• Anonym (funderar)

Hur löser man det med boende, bor i hyreslägenhet..

Hej,

Nu är det så att vi har inte kommit fram till något beslut om vi ska kämpa vidare eller skiljas, men jag vill i alla fall ta reda på lite saker som snart kan bli verklighet..
    Vi bor just nu i en 5-rummare, 2 vuxna + våra 2 tonåringar, och det är en hyreslägenhet (i Stockholm). Ingen av oss har råd med att köpa något eget nu. Har någon varit i samma sits, hur löste ni det? Nu är det kanske dum fråga, men finns det någon chans att byta denna lägenhet mot 2 st., kanske med något par som tänker flytta ihop och behöver större? I så fall hur funkar det rent praktiskt? Hyresvärdar tror jag inte är så sugna att hjälpa till i såna lägen, eller har jag fel?

• Svar på tråden Hur löser man det med boende, bor i hyreslägenhet..
  • Anonym (hyra)

Det brukar inte vara några problem att byta stor lägenhet till två. Det förutsätter att ingen har några betalningsanmärkningar. Lägg ut på blocket, eller sajter med lägenhetsbyte. Eller om er egen hyresvärd kan tänkas hjälpa till (är det en seriös sådan, så kanske de faktiskt har två lägenheter och nån som vill hyra er).

• Anonym (hyra)

www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/sjuk/om_rehabilitering/rehabiliteringsersattning/rehabiliteringsersattning/!ut/p/b1/hZHLsqIwAES_5X6AFwIawjKRgCBGeSsbKyIgiA-Qh_D11zv7melVd1VXV51qIRb2QnznfZHztnjcefWbY3hEkrghBGARYQhEE6x84DDiauuFEAn77ACI9jJzikk2LHTMFT0pM6rvTsH-tfD0oJOiYdsop9N7gfwi9oKY8WdtbUa11nc1pOPunZANrI6OMVVFLa5CdXfw01buCQnf0Hpxb40bdTxGZh7fZ2s5SDaiL0b69moj2apV4zz4jsSI2ZK2AhJtGsodoHQ-l3uXtFI9wVmgva6Xe-J8fX2gDh8o8S_C4v-Z4z-VfywcPgXlKANRVH83DGSIorkLZCPEkuIZUPCFvTg_euX4NKfr5JbiMHqTA1qaT4BKwKOyz3zdYuf1x1cM2MHg-9Z2U5oyC9C0YfbuHLoBwZqbJ0onWEKcXb9vvLh_P5ui5-0zbV5CWB6g8vlm0Gh0vCS0bKNUWjbG--U40cLmhPSWNy-VeQrqA11bBepD1cNJuKo6t8N0aTz4ZWMFDeyW2L2dVfJ4PBnFbIleJa8xTJmeop3jPSBeSg1UBwl2t8W8gqXLEJQUPISy3zTVWOXl9lIdSdYgBNwbPaFkvp_lOVyMp1XEPYOZw53DfRSylX97j3Kxtrcyn9EWs2x7mXWW1jrae6vYal9MNkgfFlquI_T7J1s9bqnwvPU2zFjG5vjrB4Reu3I!/dl4/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

• Anonym (funderar)
    Anonym (hyra) skrev 2013-10-24 13:32:47 följande:
    Det brukar inte vara några problem att byta stor lägenhet till två. Det förutsätter att ingen har några betalningsanmärkningar. Lägg ut på blocket, eller sajter med lägenhetsbyte. Eller om er egen hyresvärd kan tänkas hjälpa till (är det en seriös sådan, så kanske de faktiskt har två lägenheter och nån som vill hyra er).

Tack för ditt svar. Betalningsanmärkningar har vi inte. Vi hyr från SB, vet ej vad dem har som policy i sådana fall och är det någon ide att kontakta dem om det skulle behövas. Någon som har erfarenheter med sånt?
    Länken i ditt andra inlägg till någon sida hos försäkringskassan leder inte till något, den verkar ha brutits.. Vad var det du ville länka till där?  
  • Lady Paraplyh

Du kan byta den mot två mindre lägenheter, men som du själv säger får ni själva leta efter någon att byta med. Jag bytte själv lägenhet på www.lagenhetsbyte.se/ De är bra! :)

• Anonym (MrsC)

Jag tror säkert ni kan byta till två mindre lägenheter.
    Kolla både med värden (de kanske har en intern byteskö) och bostadsbytarsiter.

Är barnen i äldre eller yngre tonåren? Kan de dela rum? Kommer de att bo varannan vecka eller bo hos den ena föräldern och hälsa på helger o likn hos den andra? Var går de i skola idag och var kommer de att gå i skola om ett år eller två (börja gymnasiet eller ta studenten?) Det är några frågor för er att fundera på när ni letar möjliga lägenheter.

• Anonym (funderar)
    Anonym (MrsC) skrev 2013-10-25 12:02:38 följande:
    Jag tror säkert ni kan byta till två mindre lägenheter.
    Kolla både med värden (de kanske har en intern byteskö) och bostadsbytarsiter.

Är barnen i äldre eller yngre tonåren? Kan de dela rum? Kommer de att bo varannan vecka eller bo hos den ena föräldern och hälsa på helger o likn hos den andra? Var går de i skola idag och var kommer de att gå i skola om ett år eller två (börja gymnasiet eller ta studenten?) Det är några frågor för er att fundera på när ni letar möjliga lägenheter.

Som jag skrev i början, vi är inte där än, men jag vill gärna kolla upp vad vi kanske blir tvungna att tänka på i framtiden.. Hur det skulle se ut för barnens boende, det kan jag inte säga någonting om just nu, dem kan i alla fall inte dela rum..

Tack allihoppa för era tips, dessa uppskattas verkligen. 
  • tilj75

Sätt upp lappar i områden ni är intresserade att flytta till.

• Anonym (hyra)
    Anonym (funderar) skrev 2013-10-25 09:12:44 följande:

Tack för ditt svar. Betalningsanmärkningar har vi inte. Vi hyr från SB, vet ej vad dem har som policy i sådana fall och är det någon ide att kontakta dem om det skulle behövas. Någon som har erfarenheter med sånt?
    Länken i ditt andra inlägg till någon sida hos försäkringskassan leder inte till något, den verkar ha brutits.. Vad var det du ville länka till där?  
    Oj.... ... vet inte vad som hände där. Ingen aning vad jag ville med DEN länken. Troligen hamnat fel ordentligt. Sorry.
Svar på tråden Hur löser man det med boende, bor i hyreslägenhet..