• woopie

Vad är ditt barn värt???

Barnpassning räknas som en Hushållsnära tjänst och ger möjlighet till RUT-avdrag!
    RUT är en förkortning av Rengöring, Underhåll och Tvätt.
    Begreppet rut-avdrag används för att beskriva möjligheten till skatteavdrag för husarbete.

Exempel på tjänster är städning, barnpassning och trädgårdsarbete. Avdrag ges enbart för arbetskostnad. Det innebär att kunden betalar hälften av arbetskostnaden till barnpassaren. När arbetet är utfört faktureras kunden hälften av kostnaden och barnpassaren begär resten av arbetsersättningen av Skatteverket.

En utbildad barnskötare med anställning har en månadslön på ca 19500:- per månad.

Det ger en timlön på ca 113:- före skatt

För att få ut 113:- per timme som barnpassare, född 1987 eller senare, måste du betala din barnflicka, nanny minst 90:- per timme (ca 180:- innan rut)

Det finns tre alternativ F-skatt, A-skatt och anlita genom en barnvaktsförmedling.
    Alla tre har olika fördelar och nackdelar.

Barnpassaren skaffar F-skatt:
    Har barnpassaren kunskapen eller möjlighet till hjälp att starta och driva eget så är detta ett bra alternativ. Det finns olika sätt att tjäna några kronor extra om man vet vad man gör.

Enkelt! A-skatt via ett faktureringsföretag:
    Fakturera genom ett faktureringsföretag! Faktureringsföretaget står som din barnpassares arbetsgivare och beroende på vilket faktureringsföretag du väljer ingår vissa försäkringar. Var noga med att kolla att det är ett faktureringsföretag som kan dra av RUT.
    EX:
    www.firmify.se
    www.billogram.com
    www.coolcompany.se
    www.frilansfinans.se

Anlita en barnpassare genom en barnvaktsförmedling.
    Något av det smartaste du kan göra ät att anlita en auktoriserad barnpassare via en barnvaktsförmedling! Det är säkert, tryggt och kostnadseffektivt. Du har då andra som söker upp passande barnpassare åt dig.

Förmedlingen ser till att din barnpassare har de kvalifikationer och utbildning du efterfrågar. Din barnpassare är trygg, försäkrad och alla skatter och avgifter redovisas och betalas till skattemyndigheten. Skulle din barnpassare vilja sluta, eller om några problem uppstår kan du meddela barnvaktsförmedlingen att du önskar en ersättare.

Vilken förmedling du väljer att anlita genom är helt ditt beslut!
    Du ska naturligtvis välja den barnvaktsförmedling som känns helt rätt för dig och din familj!
    EX:
    www.smafolkbarnpassning.se
    www.nannyakuten.se
    www.citykids.nu
    www.nanny.nu
    www.upgradeskids.se
    www.charliesbastaanglar.se
    www.lugna-hem.se
    www.bamsia.se/
    www.nannystockholm.se/
    www.fridab.se
    www.tryggbarnvakt.se

Allt arbete som utförs mot pengar som inte redovisas till skattemyndigheten är sk svart arbete!
    Att arbeta svart är ett brott

En barnpassare som arbetar svart utsätts för stora risker:
    • Det är olagligt och därmed straffbart.
    • Inkomsten är inte pensionsgrundande.
    • Barnpassaren saknar rätt till uppsägningstid.
    • Barnpassaren saknar skydd om uppdragsgivaren vägrar betala eller försöker luras.
    • Om Barnpassaren skulle råka ut för en olycka finns inga försäkringar som gäller.
    • Barnpassaren har inte rätt till semesterersättning eller övertidsersättning.
    • Barnpassaren har inte rätt att ta med sin inkomst vid beräknande av SGI hos försäkringskassan.
    • Barnpassaren kan inte använda sitt svartjobb som en merit när hen senare söker ett nytt jobb.

Så tänk över det en extra gång ifall du verkligen tycker det är värt att anlita ett svart barnpassare. 
    Det finns bara en fördel, men flera nackdelar.

