ska äta FETA produkter som ex grädde och smör för att bli mätt. Dessa produkter blir man inte fet av eftersom de innehåller låga doser av kolhydrater. Kolhydrater gör dig fet, inte fet mat!

Du verkar redan tänka lite LCHF iom att du helst inte äter vitt bröd, pasta etc. Kör då fullt ut LCHF! Det är dessutom väldigt lätt att följa: ät bara produkter med högst 5gram kolhydrater per 100 gram. Dvs fet majonnäs (2gr kolhydrater/100gr) istället för fettfri majonnäs (12,5gr/100gr).

Läs mer om LCHF och framförallt kolhydrater och fett på nätet så får du bilda din egen uppfattning.
    Men jag är helsåld! hehe :]

• LillEm90
    SysterYster76 skrev 2013-10-25 14:54:56 följande:
    Det är bra med motion MEN om syftet med motionen är att gå ned i vikt.... Dra ned på träningspassen och se till att få in vardagsmotion istället! Ex ta trappan ej hissen, cykla istället för buss osv
    Det behövs inget gediget träningsschema för att gå ned i vikt. Var inte så hård mot dig själv :)
    När det gäller viktminskning så är en kost-ändring nr1 !

Vet inte om du tycker LCHF är ngt för dig MEN i så fall är frukosten du nämner i TS absolut inte bra:
    Hälsofil låter som en lågkalorifil(?)
    Släng i så fall UT skiten! Lågkalorikost är bombarderat med kolhydrater som man blir fet av och inte mätt... Man ska äta FETA produkter som ex grädde och smör för att bli mätt. Dessa produkter blir man inte fet av eftersom de innehåller låga doser av kolhydrater. Kolhydrater gör dig fet, inte fet mat!

Du verkar redan tänka lite LCHF iom att du helst inte äter vitt bröd, pasta etc. Kör då fullt ut LCHF! Det är dessutom väldigt lätt att följa: ät bara produkter med högst 5gram kolhydrater per 100 gram. Dvs fet majonnäs (2gr kolhydrater/100gr) istället för fettfri majonnäs (12,5gr/100gr).

Läs mer om LCHF och framförallt kolhydrater och fett på nätet så får du bilda din egen uppfattning.
    Men jag är helsåld! hehe :]
    Får vardagsmotion då jag jobbar med samhall och städar i trappor och får gå upp och ner rätt mycket :) och tyvärr får jag inte cykla pga en sjukdom jag har :/
    Har tyvärr alltid varit hård mot mig själv..:o

Och grädde är tyvärr något jag inte gillar så mycket :( får alltid en konstig och äcklig smak i gommen av just grädde (blir ingen tårta t ex)..
    Ska nog göra de och se om jag ska börja med de och tusen tack för tipsen! :) 
  • Muminmammans hatt
    LillEm90 skrev 2013-10-25 15:01:32 följande:
    Får vardagsmotion då jag jobbar med samhall och städar i trappor och får gå upp och ner rätt mycket :) och tyvärr får jag inte cykla pga en sjukdom jag har :/
    Har tyvärr alltid varit hård mot mig själv..:o

Och grädde är tyvärr något jag inte gillar så mycket :( får alltid en konstig och äcklig smak i gommen av just grädde (blir ingen tårta t ex)..
    Ska nog göra de och se om jag ska börja med de och tusen tack för tipsen! :) 
    Gäller det alla mjölkprodukter, eller enbart grädde?
  • LillEm90
    Muminmammans hatt skrev 2013-10-25 15:05:27 följande:
    Gäller det alla mjölkprodukter, eller enbart grädde?
    enbart grädde^^ 
Svar på tråden Försöker ändra på min kost