• Dr Mupp

Vikt och pedagogisk måltid

Efter en vecka på jobbet jag jag ju konstatera att det här med pedagogisk måltid är katastrof för min vikt. 

Idag har jag ätit.

kl 5:30 en rågkuse med bregott och ostskiva + en mugg te (utan socker och mjölk). (frukost hemma)
    kl 8:30 pedagogisk frukost: 1 knäckemacka med ost och bregott + ett glas pärondryck. 
    kl 11:00 pedagogisk fika: fruktsallad med vispgrädde
    kl 13:00 pedagogisk lunch: potatis, stekt fläsk, lingon, rårivna morötter, sås  + efterrätt 
    kl 15: 15 pedagogisk fika: pärondryck + kaka
    kl 17:45 ungsfalu med pasta och ärtor (middag)

Hur håller man matmängden nere när man måste äta pedagogisk måltid?

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Vikt och pedagogisk måltid
  • Pudel

Genom att inte äta dubbla frukostar såklart. Vilken skola serverar för övrigt vispgrädde?

• NKmamma

Om du tex skulle ta enbart fruktsallad
    Beroende på portionens storlek (lunch) ta mindre och skippa dessert alt ta mindre av den med.
    Skippa kakan till fikat.

Kanske det skulle göra skillnad.

• vikarien

Någon som tvingar dig att äta? Har alltid matlåda både på jobbet i förskolan och som personlig assistent, pga allergier. Barnen accepterar det utan problem. Kollegorna har också låda fast dom inte har några allergier.

• kaffeamanda
    Dr Mupp skrev 2013-10-23 23:45:14 följande:
    Efter en vecka på jobbet jag jag ju konstatera att det här med pedagogisk måltid är katastrof för min vikt. 

Idag har jag ätit.

kl 5:30 en rågkuse med bregott och ostskiva + en mugg te (utan socker och mjölk). (frukost hemma)
    kl 8:30 pedagogisk frukost: 1 knäckemacka med ost och bregott + ett glas pärondryck. 
    kl 13:00 pedagogisk lunch: potatis, stekt fläsk, lingon, rårivna morötter, sås  + efterrätt 

Var jobbar du? Skola eller förskola?
  • Monchichier
    Ät en kopp yoghurt istället

Drick vatten istället för pärondryck, ta en halv macka.

Skippa vispgrädden, ta liiite fruktsallad

Ta en liten portion, skippa efterrätten

Skippa, drick vatten, ät nötter istället

Ta en liten portion, ät mat 18:30 

Man äter mindre alternativt rör på sig mer innan/under/efter jobbet
    kcal in = kcal ut -> du står still i vikt 
  • Dr Mupp
    kaffeamanda skrev 2013-10-24 00:02:34 följande:

Var jobbar du? Skola eller förskola?
    Gruppboende
    vikarien skrev 2013-10-23 23:59:46 följande:
    Någon som tvingar dig att äta? Har alltid matlåda både på jobbet i förskolan och som personlig assistent, pga allergier. Barnen accepterar det utan problem. Kollegorna har också låda fast dom inte har några allergier.
    Ja, pedagogisk måltid ingår i mina arbetsuppgifter. Och det innebär att jag ska äta det som servers. Iden med den pedagogiska lunchen är att få våra brukare att äta också, vilket de lätt glömmer bort att göra annars. Det är därför jag inte kan äta matlåda eller skippa kakor mm.

Jag äter så små portioner det går, men oavsett så blir det mycket mat på en dag. Frukosten hemma behöver jag äta eftersom det annars blir långt mellan när jag kliver upp och frukost på jobbet.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • hammarhajen

Ingen kan tvinga någon att äta. 

Får lite känslan av bortförklaringar och "tyck synd om mig" när jag läser ditt inlägg. Jag äter själv pedagogiskt och ingen har rätt att tvinga mig att äta massor av huvudrätten om jag inte vill, jag är helt fri att fylla halva tallriken med grönsaker, ta bara en sked sås och en skiva av köttet. Ingen tvingar mig att hälla på en deciliter sås över tre köttskivor.

1. Jag hoppas innerligt att ni inte tvingar era boende att äta grädde om de inte tycker om grädde. Säg helt enkelt att du inte gillar grädde och ta bara fruktsallad.

