• Anonym (Rådlös och ledsen)

Snarkande och nästintill obefintligt sexliv tar död på vårt förhållande

Min sambo snarkar så pass mycket att vi inte längre sover i samma rum. Vi har sovit ihop nån natt här och där då jag vet att jag är så pass trött att jag kommer klara av att iaf sova ihop några timma, sedan får jag gå till gästrummet vid 3-4 tiden på natten. Vi har pratat om det ett antal gånger och de flesta gångerna hamnar vi i en diskussion där han anser att jag måste sluta hänga upp mig på småsaker och att problemet är mitt då det är JAG som får sömnproblem på grund av hans snarkningar. Han själv har inget problem med att han snarkar, eller att jag snarkar ibland, så därav är problemet endast mitt.
    Om han snarkar när han ligger på rygg så liksom chippar han efter luft (ungefär som en fisk på torra land), detta gör mig väldigt rädd att han ska sluta andas men det verkar inte bekomma honom fast jag berättat det för honom.

Utöver detta så har vi sedan en tid tillbaka även en del problem med samlivet, eller snarare - vi har inget samliv om inte jag tar initiativ till det. Jag har frågat massor av gånger vad den bristande initiativförmågan från hans sida beror på och får alla möjliga svar om att han är trött, att det inte finns energi, det är för mkt på jobbet osv osv. Jag tror aldrig jag förr haft så mycket sex på egen hand som jag har sedan ett antal månader tillbaka. Jag kan oxå ta initiativ, vilket jag gör de få gånger vi har sex, men även jag behöver få känna mig åtrådd emellanåt.

Har försökt lägga fram allt på olika vis, jag har försökt sova med öronproppar, jag har försökt förklara, jag har blivit arg, jag har gråtit...ja jag har nog gått igenom alla känslospektran som finns.... Men jag kommer ingenstans, vi når inte varandra på just dessa två punkter och jag vet inte varken ut eller in längre.

Någon som upplevt nått av dessa två problem? Tips, tankar eller idéer?

• Svar på tråden Snarkande och nästintill obefintligt sexliv tar död på vårt förhållande
  • sär skriven

Min man snarkar också, jag förstår precis problemet. Han somnar dessutom jättefort, medan jag har enorma sömnproblem och ofta får ligga 3 - 4 timmar innan jag somnar (skitfrustrerande). Jag får alltså ligga och lyssna på hans snarkningar eller putta på honom så han lägger sig på sidan. Och ja, ibland åker han ut på soffan.

Har ni provat snarkplåster, snarkspray, snarkskena, näsvidgare..? Olika kuddar?

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Tomten

Är din sambo överviktig så kommer viktnedgång kunna bota snarkandet.
    Är han det minsta sympatisk så försöker han råda bot på snarkandet.
    Sunda levnadsvanor, motion, viktnedgång, rökstopp och tex sy fast en tennisboll mitt på ryggen på en t-shirt som förhindrar att han lägger sig på rygg. Lägger man sig på sidan snarkar man inte.

Att han kippar efter luft kan med tiden förvärras till den grad att han får andningsstopp i sömnen och då är man i Sömnapnéns fascinerande värld. 
    Ett av de farligaste konsekvenserna av din sambos snarkningar är faktiskt dagtrötthet som kan manifestera sig i sänkt libido, dvs sexdrive och lust. 

Be honom växa upp och bete sig som en vuxen människa och söka hjälp och försöka råda bot på problemet. Annars finns det ett permanent bot; dumpa honom. 

sär skriven skrev 2013-10-24 23:26:47 följande:

Min man snarkar också, jag förstår precis problemet. Han somnar dessutom jättefort, medan jag har enorma sömnproblem och ofta får ligga 3 - 4 timmar innan jag somnar (skitfrustrerande). Jag får alltså ligga och lyssna på hans snarkningar eller putta på honom så han lägger sig på sidan. Och ja, ibland åker han ut på soffan.

Har ni provat snarkplåster, snarkspray, snarkskena, näsvidgare..? Olika kuddar?

Inför en resa inköpte 'näsplåster' (jag skulle inte med på denna resa men det skulle delas rum) men de fungerade inte. Sedan har både snarkspray och nässpray provats och de funkar vid själva insomnandet men under natten försvinner effekten och snarkandes återkommer.

Jag puffar ofta på honom så han lägger sig på sida men tyvärr så upphör inte snarkandet då även om det minskar och andningen blir 'normal'.
  • sär skriven
    Anonym (Rådlös och ledsen) skrev 2013-10-24 23:33:59 följande:
    Inför en resa inköpte 'näsplåster' (jag skulle inte med på denna resa men det skulle delas rum) men de fungerade inte. Sedan har både snarkspray och nässpray provats och de funkar vid själva insomnandet men under natten försvinner effekten och snarkandes återkommer.

