• Anonym (Generös)

Snål vän som snyltar

Jag har en vän som jag växt upp med sedan vi gick i första klass.
    Hon och hennes familj har alltid varit såna snåljåpar.
    Grejen är att hon är riktigt ha-galen. Varje gång hon är hos mig så är jag sån, att jag är väldigt gästvänlig. Frågar alltid om personen är hungrig, vill dricka eller ha något. Jag ställde fram en kanna vatten sist hon var här, hon drack ett halv glas vatten.
    Sen ställde jag fram en 2 liters juice, jag drack enbart ett glas och resten drack hon upp. Hon kommer alltid tidigt på morgonen och sticker hem 11-12 på kvällen. Så såklart äter hon ju frukost, lunch och middag med mig då. Och jag gör även alltid någon efterätt eller något gott efter maten.
    Om jag ställer fram något på bordet så finns det inget stopp, hon bara äter och äter tills det är slut, bryr sig inte om nån annan vill ha. Det är riktigt äckligt! Jag öppnade skafferiet en gång, där låg ett hello kitty choklad jag köpt till min systerdotter. Hon fick syn på den med uppspärrade ögon och sa; "åh, kan jag ta?" Jag blev helt paff... Sa till henne nej. I förrgår testade jag en grej. Hon kom hit, på morgonen, igen. Jag åt frukost innan hon kom. Klockan gick och hon sa; "åh vad jag är hungrig. Inte ätit frukost." Jag sa bara; "inte jag heller. Jag har diet ". Då fick jag se en sån besviken min. Under eftermiddagen ringde hennes pojkvän och frågade om han skulle hämta henne på väg från jobbet. Då sa hon; "nej inte än, hämta mig senare ikväll typ vid 10-11. - - - - bjuder på mat och även efterätt" . Då tittade jag på henne och tänkte för mig själv, att det verkar som hon tar för givet att hon ska äta här hela tiden och få desserter och efterätt. Då sa jag till henne; "du, jag har ju en diet så äter inget alls för jag rensar kroppen på slagg, så jag dricker enbart te".
    Då sa hon bara; "jaha okej då..." då ringde hon upp sin pojkvän och sa att han kunde hämta henne nu istället. Fy fan alltså!
    Jag undviker nu att umgås med henne, enbart om vi ses i stan. Tar inte hem henne mer. Sånt där äcklar mig. Nu på söndag så fyller min pojkvän år och hade då tänkt laga en massa mat och annat gott. Jag och han bestämde oss för att bjuda henne. Nu ska hon även ta med sin kille också. 2 snyltare. Jag ångrar nu i efterhand att vi bjudit henne och jag vet inte vad jag ska göra nu???

• Svar på tråden Snål vän som snyltar
  • Meinu

Jag har också en sån vän. Som alltid äter en ur huset, en som smakar på allas öl ute på krogen istället för att köpa en egen. Äter brödet på bordet om man äter på restaurang, men som själv inte vill beställa mat få "hon inte är hungrig"...osv. 
    Jag har begränsad kontakt med henne nuförtiden. 

• Anonym (hämnd :))

Kanonbra tillfälle att visa henne hur man uppför sig! Du kan göra så här:

Se till att du och sambon har ätit innan. Du portionerar ut mat på tallrikarna innan servering. Beräkna t. ex. en bit fläskfilé eller en halv laxbit per person. Max två potatisar eller 1 dl ris, och lite sås. Ev. rester ska du snabbt lägga undan så hon inte ser dem. Sen ska du ha mycket grönsallad, variera med spenat, mangold, ruccola osv. så vill någon äta mer så är det grönsallad som gäller. Erbjud isvatten med gurka eller lime i. Grönt te utan socker till efterrätt för att rensa kroppen.... Tror inte hon kommer och äter så ofta hos er efter det.

• tobbebobbe
    Anonym (hämnd :)) skrev 2013-10-24 10:19:22 följande:

Se till att du och sambon har ätit innan. Du portionerar ut mat på tallrikarna innan servering. Beräkna t. ex. en bit fläskfilé eller en halv laxbit per person. Max två potatisar eller 1 dl ris, och lite sås. Ev. rester ska du snabbt lägga undan så hon inte ser dem. Sen ska du ha mycket grönsallad, variera med spenat, mangold, ruccola osv. så vill någon äta mer så är det grönsallad som gäller. Erbjud isvatten med gurka eller lime i. Grönt te utan socker till efterrätt för att rensa kroppen.... Tror inte hon kommer och äter så ofta hos er efter det.
    Vad gott kommer ur det sättet att hantera situationen? De har varit vänner i lång tid, varför inte bara ta upp det med personen så att de kan fortsätta vara vänner och hon förhoppningsvis lär sig hur man beter sig.
  • Anonym (be careful)

Var försiktig med dina vänner istället. Det är inte säkert att du vet allt av vad hon gått igenom. Om jag hade en vän som levde ett svårt och tungt liv, hade jag verkligen sett genom fingrarna med att hon råkade vara hungrigare än andra - och behöva mer mat än de som satt bredvid. Kanske hon istället bjuder tillbaka nästa gång ni ses? Det kanske inte behöver bli så väldigt ofta?

