• marie caroline

    Bästa barnolja, kräm och tvål?

    Hej,
    Jag har en liten kille på fyra månader som verkar ha väldigt känslig hud. Har en dotter sedan tidigare och hon har aldrig reagerat på några produkter. Körde därför på som vanligt även den här gången med vanligt parfymerat tvättmedel och sköljmedel, det fungerade nämligen utan problem med dottern.

    Nu har lillkillen däremot fått utslag och jag har därför självklart bytt tvättmedel, men nu undrar jag om ni har tips på riktigt bra produkter när det gäller tvål, barnolja och kräm till små bebisar? När man börjar läsa innehållsförteckningar så känns det som om många produkter för barn innehåller ämnen som man kanske borde försöka undvika.

    Vad använder ni, alla tips mottages tacksamt!  

  • Svar på tråden Bästa barnolja, kräm och tvål?
  • siolina

    Testa ekologisk mandelolja. Det enda som behövs för att hålla bebisen ren och mjuk. Tvål etc är totalt onödigt.

  • stickkontakt

    Vi har använt ACO babyolja. Den innehåller endast olja av solros, raps och bomullsfrö, ingen parfym och inga konserveringsmedel. Det har fungerat bra för oss. Håller med om att tvål är onödigt på en så liten. Minimera badandet också om han har känslig hud, speciellt under vintern.

  • Lena

    Undvik sköljmedel det sitter kvar i kläderna. Det går lika bra utan på nästan allt.

    Skippa tvål och allt sånt om huden inte blir väldigt smutsig eller torr. Jag tycker purelan funkar bäst på torr hud.

    För mycket kemikalier och parfymer kan ge allergi senare även om man inte reagerar direkt.

  • Meebo

    Prova Eucerins badolja! Fungerade TOPPEN på mig som var född med eksem och allergi mot typ ALLT.

    Nu när jag är 26 år har det mesta av min allergi och eksem helt försvunnit tack vare dagliga bad (ungefär 2 veckor i sträck som 3åring) och sen ett bad i veckan med den oljan i badvattnet. 

  • Natulcien

    Man behöver inga tvålar eller krämer alls till en så pass liten bebis. Skippa allt sånt.
    Och så kan du använda oparfymerat tvättmedel, och strunta i sköljmedel.
    Lite olja kan man ju använda vid behov. Vi hade nån olja från Weleda som vi ibland tillsatte lite av i badet.

  • Jkpg Deluxe
    Natulcien skrev 2013-10-24 16:15:03 följande:
    Man behöver inga tvålar eller krämer alls till en så pass liten bebis. Skippa allt sånt.
    Och så kan du använda oparfymerat tvättmedel, och strunta i sköljmedel.
    Lite olja kan man ju använda vid behov. Vi hade nån olja från Weleda som vi ibland tillsatte lite av i badet.
    Instämmer!!

    Vi använder Coop Änglamarks 2i1 duschtvål och ibland mina schampookakor från LUSH!
  • Loppsan

    Miniderm är kanon mot främst torr hud. Men om du upplever att han får utslag/exem i övrigt så skulle jag köra parfymfritt tvätt- och sköljmedel, mjuk handduk och mjuka kläder i bomull.

    Vill du tvätta honom med något (vilket är onödigt då det räcker bra med ljummet vatten) så använd parfymfritt även där. Vi har haft Liberos duschcreme, den med en bebis på.

  • skogsvitter
    Natulcien skrev 2013-10-24 16:15:03 följande:
    Man behöver inga tvålar eller krämer alls till en så pass liten bebis. Skippa allt sånt.
    Och så kan du använda oparfymerat tvättmedel, och strunta i sköljmedel.
    Lite olja kan man ju använda vid behov. Vi hade nån olja från Weleda som vi ibland tillsatte lite av i badet.
    Håller helt med.

    TS vår dotter var också känslig och till slut använde vi inget annat än kallpressad rapsolja och under vintern weledas wind and weather Det behövs ju faktiskt inte en massa krämer och tvålar till så små!

    Vi använde grummes tvättmedel, inget sköljmedel (hon reagerade mot flertalet andra vi testade). Ett tag körde jag även med tvättnötter, men det kom av sig efter en flytt...
  • skogsvitter

    Miniderm ska helst undvikas av de med känslig hud då det är mycket vanligt med allergiska reaktioner mot just miniderm (min egen dotter fick blåsor av miniderm).

    Här är en liten genomgång om vad miniderm egentligen innehåller...
    ekohudvard-renlyx.blogspot.se/2011/11/vad-ar-det-i-miniderm.html

    Känns inte helt ok att smörja på bebisens hud ärligt talat. Dessutom svider det som tusan på bebisen när man smörjer in det...

  • keron

    Jag har aldrig nånsin använt varken tvål eller schampo på våra barn före typ 3-4 års ålder. Vid behov har jag haft i lite mandel- eller solrosolja i badvattnet eller smort in dem med det efter dusch. De få gånger de haft lite röd rumpa (eller torra händer och kinder, som de kan få under vinterhalvåret) har jag smort med inotyol eller bepanthen.

    Vi har kört på oparfymerat allt under första året. Efter det har det gått bra att använda vårt vanliga tvätt- och sköljmedel. Ska dock byta tillbaka till oparfymerat eftersom sonen har känslig hy och får prickar och utslag väldigt lätt.

  • freja31
    skogsvitter skrev 2013-10-26 22:11:06 följande:
    Miniderm ska helst undvikas av de med känslig hud då det är mycket vanligt med allergiska reaktioner mot just miniderm (min egen dotter fick blåsor av miniderm).

    Här är en liten genomgång om vad miniderm egentligen innehåller...
    ekohudvard-renlyx.blogspot.se/2011/11/vad-ar-...

    Känns inte helt ok att smörja på bebisens hud ärligt talat. Dessutom svider det som tusan på bebisen när man smörjer in det... smile4.gif

    hej håller hel med dig! och fattar bara inte varför barnmörska rekomenderar den gång på gång. Men den nya Minicare som sägs vara till atopisk hud är faktisk ganska bra!
  • freja31

    Jag är ute i tråden kanske lite försent! Men letade efter råd angående barn med eksem och känslig hud och hittade tråden! jag håller lite på att läsa allt som finns på nättet angånde amnet men känner mig fortfarande hjälplöss. Jag har testat mycket! Vi har testat varenda kräm från apoteket, från miniderm till Avene men inget som funkar 100% en som är skitbra PURELAN(men är ganska svårt att smörja med hela kroppen) 

    Sakerna som har fungerat rekomenderar jag gärna till dig!

    * Att avstå från att duscha eller bada spelar egentligen inget roll i allla fall till oss, tvärtom, hon har mått mycket bättre efter badet, dock haR vi använd bara olja i vatten.

    *Eller... och den här is amazing: Havre! i vilken form som helst men bäst är Havrevälling! ta en msk pulver blanda med några droppar vatten till en kräm liknande konsistens och Presto!!!! gnugga din lilla bebis med den och jag lovar du kan verkligen gnugga! Huden blir mjuk, ren, och inte alls torr!

    *Dermalex Repar (Eczema för babies & children)

    Lycka till!

Svar på tråden Bästa barnolja, kräm och tvål?