• Anonym (Nyfiken)

När under menscykeln är man som MINST fertil??

Jag har försökt hitta svar på frågan i rubriken, men inte hittat något vettigt svar. Jag undrar alltså när under menscykeln man är som minst fertil? 

Jag har förstått att längden på menscykeln har betydelse. Jag har en något oregelbunden, men lång, cykel som brukar vara 31-33 dagar. Rent hypotetiskt: min mens slutade idag, kan jag ha oskyddat sex de två-tre efterföljande dagarna utan stor risk att bli gravid? 

• Svar på tråden När under menscykeln är man som MINST fertil??
  • Queenie70

Under mens är risken minst.

• Anonym (Nyfiken)
    Queenie70 skrev 2013-10-24 22:00:44 följande:
    Under mens är risken minst.
    Ok. Men har jag förstått detta rätt:

Man har ägglossning i mitten av sin menscykel. Ägget måste befruktas inom 12-24 h. En spermie kan överleva max 5 dagar.

Om man då har en menscykel på 30 dagar så sker ägglossning på dag 15. Om mensen då brukar vara i 5 dagar och man har sex på dag 7 i menscykel så är det inte jättetroligt att man då blir gravid eftersom spermierna kan överleva till max dag 12.

Jag har förstått att risken ändå finns men att den är väldigt liten? 
  • Anonym (X)

Ett par dygn efter ägglossning till och med slutet på mensen. Skulle inte våga ha oskyddat efter det att mensen är slut (och egentligen inte över huvud taget eftersom jag har lätt att bli gravid). Ägget kan ju lätt få för sig att lossna tidigare än vanligt.

• Anonym (Fia)

Lite fakta:

1. Ägglossningen sker vanligtvis på dag 14 i en 28 dagars menscykel. Man kan bara bli gravid under de första 36 timmarna efter att ett ägg lossat

2. En spermie kan överleva ca 5 dygn i livmodern efter utlösning

3. Den absoluta majoriteten av kvinnor vet inte exakt när de har ägglossning, och ägglossningen behöver inte ske på samma dag i varje menscykel.

4. Ägglossningstester kan inte ge exakt information om när ägglossningen sker, däremot visar de oftast rätt sånär som på någon dag.

Utifrån detta kan vi dra slutsatsen att:

1. Ju längre tid tills äglossningens början man har sex, desto mindre är sannolikheten att bli gravid.

2. Använder man ägglossningstester i kombination med säkra perioder och har en regelbunden menscykel så är det en relativt säker preventivmetod. Säkra perioder utan ägglossningstester ger ett något sämre skydd.   

3. Man kan aldrig garantera att en fertil kvinna inte blir gravid, oavsett när i menscykeln hon har sex, eftersom man inte kan veta med 100% säkerhet när hon kommer ha ägglossning

Hur stor risk du är beredd att ta är helt upp till dig. Jag brukar ta den risken, men jag ser det å andra sidan inte som en jättestor katastrof om jag blir gravid, även om jag helst inte vill bli det.    

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Fia) skrev 2013-10-24 22:20:10 följande:

Lite fakta:

1. Ägglossningen sker vanligtvis på dag 14 i en 28 dagars menscykel. Man kan bara bli gravid under de första 36 timmarna efter att ett ägg lossat

2. En spermie kan överleva ca 5 dygn i livmodern efter utlösning

3. Den absoluta majoriteten av kvinnor vet inte exakt när de har ägglossning, och ägglossningen behöver inte ske på samma dag i varje menscykel.

4. Ägglossningstester kan inte ge exakt information om när ägglossningen sker, däremot visar de oftast rätt sånär som på någon dag.

Utifrån detta kan vi dra slutsatsen att:

1. Ju längre tid tills äglossningens början man har sex, desto mindre är sannolikheten att bli gravid.

2. Använder man ägglossningstester i kombination med säkra perioder och har en regelbunden menscykel så är det en relativt säker preventivmetod. Säkra perioder utan ägglossningstester ger ett något sämre skydd.   

3. Man kan aldrig garantera att en fertil kvinna inte blir gravid, oavsett när i menscykeln hon har sex, eftersom man inte kan veta med 100% säkerhet när hon kommer ha ägglossning

Hur stor risk du är beredd att ta är helt upp till dig. Jag brukar ta den risken, men jag ser det å andra sidan inte som en jättestor katastrof om jag blir gravid, även om jag helst inte vill bli det.    

Tack för infon! Jag undrar pga att jag inte kan äta p-piller pga medicinska skäl och inte hittat något annat preventivmedel som passar mig mer än kondom. Sist när jag och pojkvännen hade sex så skippade vi den dock (kändes dumdristigt men vi var för kåta för att hämta kondomen helt enkelt) och körde avbrutet samlag. Detta var tre dagar efter beräknad ägglossning (jag använder en app i mobilen där jag har koll på menscykelns längd och som beräknar när jag har ägglossning, även fast den ju inte kan veta säkert såklart) och jag blev inte gravid. Jag vill inte bli gravid så såklart ser jag helst att jag har en annan form av preventivmedel än avbrutet samlag men jag tyckte verkligen att det var en lite annorlunda upplevelse utan kondom. Därför tänkte jag om det kanske är säkrare nu direkt efter mens att ha sex. Kollade nu och sedan i juni har min menscykel pendlat mellan 33 och 39 dagar.
  • Queenie70

Det är när man har en normallång cykel som man kan säga att ägglossning ligger mitt i cykeln. Det är mer korrekt att säga att ägglossning sker ca 14 dagar innan mens. Om man då har en cykel som är lång (som din) så är risken större några dagar efter "mitten" dock så är risken också att du kanske inte alls har nån ägglossning om du har så långt som 39 dagar emellan. Kolla upp!

• Anonym (Nyfiken)
    Queenie70 skrev 2013-10-24 22:37:10 följande:
    Det är när man har en normallång cykel som man kan säga att ägglossning ligger mitt i cykeln. Det är mer korrekt att säga att ägglossning sker ca 14 dagar innan mens. Om man då har en cykel som är lång (som din) så är risken större några dagar efter "mitten" dock så är risken också att du kanske inte alls har nån ägglossning om du har så långt som 39 dagar emellan. Kolla upp!
    Ok. Eftersom en av mina största rädslor är att jag inte kan få barn så blir jag ju riktigt nervös när du skriver sådär!! Nu har det bara hänt en gång sedan i juni att det dröjde 39 dagar så det är nog ingen fara men man blir ju lite orolig ändå..  Grejen är att jag i många år gick på p-piller och alltså hade en menscykel som rättade sig efter dessa. Men för 1,5 år sedan var jag tvungen att sluta och efter det har inte mensen varit helt regelbunden tror jag. Jag har egentligen aldrig haft koll på min menscykel egentligen innan jag började med den här appen. Sen testade jag mini-piller förra vintern men det passade mig inte alls så jag slutade efter några månader. Det kanske tar tid för min cykel att bli regelbunden bara.

MEN - för att förtydliga och se att jag förstod dig rätt: jag löper störst risk att bli gravid några dagar efter dag 17 om jag har en cykel på 34 dagar?
Svar på tråden När under menscykeln är man som MINST fertil??