Jag vet själv hur det känns att behöva känna sig som en snyltgäst pga ekonomiska problem bl.a. Det är synd att jag verkligen aldrig mer vill hamna där igen. Ensamhet är ett tragiskt alternativ, och bara ännu en av alla återvändsgränder man tvingas in i, och ger inte själen en ärlig chans över att välja o reflektera över sin försörjning och tillvaro alls, om man inte aktar sig. Om man verkligen är vänner - behöver man ge varandra den ytan ibland - tror jag. Att vännerna sedan bara förväntar sig att man ska stå rak i ryggen och se framåt, efter allt - kan kännas som allt för mycket begärt.

Det var en äldre kvinna som reflekterade lite över detta kvinnofenomen i denna tid. Hon sade ungefär: Det är på gott och ont att möjligheterna för framgång har ökat för kvinnan idag. Det blir ju så svårt för dem som behöver uttrycka sin beklagan över sitt eget misslyckande därefter. (Vad jag själv blev att reflektera över är att det överhuvudtaget idag inte är socialt accepterat alls att få diskutera kring våra misslyckanden, och det om något - är tragiskt.) 

• Anonym (vänskap)

Hon känns gränslös på det du beskriver, vi har en sån vän vi också och det är skitjobbigt, för även om man tycker om dom, så blir man så irriterad och känner sig utnyttjad.
    Samtidigt är det ju inte riktigt schysst att inte säga något och bara dumpa. 
    Försök ta upp det med henne på ett lite mjukt sätt, utgå ifrån hur du upplever det, inte utifrån vad hon gör, så hon förstår att det inte är ett acceptabelt beteende.
    Om ingen berättar det för henne har hon ju ingen chans att korrigera sig
    Då kommer hon alltid att bli utesluten ur gemenskaper pga det här, och hon är ju din vän.
    Så hjälp henne.      

• Anonym (Generös)

Grejen är att hon bor hemma och betalar inget alls. Och hon har a-kassa. Hon har mer pengar än mig. Jag studerar. Hon lever ett bra och lyckligt liv! Även om man nu har det dåligt ställt så är det ingen anledning att snylta och äta som en ha-galen gris! Jag betalar också för min mat, precis som alla andra. Då är det bättre att hon i så fall hade sagt att hon har dåligt med pengar och vill äta något. Då hade jag ju utan tvekan gett henne mat. Men hon är en väldigt överviktig person, fetma då alltså. Och hon äter inte för att hon är hungrig, utan för att det är gott och för att "gratis är gott" som hon brukar säg. Hon bjuder aldrig mig. 1 gång bara.

Jag bjöd ut henne på en fin restaurang som är nyöppnad, vi åt en 3 rätters meny. Hon tackade för maten och sa att nästa gång bjuder hon. Ja, hon bjöd. Jag fick en cheeseburger och isvatten på McDonalds....... Hmm... Hon bjuder en enbart om något hon köpt är äckligt eller något jon inte orkar äta upp.

"men fy vad äckligt, ska du ha? Usch jag orkar inte mer, ska du ha?" precis som att jag äter någona rester eller något som är äckligt.

Anonym (be careful) skrev 2013-10-24 10:35:05 följande:
    Var försiktig med dina vänner istället. Det är inte säkert att du vet allt av vad hon gått igenom. Om jag hade en vän som levde ett svårt och tungt liv, hade jag verkligen sett genom fingrarna med att hon råkade vara hungrigare än andra - och behöva mer mat än de som satt bredvid. Kanske hon istället bjuder tillbaka nästa gång ni ses? Det kanske inte behöver bli så väldigt ofta?

Jag vet själv hur det känns att behöva känna sig som en snyltgäst pga ekonomiska problem bl.a. Det är synd att jag verkligen aldrig mer vill hamna där igen. Ensamhet är ett tragiskt alternativ, och bara ännu en av alla återvändsgränder man tvingas in i, och ger inte själen en ärlig chans över att välja o reflektera över sin försörjning och tillvaro alls, om man inte aktar sig. Om man verkligen är vänner - behöver man ge varandra den ytan ibland - tror jag. Att vännerna sedan bara förväntar sig att man ska stå rak i ryggen och se framåt, efter allt - kan kännas som allt för mycket begärt.

