• silhuett

    Hur definierar man ordet "sladdbarn"?

    För mig har det bara varit så enkelt att det innebär att man får barn flera år efter senaste barnet (men jag känner mig osäker på hur lång tid som bör gå emellan, minst 6 år kanske?).
    Min pojkvän menar däremot att det måste först finnas flera syskon som ligger hyfsat tätt i ålder, som sedan får ett syskon när de börjat bli lite äldre. Det måste även vara helsyskon, annars gills det inte.

    Jag och min pojkvän har två barn var sen tidigare förhållanden. Mina är 9 ,5 och 8 år gamla, hans 12 och 4. Jag tycker att vi får ett sladdbarn om han och jag skaffar barn om några år. Det anser inte han, eftersom det inte blir helsyskon.. hm..

    Hur lyder definitionen egentligen? Finns det någon?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-23 21:00

    Han tycker inte heller att hans 4-åring är ett sladdbarn eftersom det var med en annan mamma, medan jag skulle säga barnet är det.

  • Svar på tråden Hur definierar man ordet "sladdbarn"?
  • puss

    Tror en definition är på tolv år, och vissa säger att man kan använda ordet när det är större åldersskillnad på tvåan och trean än på ettan och tvåan.

  • Lindsey Egot the only one

    Jag tror de är fr.o.m. det är 7 år mellan barnen och bäckenet intagit sitt ursprungs läge igen. En del säger att man blir som en förstagångsföderska.

  • Gryntroll
    Butterscotch skrev 2013-10-23 21:52:12 följande:
    10 år emellan har jag alltid använt som definition, men var jag fått det ifrån vet jag inte riktigt

    Samma som jag. Vet att jag ofta fick höra det som barn, att jag nästan är sladdis iom 9 och 12 år till mina äldre syskon men att gränsen är vid 10 år.
  • Hannajo

    Jag är ett sladdbarn, 12, 15 och 18 år yngre än mina syskon. Jag tycker, som flera ovan, att ca 7 år mellan barnen räcker. Min dotter är 11, 13 och 15 år yngre än sina syskon och min son 15, 17 och 19 år yngre än sina syskon. Som är deras halvsyskon. Mina barn är inte sladdbarn. Min förstfödda kan liksom inte vara ett sladdbarn, anser jag. Så jag håller nog med din man TS.


    Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • Lindsey Egot the only one
    silhuett skrev 2013-10-23 22:15:45 följande:

    Någon som har hört något om att det måste gälla helsyskon?
    Bara nyfiken smile5.gif


    Jag tycker det bara gäller helsyskon. Annars en man kan ju skaffa en sladdis hela livet medan kvinnor är mer begränsad.
  • Lady Namárië

    Minst 8-10 år emellan är min personliga uppfattning. Och jag tycker också att det bara gäller helsyskon. Att bilda en ny familj med någon annan är inte samma sak som att "få en på sladden".


    So say we all
Svar på tråden Hur definierar man ordet "sladdbarn"?