• Skytten

Sura uppstötningar som ledde till andningsuppehåll!

I natt var vi med om ett trauma. Vår lille son, åtta dagar, slutade att andas i pappas famn. Han hade haft ont i magen hela kvällen och till slut stelnade han liksom till och slutade andas. Det var helt fruktansvärt!
    Vi fick igång honom men samma sak hände igen några minuter senare.
    Vi åkte in till KS där man sa att han troligen haft sura uppstötningar som lett till andningsuppehållet.
    Har någon varit med om något liknande?
    Vad ska man göra för att komma tillrätta med knipen som kommer framför allt om kvällarna? Han får både bröstmjölk (mest) och ersättning. Just i går testade vi att mata med nappflaska, kan det ha varit orsaken till det extra jobbiga knipet? Eller kan det vara kolik på gång?

• Svar på tråden Sura uppstötningar som ledde till andningsuppehåll!
  • Anne M

En väninna till mig, vars dotter är rätt så "färsk", har legat inne på Astrid Lindgrens Barnsjukhus med dottern för att hon hade många andningsuppehåll. De gjorde en datortomografi av lilla tösen, tog en massa prover & fann ingenting som var galet.
    Så de sade att det k u n d e bero på sura uppstötningar som lett till andningsuppehåll.

Hur kan sura uppstötningar föranleda andningsuppehåll, undrar jag?!

HOPPAS ATT DIN LILLA SON SLIPPER FLER ANDNINGSUPPEHÅLL NU.

*KRAM*
    /Anne & Amanda

• Kattiz

Vill bara skicka en stor kram!! Det kan man behöva såna ggr. Har aldrig hört om kombinationen sura uppstötningar och apné, alltid lär man sig nåt nytt.
    Vilken ersättning ger ni åt hnm?? Byt märke och se om knipen minskar. Det finns bra antikolik flaskor att köpa Dr.Brown är en (www.handi-craft.com/)..Sedan finns det ju otaliga produkter som kan öka magknip hos bebisar.
    Håller en tumme för att det inte händer flere ggr. Har ni andningslarm?? Om inte se till att skaffa er ett, jag skulle inte våga ha hnm utan det!!

Lycka till!!

• Kattiz

Glömde ju det absolut viktigaste ~*GRATTIS TILL SONEN*~ :O)

• Skytten

Ja jag vet inte hur kombinationen går till men enligt två läkare som jag konsulterat är det ganska vanligt att sura uppstötningar kan leda till ett kortare andningsuppehåll.

Vi ska skaffa andningslarm nu men det kräver ju att han sover ensam vilket han inte gärna gör, så nu måste vi vänja om honom.
    Det är otroligt påfrestande, jag vågar knappt sova nu.

Han får Babysemp 1 men nu försöker jag att bara amma, hoppas att mjölken ska räcka. Jag är snittad så det har varit lite bökigt med amningen men nu börjar den komma igång.

Panda, vad fick din väninna för råd från sjukhuset? Hur ska man undvika fler andningsuppehåll?

Kattiz, tack för grattiset!

• Kattiz

Pröv byt till Nan det är känt för att vara skonsammare mot lilla magen. Blir det riiiiiiiktigt jobbigt så är detta en möjlighet (www.meadjohnson.com/products/cons-infant/nutramig.html)

Menade ju inte att inte läkarna skulle ha rätt..självklart har de det, hade varit kul att höra lite mer ingående vad som händer sas. Får ni andningslarmet fr sjukhuset...dvs kostnadsfritt? Eller måste ni hyra alt. köpa??

• Skytten

Tack för tipset om Nan!

Ja, jag hade också velat veta lite mer om det här med sura uppstötningar men han hade inte direkt någon förklaring. Mer än att de uppstår när barnet äter för glupskt och får luft i sig. Sen hur det kan utvecklas till ett andningsuppehåll fick vi aldrig riktigt förklarat.
    Jag ska i alla fall börja ge honom Minifom nu för att se om magen blir bättre.

Den andra läkaren sa förresten ett det är vanligt att barn som har sura uppstötningar får andningsuppehåll under natten men föräldrarna märker det aldrig eftersom de själva sover.

Vi ska hyra ett andningslarm tror jag. Men som sagt det krävs ju att han sover ensam.

• Anne M

Hej Skytten!

Min väninna fick inga tips & råd alls, mer än att hålla ögon & öron öppna... De har dock fått tider för återbesök, en gång i månaden ett tag framöver...

