• Anonym (Ledsen)

Behöver hjälp! Hur kan man tänka positivt efter ett missfall?

Fick missfall i måndags. Var i v. 5+1, så jag vet att det var tidigt, men jag hade hunnit känna mig gravid och gladde mig så åt att äntligen ha blivit gravid! Min mens har alltid krånglat. Fick hormonbehandling för att få ägglossning när vi blev gravida med vårt första barn. Mensen krånglar fortfarande, men nu kan inte läkaren se några "fel", och uppenbarligen kan jag ju bli gravid på egen hand. Så ledsen för att det nya lilla livet inte fick stanna kvar... Hur ska jag gå vidare? Hur orkar man fortsätta med all denna längtan och väntan?

• Svar på tråden Behöver hjälp! Hur kan man tänka positivt efter ett missfall?
  • Anonym (tänka)

Beklagar.

Det du kan tänka är väl att du nu fått bekräftat att du kan bli gravid vilket är positivt i sig.
    Att du fick missfall betyder ju inte att det kommer hända igen. Det är oerhört vanligt, och för många går det bra nästa graviditet.
    Ett missfall beror ju ofta på något fel hos fostret, dvs det hade inte blivit ett livsdugligt barn, och på så sätt är det ju bra att det inte fungerar hela graviditeten ut i vissa fall.

Lycka till, och hoppas på en varaktig graviditet snart!

• Anonym (Ts)

Tack snälla! Försöker tänka logiskt, men det är så svårt... Längtar så efter ett syskon till min pojk!

• Anonym (hmm)

Din stackare...jag vet exakt hur det känns nästan, för lite mer än 2 år sedan så gjorde jag en abort som jag inte ville göra, men min sambo hotade med att dra och jag hade ingen, var en osäker tjej då. ångrar det idag som fan...

• TessanG77

Jag har förlorat 8st (bekräftade med positivt test), men har inte givit upp. Varje månad provar vi något annorlunda som kan hjälpa bättre, detta gör iallafall att jag kan ha lite hopp.
    Börja med något av det som står på denna sida www.fertilitetsguiden.com/alternativ/kosttillskott.php, där står det utförligt vad tillskotten kan hjälpa till med i kroppen.
    Kanske hjälper det dig också att tänka positivt!

• Anonym (M)

Jag vet inte om det jag kommer att skriva nu kan hjälpa dig att tänka positivt. Jag hoppas att jag inte sårar någon som läser detta, jag kan bara tala utifrån mina egna erfarenheter. 
    Om jag har förstått det rätt så sker de flesta missfall pga något fel hos barnet, naturen avbryter helt enkelt.
    Jag har varit med om att själv behöva ta beslutet att avbryta pga fel hos fostret. Hade jag fött barnet hade det haft allehanda problem. Jag hade efter den sorgliga graviditeten ett mycket tidigt missfall. Jag var ledsen för det tidiga missfallet, men samtidigt var jag på ett sätt lite tacksam att naturen ordnade det själv. Det var hemskt jobbigt att väga för och emot/ta beslutet själv (jag ångrar däremot inte beslutet jag tog i sig).
    Återigen jag är ledsen om jag sårar någon med detta inlägg, och jag menar inte att man inte har rätt/anledning att vara ledsen över ett tidigt missfall, det har man absolut rätt att vara.

• TessanG77

Anonym(M): visst har du rätt i det du säger, men det kan också bero på många olika obalanser i kroppen. Att förlora ett embryo som är efterlängtat är lika tungt oavsett anledning, för oftast så har man redan sett det som en bebis väldigt tidigt.
    Det konstiga är att det forskas så lite i problemet med ofrivillig barnlöshet, trots att det drabbar så många.
    Däremot kan de lägga massa pengar på forskning om sjukdomar som drabbar under 10 personer i världen.

Hur som helst har du gått igenom något som ingen borde behöva, att välja bort sitt barn. Förstår om det sätter djupa spår, men du låter som en väldigt stark person!

• Anonym (M)

Tessan: Tack, ja jag har försökt vara stark. Jag har försökt tänka att allt som är värt något kan göra en ledsen... No pain no gain, klyschigt men sant, oavsett vad det gäller. Vi fortsatte försöka och nu har vi vår älskade son.

Till TS, jag hoppas att allt snart går vägen för dig. Vid denna tid nästa år kanske du sitter där med en älskad bebis. Jag håller tummarna. 

• saltgurkan

Det är hemskt att få missfall, hur tidigt det än är! Jag har haft 3 st, i vecka 5, 6 och 7. Sista försöket tog 1,5 år att få till och nu är jag i v. 10! 

Man får bara inte ge upp, när man väl får till det är det som ett mirakel. Det är vanligt med missfall, och man måste tänka att det är någon mening med det också. Man vill ju ha ett friskt barn och då är väntan väl värd!

Kämpa på, ge ALDRIG upp!!

styrkekramar 

• Anonym (Ts)

Tack för alla stärkande ord! Tycker att det känns bättre nu när blödningen är över och det gått lite tid. Försöker se fram emot nästa ägglossning, när nu den ska ske? Är dock lite rädd för att bli gravid igen... Tänk om det blir missfall igen. Men den risken måste jag ju ta, om jag vill få ett barn till!

Kramar på er!! 

• saltgurkan

Va bra! Ägglossningen kommer nog snart, bara att sätta igång igen då :)

Jag tror inte som vissa andras verkar förespråka, att man kan påverka kroppen negativt med negativa tankar, men man mår ju otroligt mycket bättre om man försöker att vara neutral eller positivt inställd! Risken för missfall finns alltid, men det kommer hända oavsett om man är orolig eller inte. Eller så går det bra, och då får man bara vara tacksam :P

Lycka till!!

• Anonym (Ts)
    saltgurkan skrev 2013-11-03 21:48:33 följande:
    Va bra! Ägglossningen kommer nog snart, bara att sätta igång igen då :)
    Jag tror inte som vissa andras verkar förespråka, att man kan påverka kroppen negativt med negativa tankar, men man mår ju otroligt mycket bättre om man försöker att vara neutral eller positivt inställd! Risken för missfall finns alltid, men det kommer hända oavsett om man är orolig eller inte. Eller så går det bra, och då får man bara vara tacksam :P

Lycka till!!

Tack! :)
     Tror att jag har ägglossning, med tanke på flytningarnas konsistens... (Ursäkta Flört) Och givetvis är Mannen iväg på jobb! Men sexade igår kväll och det blir väl lite humpa humpa i morgon kväll ochså, så hoppas att det täcker in!
  • saltgurkan

Haha, ja ibland behövs det inte mer än en gång för att det ska bli något :) Hoppas!!!

Svar på tråden Behöver hjälp! Hur kan man tänka positivt efter ett missfall?