Får era barn dricka med sugrör till middagen?
Vi har stött på ett dilemma här hemma som jag håller på och bli riktigt trött på. Det är så att min bonusdotter, tonåring (närmare 18 än 13), har börjat mer och mer dricka med sugrör till maten. Jag anser inte att man ska dricka med sugrör till maten. Sugrör har man vid kalas eller andra lite mer speciella tillfällen, alltså enstaka tillfällen. Om hon vill dricka med sugrör annan tid får hon väl göra det men jag anser inte att man gör det vid maten.
Jag har när hon gjort detta tidigare ignorerat detta eftersom det inte ligger på mig och uppfostra henne. Dessutom lite försent för det. Men nu när sonen (3 år) har börjat med att han vill också ha sugrör bara för att hon har det så har det lett till en liten kamp. Säger jag nej till sonen så blir det jättebråk och hela mattillfället blir förstört och jag blir arg, alla blir irriterade. Låter jag sonen få sin vilja igenom så blir det kamp om hur många sugrör han ska ha men också så viker jag i mina värderingar. Jag vill uppfostra min son till i hur man beter sig vid ett matbord, inte kladda och greja, sörpla som det lätt blir med sugrör (i alla fall små barn).
Jag har försökt be min bonus om att låta bli med sugrör, att jag inte anser att man ska ha sugrör till maten. Att det blir ju sådant bråk varje gång, att hon inte måste dricka med sugrör då. Men nejdå hon ska absolut ha sugrör. Hon skiter i vad vi tycker. Hon ska inte behöva sluta med surgrör bara för att det blir bråk för det kan bli bråk på så mycket annat. Hon tycker inte det är barnsligt med sugrör vid hennes ålder osv. Borde ju inte vara en sådan stor uppoffring kan jag tycka utan nu verkar hon dricka med sugrör bara för att.
Idag blev jag så arg på det så jag förbjöd användandet av sugrör när vi sitter och äter ihop. Som tur var höll hennes pappa med mig då framför bonus. Hon sa bara ok men blev nog rätt så irriterad och då främst på mig.
Efter hon hade gått frågade hennes pappa vad jag har för problem med sugrör. Jag förklarade att jag inte anser att man har det vid matbordet, att jag vill lära sonen hur man uppför sig när man sitter och äter. Han verkar inte tycka som att det är ett problem. Låt ungarna dricka med sugrör. Han sa att sugrör är bra för tänderna. Jovisst men nu så dricker de, eller ja sonen, mjölk eller vatten till maten.
Så vad anser ni? Gör jag en större grej av det än vad det är? Skulle ni låta era barn dricka med sugrör till
måltiderna?