Det var en äldre kvinna som reflekterade lite över detta kvinnofenomen i denna tid. Hon sade ungefär: Det är på gott och ont att möjligheterna för framgång har ökat för kvinnan idag. Det blir ju så svårt för dem som behöver uttrycka sin beklagan över sitt eget misslyckande därefter. (Vad jag själv blev att reflektera över är att det överhuvudtaget idag inte är socialt accepterat alls att få diskutera kring våra misslyckanden, och det om något - är tragiskt.) 

• Anonym (Generös)

Hade gärna gjort så men nu kommer ju hans familj och min familj och några av hans bästa vänner också. Lite pinsamt då att portionera ut mat :P

Anonym (hämnd :)) skrev 2013-10-24 10:19:22 följande:

• Anonym (Generös)

Jag vill prata med henne om detta. Vi hat varit vänner i 17 år. Och hon har varit sån här enda sedan vi börjat umgås. Det gnager i mig och jag stör mig så sjukt mycket! Jag vet bara inte hur jag ska göra... Vi träffas inte ofta, så när vi väl gör får det bli en runda på stan. Vet inte hur jag ska berätta det.

Anonym (vänskap) skrev 2013-10-24 10:39:39 följande:
    Hon känns gränslös på det du beskriver, vi har en sån vän vi också och det är skitjobbigt, för även om man tycker om dom, så blir man så irriterad och känner sig utnyttjad.

Samtidigt är det ju inte riktigt schysst att inte säga något och bara dumpa. 

Försök ta upp det med henne på ett lite mjukt sätt, utgå ifrån hur du upplever det, inte utifrån vad hon gör, så hon förstår att det inte är ett acceptabelt beteende.

Om ingen berättar det för henne har hon ju ingen chans att korrigera sig

Då kommer hon alltid att bli utesluten ur gemenskaper pga det här, och hon är ju din vän.

Så hjälp henne.      

• Anonym (hämnd :))
    tobbebobbe skrev 2013-10-24 10:26:36 följande:
    Vad gott kommer ur det sättet att hantera situationen? De har varit vänner i lång tid, varför inte bara ta upp det med personen så att de kan fortsätta vara vänner och hon förhoppningsvis lär sig hur man beter sig.
    Vännen får mat, och får äta sig mätt på sallad. Vad är fel med det? Vännen har visat sig inte vara TS vän uatn en som bara kommer för maten.
  • Mandel

Fast helt ärligt så tycker jag att du faktiskt kan säga till henne hur det ligger till.
    Vill hon äta hos dig får hon vara med och betala.
    Säg åt henne att köpa med sig bröd om ni ska äta frukost i hop och att ni går och handlar och delar på varorna för maten som ska lagas och ätas.

Är väl inte ett dugg konstigt att du inte har vare sig råd eller lust att ge henne 3-5 mål mat om dagen dag ut och dag in.
    Vill hon inte betala så blir det ingen mat. Du är väl inget soppkök heller!

Jag tror inte att hon kommer att förstå piken så länge du verkligen inte förklarar för henne. 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Tant Gräddelin
    Mandel skrev 2013-10-24 11:32:57 följande:
    Fast helt ärligt så tycker jag att du faktiskt kan säga till henne hur det ligger till. Vill hon äta hos dig får hon vara med och betala. Säg åt henne att köpa med sig bröd om ni ska äta frukost i hop och att ni går och handlar och delar på varorna för maten som ska lagas och ätas. Är väl inte ett dugg konstigt att du inte har vare sig råd eller lust att ge henne 3-5 mål mat om dagen dag ut och dag in. Vill hon inte betala så blir det ingen mat. Du är väl inget soppkök heller! Jag tror inte att hon kommer att förstå piken så länge du verkligen inte förklarar för henne. 
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.

• The Doctor
    Fast helt ärligt så tycker jag att du faktiskt kan säga till henne hur det ligger till.
    Säg åt henne att köpa med sig bröd om ni ska äta frukost i hop och att ni går och handlar och delar på varorna för maten som ska lagas och ätas.

Är väl inte ett dugg konstigt att du inte har vare sig råd eller lust att ge henne 3-5 mål mat om dagen dag ut och dag in.