Jag puffar ofta på honom så han lägger sig på sida men tyvärr så upphör inte snarkandet då även om det minskar och andningen blir 'normal'.
    Drygt. Har sett att det finns särskilda kuddar som registrerar snarkningarna och börjar röra på sig, då ska man vakna till och vända sig tydligen.
    Tomten skrev 2013-10-24 23:29:41 följande:

Är din sambo överviktig så kommer viktnedgång kunna bota snarkandet.
    Är han det minsta sympatisk så försöker han råda bot på snarkandet.
    Sunda levnadsvanor, motion, viktnedgång, rökstopp och tex sy fast en tennisboll mitt på ryggen på en t-shirt som förhindrar att han lägger sig på rygg. Lägger man sig på sidan snarkar man inte.

Att han kippar efter luft kan med tiden förvärras till den grad att han får andningsstopp i sömnen och då är man i Sömnapnéns fascinerande värld. 
    Ett av de farligaste konsekvenserna av din sambos snarkningar är faktiskt dagtrötthet som kan manifestera sig i sänkt libido, dvs sexdrive och lust. 

Be honom växa upp och bete sig som en vuxen människa och söka hjälp och försöka råda bot på problemet. Annars finns det ett permanent bot; dumpa honom. 

Jadu, jag har nog bett honom växa upp/ta ansvar ett antal gånger och inte alltid på ett helt korrekt sätt av mig...tillslut rinner det över och jag slutar vara konstruktiv.

Jag misstänker, precis som du nämner, att snarkandet påverkar sexlusten plus att hans trötthet gör sitt iom hög arbetsbelastning. Men det örat vill min sambo inte riktigt lyssna på... Det är ju JAG som har sömnproblem pga hans snarkningar, han har enligt sig själv inga problem med det.

Ingen som har tips på vad mer jag kan säga eller göra?

Från och med i natt kommer jag sova i gästrummet varje natt, inte somna O sovrummet och sedan byta. Har ingen aning om detta påverkar men jag hoppas iaf att det har någon slags effekt...jag orkar inte mer nu.
  • Tomten
    Anonym (Rådlös och ledsen) skrev 2013-10-24 23:41:57 följande:
    Jadu, jag har nog bett honom växa upp/ta ansvar ett antal gånger och inte alltid på ett helt korrekt sätt av mig...tillslut rinner det över och jag slutar vara konstruktiv.

Jag misstänker, precis som du nämner, att snarkandet påverkar sexlusten plus att hans trötthet gör sitt iom hög arbetsbelastning. Men det örat vill min sambo inte riktigt lyssna på... Det är ju JAG som har sömnproblem pga hans snarkningar, han har enligt sig själv inga problem med det.

Ingen som har tips på vad mer jag kan säga eller göra?
    Från och med i natt kommer jag sova i gästrummet varje natt, inte somna O sovrummet och sedan byta. Har ingen aning om detta påverkar men jag hoppas iaf att det har någon slags effekt...jag orkar inte mer nu.
    Att undanhålla en människa är ett ypperligt sätt att tortera en individ och driva den till en psykos.

Din partner förstör inte bare sitt eget liv, utan även ditt. Varför tillåter du det?

Flytta ifrån honom, har han tillräckligt inför pannbenet och i hjärtat kommer han fatta galoppen. Har han däremot inte det så har du nte förlorat något i det långa loppet. 
    sär skriven skrev 2013-10-24 23:38:22 följande:
    Drygt. Har sett att det finns särskilda kuddar som registrerar snarkningarna och börjar röra på sig, då ska man vakna till och vända sig tydligen.
    Problemet är ju att han blir irriterad om han blir väckt (av mitt buffande) pga att han snarkar så att en kudde väcker honom tror jag inte gör nån skillnad. Han kommer bara ta bort den.

Jag behöver få tips om hur jag kan få honom att inse att det här är ett problem för oss båda och att det skadar vårt förhållande. Vet inte hur jag ska nå fram...
  • sär skriven
    Anonym (Rådlös och ledsen) skrev 2013-10-24 23:48:30 följande:
    Problemet är ju att han blir irriterad om han blir väckt (av mitt buffande) pga att han snarkar så att en kudde väcker honom tror jag inte gör nån skillnad. Han kommer bara ta bort den.

Jag behöver få tips om hur jag kan få honom att inse att det här är ett problem för oss båda och att det skadar vårt förhållande. Vet inte hur jag ska nå fram...
    Hm. Kan du spela in honom?
    Tomten skrev 2013-10-24 23:45:31 följande:
    Att undanhålla en människa är ett ypperligt sätt att tortera en individ och driva den till en psykos.

Din partner förstör inte bare sitt eget liv, utan även ditt. Varför tillåter du det?

Flytta ifrån honom, har han tillräckligt inför pannbenet och i hjärtat kommer han fatta galoppen. Har han däremot inte det så har du nte förlorat något i det långa loppet. 
    Jag antar att mitt patetiska svar på din fråga är för att jag älskar honom och av den anledningen står ut. Vi har byggt upp så mycket annat som är bra, jag vill inte lämna det utan jag vill kämpa mig framåt men jag vet bara inte hur.

Men det kanske är som du säger, jag dunkar bara huvudet i väggen och borde egentligen gå vidare. Känns bara som en så märklig sak att separera pga, speciellt efter all tid tillsammans... För första åren fanns inte problemet på samma vis, då levde han iof sundare med mat och träning samt vägde mindre...
Svar på tråden Snarkande och nästintill obefintligt sexliv tar död på vårt förhållande