2. Ett gruppboende ska servera bra mat. Sötfika/efterrätt tre gånger om dagen varje dag är för mycket om det är mat till människor som inte själva kan ta ansvar över sin hälsa. Ni måste ju kunna erbjuda alternativ till fika, något annat än pärondryck och kaka. Ta ett äpple och en kopp te. Och som anställd där, ta för allt i världen ansvar för de brukare du arbetar med och ta upp på personalmöten att ni måste erbjuda bananer och päron istället för/som komplement till kakorna.

3. Funkar inte det och chefen anser att du MÅSTE äta kakor - anmäl chefen. Lex Maria eller Sara eller var det heter. Man får inte tvinga människor att äta och att tvinga människor att äta kakor flera gånger om dagen är högt olämpligt.  

4. Frukost bara på jobbet. Ta en frukt hemma om du behöver något. Eller förklara för de boende att du ätit hemma och ta en kopp kaffe och en clementin när de andra äter frukost. Ingen kan som sagt tvinga dig att äta.        

• kaffeamanda
    Dr Mupp skrev 2013-10-24 05:40:25 följande:
    Gruppboende

Men varför har ni pärondryck till maten? Det är ju varken sunt för dig eller de boende.

Efterrätt på en onsdag, varför?

Kaka till mellanmål?

Kanske dags att börja ta tag i sådana saker, annars är det väl inte bara du som går upp i vikt?     
  • blomman07
    Dr Mupp skrev 2013-10-23 23:45:14 följande:

Idag har jag ätit.

Skippa osten på knäckemackan vid den pedagogiska frukosten, drick vatten. Tar du inte fruktansvärt mycket Bregott på så innehåller EN knäckemacka inte mer än ~85kcal. Ta inte mer sås än nödvändigt till lunchen, skippa lingonen om det är sylt eller rårörda (innehåller MASSOR med socker). Många bäckar små gör faktiskt skillnad! Att du ska skippa efterrätt och grädde är ju ganska uppenbart.

Jag har sett dig i flera andra trådar om vikt, och om jag inte minns fel har du ett väldigt högt BMI? Prata med din chef och säg som det är. Att ha fetma innebär inte bara att man ät tjock, utan även att kroppen fungerar sämre och du blir tex. sjuk lättare. En chef värdesätter nog friska anställda, det blir billigare för hen helt enkelt. Jag hade BMI 32 för bara fyra månader sedan, då behövde jag inhalera långtidsverkande astmamedicin två gånger morgon och kväll och jag kunde absolut inte gå någonstans utan den snabbverkande, eftersom min kropp fungerade så dåligt.

Idag (alltså endast fyra månader senare) har jag BMI 26 ungefär, jag är alltså fortfarande överviktig och "tjock" MEN jag har helt slutat med astmamedicinen, gör jag behöver den helt enkelt inte, min kropp mår bra utan den. Det är verkligen guld värt att gå ner i vikt, för hälsan.

Vill du gå ner i vikt måste du sluta hitta ursäkter överallt, och ta tag i det själv! Det perfekta tillfället att gå ner i vikt utan frestelser och liknande kommer aldrig. Det är alltid födelsedagar eller högtider eller varsomhelst där det serveras mat.
  • NKmamma
    kaffeamanda skrev 2013-10-24 06:50:42 följande:

Efterrätt på en onsdag, varför?
    Jobbar också på ett gruppboende och även hos oss serveras det nån typ av efterrätt varje dag. 
  • IsDimma

Jag anser att det borde serveras bättre mat på ett gruppboende. Efterrätt varje dag? Kakor varje dag? Pärondryck varje dag? Nej, vem mår bra av att äta och dricka detta?
    Börja där tycker jag!

• emmakatta
    Monchichier skrev 2013-10-24 00:26:13 följande:
    Ät en kopp yoghurt istället

Drick vatten istället för pärondryck, ta en halv macka.

Skippa vispgrädden, ta liiite fruktsallad

Ta en liten portion, skippa efterrätten

Skippa, drick vatten, ät nötter istället

Ta en liten portion, ät mat 18:30 

Man äter mindre alternativt rör på sig mer innan/under/efter jobbet
    kcal in = kcal ut -> du står still i vikt 
    Detta var utmärkta råd, har själv jobbat på gruppboende och inte sjutton är man tvungen att dricka söt dricka eller äta vispgrädde, nog KAN du göra dessa förändringar?
Svar på tråden Vikt och pedagogisk måltid