Jag tror inte att hon kommer att förstå piken så länge du verkligen inte förklarar för henne. 
    Håller med, vissa människor behöver hjälp att tänka och TS vän verkar onekligen vara en av dem.
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • Anonym (m)

Håller med, säg tex att du upplever att det blir väldigt ojämlikt att ni alltid äter hemma hos dig. Att du har dåligt med pengar och inte har råd att bjuda så ofta som du gör. Att hon får bjuda tillbaka lika ofta eller ta med sig mat eller betala för mat. Hoppas att hon kan ta det och fattar läget
  • Anonym (m)

Har hon alltid bara bott hemma? Då har hon kanske ingen känsla för att mat inte är gratis Flört

• Emmi27

Har också haft en sån kompis. Vi är inte kompisar längre. En vuxen människa fattar att man inte gör så oavsett om man bir hemma eller inte. Vissa är parasiter helt enkelt.

• leaf88
    Anonym (be careful) skrev 2013-10-24 10:35:05 följande:

Men herregud, om det bara händer ibland och kompisen bjuder tillbaka ibland, hade det ju inte varit något problem, det fattar väl vem som helst? Det klart att man kan bjuda sina vänner och hjälpa sina vänner - om man kan. Det TS berättar handlar ju snarare om gränslöst utnyttjande. JA, det finns också dem som har det svårt ekonomiskt, men det finns också de som inte har det SÅ svårt men ändå tigger pengar av sina vänner och sedan går och handlar cigg för pengarna, typ.

Jag har varit med om det. Jag var alldeles för snäll förut och bjöd ofta / betalade ofta om någon bad mig etc, trots att jag inte hade det så gott ställt själv och trots att det sällan handlade om "nödvändiga" grejer. Idag vet jag vilka som är mina riktiga vänner. Och ja, de ska man vara rädd om, inte de som snyltar eller utnyttjar! Visst är det trist om man har så dålig ekonomi att det begränsar ens sociala liv, men man måste ändå tänka på hur man uppför sig. Hur det uppfattas om man "äter kompisen ur huset" etc och inte bara en gång...

• leaf88

TS, du har varit alldeles för snäll. Bjud inte hem henne mer och bjud henne inte på lyxmat / lyxprylar!

• Anonym (Känner igen mig)

Jag känner igen det där att vänner umgås med en för att få saker. Jag hade en ex vän som jag alltid bjud på mat när vi var ute och bjöd alltid drinkar när han inte hade pengar. Jag bodde hemma den tiden så min mor köpte alltid hämtmat till oss. Han bjöd mig aldrig någonsin på ett tuggummi ens. Jag hjälpte han med flera tiden när han behövde hjälp med hyran. Det slutade med att han lånade pengar av mig, men när han hade pengar köpte han massa andra saker för dem. Jag slutade umgås med honom eftersom han var jävligt konstig på andra sätt med. Jag förstår dig Ts. Ta ett allvarligt snack med henne.

• aaaaaajja

Beställ hem mat nästa gång. Beställ bara till dig själv. Låt henne titta på. Ha för gammal mjölk som du ställer fram.

Laga mat hon inte gillar.

• karamellerochkrusiduller

Först och främst, den så kallade vännens beteende är inte acceptabelt. Känns som att det finns två sätt för att lösa det på.

Vill man ta det försiktigt så kan liknande pikar/metoder som det du redan gjort vara ett alternativ. Dvs äta innan, tillfälligt gömma undan/neka till att det finns mat. När det blir lunch/middag så säg att du ska hämta mat på resturang (då får vännen betala själv om hon vill ha mat och om hon står där och förväntar sig att bli bjuden så förklarar du att du inte har pengar på kontot för båda). Det går också ha enportionsmat (typ finduslåda) redo just när hon kommer, och givetvis bara en till dig själv. Om det lutar åt att hon ska stanna för kvällen (dvs middag är antaget) så se till att be henne alltid köpa med sig något som motsvarar hälften prismässigt. Nämn tex att du ska försöka spara till något (kan vara vad som helst, resor, huskaptial etc) och att du har lite pengar. Är detta en vettig människa som bara fått ett trög-fnatt så kommer personen efter ett tag fatta.

Fattar personen inte, eller om man inte orkar köra den försiktiga vägen så är det konfrontation som gäller. "efter dina räkningar är betala har du x kronor över och efter mina är över har jag x kronor, vilket är mindre än dig. Jag vet inte om du har reflekterat över att du ofta kommer över och äter både frukost/lunch/middag/efterrätt och tar för givet att jag ska betala. Tycker du det är rimligt? (retorisk fråga) och berätta sen att from nu blir det varannan gång eller om det är middag att hon köper hälften som ska till maten ni ska äta.

Om personen inte fattar eller vill förstå så kan man tyvärr anta att det är en riktig parasit som inte bryr sig om dig eller ser dig som vän, utan någon hon bara utnyttjar. I såna fall är det bara att börja undvika personen och avsluta bekantskapen.

Svar på tråden Snål vän som snyltar