Glömde... *G*R*A*T*T*I*S* till sonen

/Anne & Amanda

• Stora

Jo det är så att sura uppstötningar kan orsaka andnignsuppehåll. Anledningen är att det på något sätt stör funktionen där struplocket sitter styr andningen på ngt sätt. Jag läste det någonstans men vet tyvärr inte vart. Men det är vad jag förstår sura uppstötningar när magsaft kommer upp inte vanligt kräks och inte luft!! Kunde ni inte få något som hindrar sura upspötningar. Man kan ge gaviscon till små barn (alltså om läkaren skiver ut det!!!) Det lägger sig som ett lock över "maten" i magen precis som på oss vuxna när vi har sura uppstötningar/halsbränna. Be om mer hjälp! Jag vet hur det är jag är livrädd att min dotter ska sluta andas! Jag hyr ett larm för 350kr/mån. det tryggar lite iallfall! kram på dej!

• Skytten

Hej Stora!
    Tack för informationen. Ja, jag ska nog boka tid hos en barnläkare och se vad de kan göra.
    Vi tror att de sura uppstötningarna kom på grund av att han matats med flaska för första gången (ersättning) och det gick lite fortare ner i magen än vad koppmatningen gör. Så det blev nog helt enkelt en överdos mat för magen och det ledde till uppstötningarna.
    Nu ger vi Minifom men jag ska kolla om det finns mer att göra.
    Vi har hämtat ett andningslarm i dag. Ska bli så skönt att ha den tryggheten.
    Tack och kram!

• Katja80

Hej!
    Usch lider verkligen med dej..
    Min lilla kicka var förkyld end två veckor gammal och var jättetäppt så hon hade svårt att andas.. Men som eran lilla andningsuppehåll utan anledning jättejobbigt!
    De tips jag kan ge dej är att Bygg upp sängen så att den lutar neråt alltså huvet högt (underlättar andningen) man kan ställa böcker under benen på sängen fram.. Eller låta den lilla sova med nåt under huvet..
    För även om läkaren säger att det kan vara sura uppstötningar! Så skulle jag göra detta i förebyggande syfte, för det underlättar.. Själv fick jag andningsuppehåll som mycket liten, min pappa fick ge mig konstgjord andning då han hittade mej i sängen.Sen bar adet av till akuten där de inte hittade nåt fel då! Men senare kom det fram att jag hade astma och det var ett anfall! Ge honom bröstet så mycket det bara går!!För det skyddaju en hel del faktiskt! _Och åk in direkt om det händer igen!
    Frisk luft är bra med! Men det vet du väl redan! Lycka till!! Kram!

• Frejja

Min lilla pojke slutade andas förra söndagen. Barnläkaren på barnakuten sa att det var "dykarreflexen" som slog till.
    Magmunnen på spädbarn fungerar inte så bra, så det åker gärna mat/slem upp och ner i deras matstrupe. Om barnet får en uppstötning, och det är på väg ner i luftstrupen, så slår dykreflexen till.
    Det var fruktsansvärt att vara med om, jag hoppas att det aldrig händer igen. Man blir ju fullständigt vettskrämd. Vi frågade vad vi ska göra om det händer igen. Läkaren sa att man ska ha upp barnet på axeln, och dunka lätt i ryggen, eller hålla barnet nedåt på armen, med ryggen upp och dunka lätt. Blir som "heimlish" (stavfel?), fast för bebisar.....
    Han sa även att i många fall så händer det när föräldrar inte ser det, och de återhämtar sig av sig själva...men det kan man väl kanske inte alltid lita på? Jag är jämnt orolig nu, och kollar honom jämnt och ständigt nu, och från att ha sovit i sin egen säng, så sover han nu emellan mig och sin pappa.

• Skytten

Hej Frejja!
    Vad skönt att få ett namn på det som hände min och din son. Dykarreflex alltså. Tack!
    Vi gjorde precis som din läkare sa att man ska - vända på mage och dunka lätt i ryggen.
    Visst är det otäckt att vara med om? Vi är fortfarande skärrade och har nu skaffat andningslarm.
    Jag har pratat med en läkare som sa att detta är vanligt och att det oftast är så att föräldrarna inte märker det. En tröst är i alla fall att man inte ska förknippa detta med plötslig spädbarnsdöd. Det är två helt olika sorter av andningsuppehåll. Det tyckte jag var skönt att veta.

Ha det så bra och hoppas att vi slipper fler chockupplevelser.
    Kram!

Svar på tråden Sura uppstötningar som ledde till andningsuppehåll!