• Empo

Gastroskopi - Får man be om att bli sövd?!

Ska göra en gastroskopi om några veckor. Jag är panikslagen.
    Jag avskyr allt som har med sjukhus att göra och en sak som att stoppa ner något i halsen känns helt befängt.
    Men, jag måste ju dessvärre göra det och lugnande räcker inte..

Kan man få bli sövd för en sådan kort undersökning??
    Eller kan dom "tvinga" mig att vara vaken och endast ge lugnande?

• Svar på tråden Gastroskopi - Får man be om att bli sövd?!
  • Mrs VW

Du kan få lugnande så du inte minns något

Jag har gjort många gastro. En gång blev jag tom tvångssövd haha.....jag hade magsår och var täppt i näsan och de körde på fast jag gjorde motstånd. Flera fick hålla i mig men eftersom jag slogs för mitt liv så blev jag sövd under attacken. Vaknade upp på ett övervak i full fight men ingen var kvar hahaha

Efter det så erbjöd dom lugnande till mig vid nästa gastro, undrar vad de stod i min journal? efter det vagnade jag i ett bås på mage dregglandes....maken frågade argt om jag sovit klart haha     

• LovaViola
    Empo skrev 2013-10-24 08:44:50 följande:
    Ska göra en gastroskopi om några veckor. Jag är panikslagen.
    Jag avskyr allt som har med sjukhus att göra och en sak som att stoppa ner något i halsen känns helt befängt.

Eller kan dom "tvinga" mig att vara vaken och endast ge lugnande?

Hej!

Jag har gjort en gastroskopi för flera år sen, och när jag först kom till det stället dit jag skulle göra det och såg den svarta slangen så sa jag rakt ut att nej, jag tänker inte vara vaken när ni för ner den där i halsen på mig!

Då fick jag en ny tid samt att narkosläkare skulle vara med då och jag kände mig mycket lugnare! Det gick sen väldigt bra, man är bara nersövd några få minuter och sen får du vakna upp i lugn o ro.
    så mitt tips till dig är att be redan från början att få bli nedsövd!

Lycka till :) det kommer gå bra!      
  • lyckligmamma87

Till mig sa dom under 18 år så blir man sövd men min sambo va 20+ o blev sövd så det är nog olika från län till län

• Empo

Ja, kanske man klarar sig på lugnande?
    Har samma rädsla för tandläkarbesök och har då fått lugnande. Sist hjälpt det inte mig och det slutade med nedsövning.. Det var några år sedan, men paniken sitter kvar.

• Imquelle90

Första gången fick jag bara bedövning, som slutade verka då läkaren kom. Ingen brydde sig om att jag sade det och jag blev tvångshålld tills jag sa ifrån. Den gången blev det inte. 

När jag några år senare skulle göra det igen sa jag till att 'antingen ska jag vara sövd eller så borta att jag inte fattar varken ut eller in'. Inga problem att sövas, och jag kände ingenting efter det att jag vaknade upp.  

• Mokidoki

När jag gjorde gastroskopi för några år sedan så la sig en fet jävla sjuksköterska över mig för att jag inte skulle kunna röra mig, jag fick ingen som helst bedövning och fick skador i strupen på grund av det. Helt oacceptabelt men läkaren som utförde gastroskopin blev senare anmäld flera gånger pga hur han behandlade sina patienter.

Vad jag vill ha sagt med det här är att du ska begära åtminstone halsbedövning, inget mindre under e gastroskopi Glad 

• Torben6

Misstänkt=71470791][quote-nick]Empo skrev 2013-10-24 08:44:50 följande:[/quote-nick]Ska göra en gastroskopi om några veckor. Jag är panikslagen.

Eller kan dom "tvinga" mig att vara vaken och endast ge lugnande?[/inga]

Hej, läser intressanta inlägg i forumet. Såsom jag själv sökte information som kunde lugna mig inför min gastro och kolonoskopi idag, söker även fler. Därför vill jag ge min story.

Med misstänkt amöba eller dyspepsi genomgick jag först en veckas matförändringar och sen nu i helgen flytande kost. Igår endast klar dryck samt laxering Citrafleet. Det funkar ok. Väldigt hungrig såklart. Äter mycket annars då jag tränar ofta. Laxermedlet smaka citrus och gott. Det tog först till andra dosen innan det verkade. Mådde ok men lite illamående vid sängdags.

Gastro och kolo gjordes vid Odenplan. 2mg Dormicum samt tre spray i halsen. Sen startade vi. Inga ulkningar eller panik upplevdes. Lite trångt i halsen men ok. 3min senare fick jag vända mig om på britsen och vi gjorde kolo. Även den var helt ok och jag fick en liten dos Rapifen för smärtstillande men det hade nog gått bra utan. För mig kändes inte mkt. Vid några krökaren annars ej. Max 15-20 min höll vi på. Mina bägge undersökningar visade inget sjukdomsaktigt men vidare provsvar väntas från det dem tog idag. Jag vill säga att jag är "normalblödig" och var inte helt stor i väntrummet men det var en ok upplevelse och jag skulle helt klart göra om det igen om jag måste. Obs, ville bli sövd själv men fick vänta på tider så långt fram att jag gick på vanlig tid istället. Inget jag ångrar. Skriver om min upplevelse för att fler ska få styrka att våga söka sig till dessa undersökningar. Självklart kan dem upplevas olika men det är ofta de dåliga som sprids runt.

• Torben6

Hej, läser intressanta inlägg i forumet. Såsom jag själv sökte information som kunde lugna mig inför min gastro och kolonoskopi idag, söker även fler. Därför vill jag ge min story.

Med misstänkt amöba eller dyspepsi genomgick jag först en veckas matförändringar och sen nu i helgen flytande kost. Igår endast klar dryck samt laxering Citrafleet. Det funkar ok. Väldigt hungrig såklart. Äter mycket annars då jag tränar ofta. Laxermedlet smaka citrus och gott. Det tog först till andra dosen innan det verkade. Mådde ok men lite illamående vid sängdags.

Gastro och kolo gjordes vid Odenplan. 2mg Dormicum samt tre spray i halsen. Sen startade vi. Inga ulkningar eller panik upplevdes. Lite trångt i halsen men ok. 3min senare fick jag vända mig om på britsen och vi gjorde kolo. Även den var helt ok och jag fick en liten dos Rapifen för smärtstillande men det hade nog gått bra utan. För mig kändes inte mkt. Vid några krökaren annars ej. Max 15-20 min höll vi på. Mina bägge undersökningar visade inget sjukdomsaktigt men vidare provsvar väntas från det dem tog idag. Jag vill säga att jag är "normalblödig" och var inte helt stor i väntrummet men det var en ok upplevelse och jag skulle helt klart göra om det igen om jag måste. Obs, ville bli sövd själv men fick vänta på tider så långt fram att jag gick på vanlig tid istället. Inget jag ångrar. Skriver om min upplevelse för att fler ska få styrka att våga söka sig till dessa undersökningar. Självklart kan dem upplevas olika men det är ofta de dåliga som sprids runt.[/quote]

Svar på tråden Gastroskopi - Får man be om att bli sövd?!