gravidis2009 skrev 2013-10-30 13:40:39 följande:
Kali420: Din och min resa låter ganska lika med fyra MA/MF i bagaget och ett barn. Många människor är extremt okänsliga och lägger kommentarer som gör att man bara skulle vilja skriva åt dem. Jag har hört så många otroligt korkade saker... "Det är snart er tur" "Det är ju så vanligt med MF"... osv osv. Så säger folk som aldrig själv upplevt det. Hur f-n vet dem hur det känns?
Jag skrev ett inlägg på min facebooksida idag (driver en liten grupp som stöd för missfall osv, gilla gärna
facebook.com/villhabebis) om just precis det du skriver... om man kan orsaka missfall själv. Först kände jag mig så otroligt misslyckad och att det var mitt fel, jag ändrade på massor i mitt liv för att leva så perfekt som möjligt och utan risker. Men sen blev det två missfall till och jag insåg att nej, det var inte jag som framkallade det. Tyvärr finns det så otroligt lite forskning på det och det här med att oroa sig till missfall säger de flesta inte går... och jag tror inte att det gör det heller men det är min personliga åsikt. Oavsett vilket är det inte ok att omgivningen skuldbelägger dig. Hur mycket pratar du om det? Hur öppen vill du vara? Jag var stängd som en mussla tills jag fick mitt tredje MF, då orkade jag inte dölja hur dåligt jag mådde längre. Det gjorde bara att jag mådde ännu sämre. Så fort jag öppnade upp mig och berättade om vår resa överallt mådde jag mycket, mycket bättre!
Hej!
Ja, det är lite underligt att folk som inte har några som helst kunskaper sitter och spekulerar hej vilt. Jag har faktiskt inte känt sån skuld förrän folk började säga så. MEN, det gick tre månader mellan de senaste missfallen. Jag hade en mens också, emellan. Så det gick inte så fort som alla vill få det att låta.
Och det är väl ändå jag som avgör om jag är psykiskt redo eller ej? För kroppen klarar det, annars hade jag säkerligen inte ens fått tillbaka mensen.
Just nu känner jag att jag hade varit lyckligare om jag vore gravid, än att gå och vänta såhär på att "få" försäka. Alltså, psykist tär det mer på mig att gå och göra ingenting. Missfallsrisken kommer ju alltid finnas där. Oavsett om jag försöker om en månad eller om ett år.
Jag har pratat ganska öppet om det, iaf med mina närmsta. Chefen vet ju hur jag mått, han har sett mig gråta på jobbet och förstår allvaret. Han ger mig mycket flexibel tid - att inte ha någon press på jobbet iaf.
Men på senare tid har jag tonat ner det här. Jag pratar inte om varje känsla som ploppar upp. Jag konstaterar mer att ibland har jag sämre dagar, då är jag bara nedstämd och håller mig för mig själv. Annars försöker jag att inte säga för mycket, för det ger mig inget att berätta, folk förstår ju ändå inte.
Jag funderar på om jag ska fortsätta gå hos min kurator eller söka mig vidare till en psykolog. Jag är inte nöjd med min kurator så jag vill ge upp. Det är därför jag vill skriva här också, för då kan jag ta upp saker när jag faktiskt känner dem. Svårt att sammanfatta känslorna när man har tid en gång i månaden hos kuratorn.