• Anonym (Bakteriell Vagin)

Behandling av bakteriell vaginos?

Har varit hos gynekolog idag och fått konstaterat att jag har bakteriell vaginos. Jag och min sambo försöker skaffa barn och har två missfall samt ett utomkveds bakom oss det senaste året. Jag har förmodligen haft BV sen många år tillbaka men har inte förstått förens nu att det har varit just bakteriell vaginos. Har nu fått Zidoval vaginalgel utskrivet och det ska tas under 5 dagars tid. Jag undrar dock när i cykeln det är bäst att ta detta? Jag har ägglossning idag och undrar om det är ok att påbörja behandlingen imorgon? Finns det någon negativ effekt av Zidoval? Vill inte riskera en negativ påverkan på en eventuell befruktning eller åstadkomma någon negativ påverkan på eventuellt embryo om jag lyckas bli gravid den här ägglossningen! Ställer Zidoval till det för spermiernas passage till ägget? Eftersom vi haft så maximal "otur" (som läkarna kallar det) så vill jag inte riskera något den här gången, vill dock inte gå obehandlad heller eftersom vissa hävdar att det kan finnas samband mellan BV och både missfall och utomkveds. Har försökt läsa på FASS men tycker att det är svårt för "en vanlig" människa att tyda de råd som står där. Tacksam för svar då läkaren som skrev ut det inte riktigt verkade ha koll på läkemedlets inverkan! Orolig

• Svar på tråden Behandling av bakteriell vaginos?
  • Jenny Barnmorska

Hej!

Du kan ta behandlingen utan risk. Men det bästa är då att ta den dagarna efter ägglossning eftersom det då inte påverkar spermierna.

Med vänlig hälsning Jenny       

Svar på tråden Behandling av bakteriell vaginos?