Svara nu på frågan: Vad är ditt barn värt? 

KOMMUNIKATION är a och o i ALLA förhållanden!!
  • Svar på tråden Vad är ditt barn värt???
  • Anonym (tja)
    woopie skrev 2013-10-23 22:53:33 följande:

En barnpassare som arbetar svart utsätts för stora risker:
    • Det är olagligt och därmed straffbart.
    • Inkomsten är inte pensionsgrundande.
    • Barnpassaren saknar rätt till uppsägningstid.
    • Barnpassaren saknar skydd om uppdragsgivaren vägrar betala eller försöker luras.
    • Om Barnpassaren skulle råka ut för en olycka finns inga försäkringar som gäller.
    • Barnpassaren har inte rätt till semesterersättning eller övertidsersättning.
    • Barnpassaren har inte rätt att ta med sin inkomst vid beräknande av SGI hos försäkringskassan.
    • Barnpassaren kan inte använda sitt svartjobb som en merit när hen senare söker ett nytt jobb.

Fast jag tror nog att tonåriga grannen som sitter barnvakt någon kväll då och då inte väntar sig semesterersättning, pensionsgrundande lön, eller att det skall vara SGI-grundande inkomst. Det går utmärkt att använda som merit då man faktiskt kan ha med ett brev från grannen att man passat deras barn och att de är mycket nöjda med hur man umgås med barnen. Uppsägningstid är väl knappast relevant när man tackar ja eller nej från gång till gång.

• Ramborg

Frågan i trådstarten hänger inte ihop med resten. För vårt barn skulle vi ge allt vi äger och allt vi kan låna och stjäla. Men för barnpassning? Det är ju en annan sak.

42.
  • Waldo

Nu har jag ingen aning om vad frågan har med din text att göra.

Men för att svara på din fråga;  de flesta dagar skulle jag gå genom eld och vatten och tillbaka igen för min dotter, men visst har det funnits stunder jag glatt skulle bytt ut henne för en snickers

• woopie

För endast 90:- i timmen sätter du ett högre värde på ditt barn och den du väljer ska vara där i ditt ställe. Det måste kännas bättre att överlämna ansvaret till någon med erfarenhet? Eller?

Så vad är ditt barn värt?

Jag tycker inte rubriken är helt fel...

Och jag pratar om lite mer kontinuerlig barnpassning...

Allt arbete som utförs mot pengar som inte redovisas till skattemyndigheten är svart arbete!

Att arbeta svart är ett brott!

KOMMUNIKATION är a och o i ALLA förhållanden!!
  • Tow2Mater

Jag skulle gärna använda en barnvaktsförmedling, men jag skulle aldrig betala for en utbildad barnskötare for barnpassning några timmar!

• Ramborg
    woopie skrev 2013-10-24 00:24:04 följande:
    För endast 90:- i timmen sätter du ett högre värde på ditt barn och den du väljer ska vara där i ditt ställe. Det måste kännas bättre att överlämna ansvaret till någon med erfarenhet? Eller?

Allt arbete som utförs mot pengar som inte redovisas till skattemyndigheten är svart arbete!

En eller ett par gånger i månaden strular det lite med våra jobbtider. Grannens tonåriga dotter hämtar då vår flicka på dagis, ger henne mellanmål och bygger Lego med henne en halvtimme eller så tills vi kommer hem. Tycker du det är realistiskt att be en sextonåring registrera F-skattsedel för det? Eller ska vi sluta anlita henne och försöka hitta någon annan Barnpassare?

För övrigt gillar jag att betala för att saker ska göras vitt, men just den här situationen vet jag inte hur jag skulle kunna lösa på ett smidigt sätt.
    42.
  • Anonym (tja)

Din tråd handlar ju inte om vad barnet är värt, utan snarare om man tycker att det är ok att betala svart för barnvakt, eller om att man bör stödja de barnpassningsfirmor som finns.

Barnets värde sjunker ju inte för att man låter någon i omgivningen passa det, som barnet trivs med och känner väl till, och som man litar på som förälder. Det finns gott om sådana personer som kanske passar barnet både en och två gånger i veckan, men där det inte känns nödvändigt att anlita en firma.

