Vilka klädmärken gör kläder som inte noppar sig och blir fula?
Hennes & Mauritz blir noppigt och fult. Var ska man köpa vanliga baslkäder som inte kostar för mycket och som man kan ha ett tag?
Hennes & Mauritz blir noppigt och fult. Var ska man köpa vanliga baslkäder som inte kostar för mycket och som man kan ha ett tag?
Det känns som om det är rena chansningarna när man köper kläder. Jag har handlat mest på MQ och Brothers, ibland är det bra kvalité och ibland skit. Har köpt lite grejjer på Kappahl sist (kavajer) som varit prisvärda med OK kvalité.
Jag har en piké från Gant som jag haft i säkert 15 år. Nu har den börjat blekna rejält i färgerna men det märks inget slitage på den allls. Så i längden så lönar det nog sig att köpa såna märken, även om inköpet är dyrt. Så om man har råd så skall man nog köpa dyrare märken typ Gant i alla fall om det är basplagg som är lite mer tidlösa.
TS: Det behöver i första hand inte ha med märket att göra, utan materialet i kläderna. I viss mån hör det kanske ihop, att billiga kläder ofta innehåller billigare material = syntet. Naturmaterial noppar sig i stort sett aldrig, däremot gör vissa syntetmaterial det. Om du t ex köper en "ull-tröja" och sedan läser på tvättetiketten att den bara innehåller 30% ull och resten acryl då kommer den garanterat noppa sig på ett sätt som en äkta lammullströja aldrig gör. Samma sak med kavajer. En kavaj i 100% ull håller sig fin längre än en som är uppblandad med syntet... Sedan är det skillnad på syntet och syntet och där har jag inte 100% koll. Elastan och "stretchmaterial" brukar vara okej. Och köper man svarta bomullsplagg är det nästan ett måste att de innehåller lite blandning för svart bomull blir urtvättat SÅ fort.
Jag har köpt märkesplagg som visat sig vara usla och H&M-plagg som visat sig vara jättebra (t ex en lammullströja). Så ett tips är att du börjar syna plaggen ordentligt innan köp. Vad är det för material. Hur känns kvaliten? Hur ser sömmarna ut? Osv...
Det vi människor ofta gör fel också är att vi kostar på mycket pengar på plagg vi använder sällan ("fest-plagg") medan vi köper billigare basplagg. Egentligen borde vi göra tvärtom. Kläder man sliter på och använder varje dag, det är där vi borde tänka på kvaliten.
L.O.G.G-märket hos HM är bra. Har köpt det ett par gånger (toppar) och dem har hållt ganska länge. Nu senast ett par långärmade toppar och har redan använt dem ganska mycket (2 månader) och tvättat en del och än så länge håller dem formen och är fräscha. Kanske kostar något mer, men det lönar sig nog i längden.
Sen har Sisters bra bastoppar i bomull/elastan, ofta erbjudanden ex: 2 för 249 etc. både kortärmade, långärmade, vanlig rund halsringning, lite urringat etc. Har köpt där ett tag nu och dem är superbra. Har inte märkt av nån noppning eller annat slitage.
Nika75: Jag håller med! Man ska kosta på basplaggen som används ofta och sen köpa lite billigare det som man kanske bara använder någon gång. samma sak med smink tycker jag.
polarn har bra kvalitet tycker jag
Jag tycker att kläderna på Lindex är av bra kvalité. Det ända problemet är att deras sortiment är lite torftigt. Med risk för att låta som jag gör reklam för dem så kan man få kläder rätt så billigt genom Lindex cluben. Jag får alltid massa rabatt erbjudanden.
Jag tror att det kan bli sk*t av plagg så gott som var som helst ifrån. Det bästa är om du lär dig att känna på tyger. Jag gjorde många felköp förr, men idag känner jag nästan direkt om tröjan kommer förlora stretchen, få små hål, tappa passform eller noppa sig, och det är rätt bra att kunna, nu kan jag verkligen Fynda.
Pratar du barnkläder så kan jag säga att jag aldrig hittat ett plagg på Åhléns som varit av dålig kvalitét!
Mea, du måste dela med dig Hur känner man att det ska bli små hål?
Hennes är inte dåligt per definition, vi har drösar med barnplagg därifrån som är i fint skick trots trägen användning. FIX-plaggen från Lindex har varit bra.
Mea: Det har jag , en tröja senast för min dotter som trycket lossnade innan jag tvättat den, eller sprack
gummalottan
Alltså, det jäkliga är att jag inte kan förklara. Jag kan visa om man är ute och shoppar men att förklara är värre
Håller med om Fix-plaggen, de är ruggigt bra!
Smilie
Men vad i...! Vi har köpt åtskilliga tröjor, bodysar, byxor och munkjackor på Åhléns och verkligen tvättat och tumlat sk*ten ur dem och de var lika fina och inne på barn nummer 2!