Opastöriserad mjölk, bra eller dåligt?
Jag är själv lite känslig mot laktos så här är en grej som jag funderat över, skriv gärna ned era tankar om detta också!
Min mormor var lite undrande över varför det är så många som inte klarar av att dricka mjölk idag - för när hon var ung så fanns det ingen som hon hörde talas om som inte kunde dricka mjölk. Men på den tiden drack dom mjölken direkt från korna så den var inte lika behandlad (och pastöriserad) som mjölken vi köper idag är.
Min BM berättade en historia om en väninna till henne som var laktosintolerant som hade hört om en kur att dricka opastöriserad mjölk. Så hon hade skaffat färsk komjölk och druckit och tydligen blivit bra av det.
Är det någon som har hört att opastöriserad mjölk kan göra en mer tålig mot laktosen?
Vad jag vet så finns det väl inga vetenskapliga belägg för detta, men jag har heller inte försökt leta upp någon information om det.
Vill bara veta vad ni andra tror om detta, men ni måste hålla med om att det är konstigt att så många är överkänslig mot laktos idag om man jämför med för 50 år sedan!
Hoppas det inte blev ett allt för svammligt inlägg här... Ska krypa isäng nu när jag fått skriva av mig lite... Gonatt på er nattugglor där ute!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-04 00:07:24:
Vill bara tillägga att jag inte uppmuntar någon att ge sina barn opastöriserad komjölk!!