Skall tonåringar inte få tjäna lite extra pengar nuförtiden? När jag var ung hade nästan alla någon liten extra-inkomst genom att passa barn, städa hos någon, tvätta fönster, klippa gräs, handla, läxhjälp eller liknande. Några hundralappar i månaden är mycket värt för en tonåring, och om det kommer genom arbete är det väl bara att uppmuntra. Dessa pengar kommer sannolikt att spenderas i konsumption, och en del går tillbaka till staten som moms. Tonåringen lär sig ansvar, och får en bra erfarenhet.

I vissa fall tycker jag inte att man skall stirra sig blind på att det är svart arbetskraft.

• sextiotalist
    Waldo skrev 2013-10-23 23:50:02 följande:
    Nu har jag ingen aning om vad frågan har med din text att göra.

Men för att svara på din fråga;  de flesta dagar skulle jag gå genom eld och vatten och tillbaka igen för min dotter, men visst har det funnits stunder jag glatt skulle bytt ut henne för en snickers
    Cool, snickers, det har funnits tillfällen då jag har kunnat betala för ungen. Men det är ömsesidigt, det finns tillfällen då jag är väldigt gratis.
  • Anonym (tonåringar)

Ni som nämner tonåringar verkar glömma att tonåringar får tjäna en viss summa skattefritt per år. På min tid har jag för mig det var ca 10 tusen. Tror ni att en tonåring som tjänar någon hundring då och då, kommer upp i det beloppet på ett år?

• LillGris

Jag lade ut dom på blocket, men ingen ville betala ens 100 spänn för dom så antagligen är de inte värda 90 spänn heller. Det finns inget marknadsvärde på begagnade barn har jag märkt.

• sextiotalist
    LillGris skrev 2013-10-24 09:24:43 följande:
    Jag lade ut dom på blocket, men ingen ville betala ens 100 spänn för dom så antagligen är de inte värda 90 spänn heller. Det finns inget marknadsvärde på begagnade barn har jag märkt.
    Har du testat tradera?
  • Waldo

Men det förstår du väl att det är värdet på tjänsten man diskuterar, barnpassningen i detta fallet och inte barnet i sig.

Man kan dra hur många paralleller som helst till dett för att du ska förstå det absurda i det hela
    Diskussionen om drivmedels värde på marknaden, då kan vi helt inte helt plötsligt börja prata om våra bilars värde i förhållande till drivmedel.
    Det är två helt olika saker.

• Anonym (tja)
    Inkomst som tex barnvakt skall redovisas till skattemyndigheten, men inte mycket mer än så.

Betalar man mindre än 1000 kr/år till en privatperson behöver man inte göra någonting. Den som tar emot pengarna skall deklarera beloppet.
    Betalar man mellan 1000-9999 kr/år skall man lämna kontrolluppgift, men behöver inte betala några avgifter eller annat. Den som tar emot pengarna deklarerar dem.
  • LillGris
    sextiotalist skrev 2013-10-24 09:25:25 följande:
    Har du testat tradera?

Inte ett enda bud! Och då är de ändå ganska söta..
  • sextiotalist
    LillGris skrev 2013-10-24 11:20:31 följande:

Rent objektivt Flört
  • Ramborg
    LillGris skrev 2013-10-24 11:20:31 följande:

När de sover.
    42.
  • Lady Paraplyh
    sextiotalist skrev 2013-10-24 09:25:25 följande:
    Har du testat tradera?

Jag tror inte man får sälja barn där, man får ju inte sälja djur där i alla fall. Annars var det en bra idé.
  • LillGris
    sextiotalist skrev 2013-10-24 11:44:10 följande:
    Rent objektivt

Självfallet!!
    Ramborg skrev 2013-10-24 12:49:11 följande:
    När de sover.

Nej för tusan, de snarkar och leker virvelvindar när de sover, helt o-sött!
Svar på tråden Vad är ditt barn värt???