• stickkontakt

Surdeg

Jag har fått en burk surdeg av en vän. När jag kom hem ställde jag den i kylen där den sedan stått en vecka. Nu tänkte jag mata den och blev lite fundersam på lukten. Hur ska surdeg lukta?

Kan surdeg bli dålig så att man blir sjuk av att äta brödet eller märks det att den inte jäser som den ska om den är dålig?

• Svar på tråden Surdeg
  • Virvla

Surdegen ska lukta friskt syrligt och en aning jästaktigt. Om den stått en vecka i kylskåp kan den vara lite översur och dofta lite mer ättika. Häll ut lite och ersätt med lika delar ljummet vatten och ekologiskt mjöl. Efter sisådär åtta timmar ska den ha börjat bubbla och lukta friskare igen. Lycka till med bakningen

• stickkontakt

Tack för svar! Lika delar, är det i vikt eller volym, alltså ska det vara 1 dl av varje eller ska det vara 100 g av varje? Ska den stå i rumstemperatur ett tag efter matningen?

• Virvla

Hur stor är din grund? En deciliter låter mycket att fylla på med. Ofta räcker det med att grunden är ca 100g totalt. Har man inte bakat får man hälla ur lite för att inte surdegen ska bli ohanterlig. Jag höftar lite men tar ca två msk mjöl (hälften råg och hälften vete) och 2 msk vatten. Lägger till några extra droppar om den känns för seg. Den ska vara ganska lös. Om du vill läsa om bakning med surdeg kan jag rekommendera bloggen litemerpaindemartin.se

• stickkontakt

Jag har kanske 1 dl grund. Jag menade inte att det måste vara precis 1 dl, undrade bara om det ska vara lika många dl eller lika många gram av vatten och mjöl. Har läst på flera ställen att det ska vara lika mycket vatten och mjöl men det är en himla skillnad i densitet mellan mjöl och vatten.

Vad händer om man häller i för mycket mjöl i en grund? Klarar den inte av att jäsa då eller är problemet bara att den blir för stor? 

• Virvla

Ok, då förstår jag hur du menar. Använder du volymmått så är det samma volym mjöl och vatten. Använder du vikt så blir det ungefär 60g mjöl per 100g vatten. Du borde få bättre jäsning med balans mellan mjöl och vatten. Blir degen för kompakt är risken att den inte orkar lyfta.

• vanilla

Min surdeg luktar nästan som vin, men det är bra fart på den och den har levt i flera år. När jag vill hålla tillbaka den häller jag ut det mesta och fyller på med vatten och mjöl. Jag har dock hört att det ska vara viktmässigt samma på mjöl och vatten. 1 dl mjöl (60g) och 60 g vatten. Surdegen blir tunnare  ju längre den står, tror att jästsvamparna bryter ner mjölet. Min skiktar sig dessutom om den står längre än 5 dagar.

• stickkontakt

Hm, man kanske kan anta att det inte är supernoga med proportionerna då, eftersom det verkar gå att få fungerande surdeg med båda varianterna. När man läser recept blir man lätt intalad att det är jätteviktigt ner på grammet men å andra sidan så har det bakats surdegsbröd i många år och jag tror inte att våra förfäder var så noga med grammen.

• vanilla

Antagligen inte! Jag kör Pain de martins levainbröd och det blir supergott men liiite olika varje gång trots att jag väger ingredienserna med elektronisk våg.

• stickkontakt

Jag matade degen igår med 50 g vatten och 50 g rågmjöl. Den kändes lite fast då så hällde i en skvätt vatten till. Den fick stå framme över natten och imorse var den riktigt bubblig och fin. Igår kväll luktade den skarpt och inte särskilt gott, idag var lukten mycket mildare, det luktade mest deg. Låter det som en surdeg som mår bra? 

• Virvla

Ja det tycker jag Bra tecken att den bubblat igång ordentligt!
    Om du vill skämma bort den lite extra kan du hälla ut hälften nu och mata på på samma sätt en gång till. Någon sa att den ska kännas lite som en härlig chokladmousse i konsistensen när den är redo för bakning.

Svar på tråden Surdeg