Dr Mupp skrev 2013-10-23 23:45:14 följande:
Efter en vecka på jobbet jag jag ju konstatera att det här med pedagogisk måltid är katastrof för min vikt.
Idag har jag ätit.
kl 5:30 en rågkuse med bregott och ostskiva + en mugg te (utan socker och mjölk). (frukost hemma)
kl 8:30 pedagogisk frukost: 1 knäckemacka med ost och bregott + ett glas pärondryck.
kl 11:00 pedagogisk fika: fruktsallad med vispgrädde
kl 13:00 pedagogisk lunch: potatis, stekt fläsk, lingon, rårivna morötter, sås + efterrätt
kl 15: 15 pedagogisk fika: pärondryck + kaka
kl 17:45 ungsfalu med pasta och ärtor (middag)
Hur håller man matmängden nere när man måste äta pedagogisk måltid?
Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Skippa osten på knäckemackan vid den pedagogiska frukosten, drick vatten. Tar du inte fruktansvärt mycket Bregott på så innehåller EN knäckemacka inte mer än ~85kcal. Ta inte mer sås än nödvändigt till lunchen, skippa lingonen om det är sylt eller rårörda (innehåller MASSOR med socker). Många bäckar små gör faktiskt skillnad! Att du ska skippa efterrätt och grädde är ju ganska uppenbart.
Jag har sett dig i flera andra trådar om vikt, och om jag inte minns fel har du ett väldigt högt BMI? Prata med din chef och säg som det är. Att ha fetma innebär inte bara att man ät tjock, utan även att kroppen fungerar sämre och du blir tex. sjuk lättare. En chef värdesätter nog friska anställda, det blir billigare för hen helt enkelt. Jag hade BMI 32 för bara fyra månader sedan, då behövde jag inhalera långtidsverkande astmamedicin två gånger morgon och kväll och jag kunde absolut inte gå någonstans utan den snabbverkande, eftersom min kropp fungerade så dåligt.
Idag (alltså endast fyra månader senare) har jag BMI 26 ungefär, jag är alltså fortfarande överviktig och "tjock" MEN jag har helt slutat med astmamedicinen, gör jag behöver den helt enkelt inte, min kropp mår bra utan den. Det är verkligen guld värt att gå ner i vikt, för hälsan.
Vill du gå ner i vikt måste du sluta hitta ursäkter överallt, och ta tag i det själv! Det perfekta tillfället att gå ner i vikt utan frestelser och liknande kommer aldrig. Det är alltid födelsedagar eller högtider eller varsomhelst där det serveras mat.