• Anonym (locket nere)

Varför stänger inte du toalettlocket efter dig?

Har funderat på det här ämnet många gånger och även tänkt starta en tråd om det men inte blivit av förrän nu när jag läste en annan tråd om hur ett par grälat väldigt om just det här ämnet.

Varför stänger inte du toalocket efter dig?

Jag är uppvuxen med att stänga lockat, min man gör det tack och lov också (fast inte hans föräldrar eller syster) och vi försöker lära våra barn det också. Jag stör mig jättemycket på att stor del av omgivningen inte verkar göra det, inte minst på jobbet verkar jag vara i minoritet.

Jag tycker det är viktigt att stänga locket av flera anledningar.

-Jag tycker det är äckligt att se rakt ner i en toalett när jag kommer in i ett badrum, speciellt som det inte alltid är så fräscht, nystädat eller ens nyspolat i toaletterna. Jag brukar ofta bara lyfta locket och sätta mig utan att kolla ner, med undantag för kanske på offentliga toaletter där man vill säkerställa att det inte är stopp först.

-Äckligt att spola utan att locket är nedfällt, då kommer ju alla möjliga bakterier ut i luften.

-Stor risk att man tappar ner saker i toaletten. Vi har tex i vårt badrum en liten hylla precis ovanför toaletten och det är ju som gjort för att tappa grejor rakt ner.  Eller inbjudande för ett litet barn att ta första grej som hittas och slänga ner där…

Varför tror ni att locket till toaletten finns om inte för att användas ur ovanstående perspektiv?

• Svar på tråden Varför stänger inte du toalettlocket efter dig?
  • Severus

Stänger alltid.

Känns fräschare, inget ramlar ner, ingen katt får sig ett dopp etc 

Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • Anonym (ingen aning)

Inga bra svar utan undrar samma sak. I fallet med sambons familj tror jag iofs att jag vet anledningen: De har en konstigt formad toastol så när locket gick sönder för evigheter sen (när han var i 10årsåldern kanske?) kunde de inte köpa ett nytt. Eftersom all badrumsinredning var färgmatchad ville de heller inte byta ut toastolen.

Jag har tur, min sambo är den enda i sin familj som fäller ner locket efter sig Han säger även till sin familj när de inte gör det när de här hemma hos oss och åtminstone svärmor försöker (med varierande framgång) att komma ihåg.

• IsDimma

Jag är inte uppväxt med att man gör det så för mig har det aldrig varit en fråga. Antingen är toalocket redan uppe eller så får jag fälla upp det själv när jag kommer in och vill använda toaletten.
    Tills jag träffade min nuvarande sambo. För honom var det en viktig fråga och något han retade sig på att jag inte gjorde alltid. Och eftersom det för mig var en totalt oviktig fråga så fäller jag numer alltid ner toalocket när jag varit på toaletten, oavsett var jag är

• Muminmammans hatt

Det är så irriterande när folk inte gör det, när de är på besök. Jag ska sätta den blöta katten i knät på denne nästa gång.

• blomman07

Jag gör det överallt förutom hemma, konstigt nog. Ingenting jag tänker på, jag är likadan med lampan, kommer alltid ihåg att släcka överallt förutom just hemma.

• Cornellia

Jag ser det som totalt oviktigt, och om man fäller ner det så måste man ju bara fälla upp det igen.  
    Tur att min man verkar bry sig lika lite. 

Dessutom är det ju ytterligare ett moment. Stänga locket, spola, öppna locket, kolla/göra ren toan, stänga locket. Inte för att locken är särskilt tunga, men det blir i mina ögon, onödiga moment.

• Anonym (Anna)

Ja, varför gör folk inte det?! Ok, hemma hos sig så får de väl göra hur de vill. Tvättar jag händerna där, så kan jag torka mig på byxorna istället för på toalettnedsprutade handdukar.

Är ni hemma hos mig, så var vänliga och fäll ned locket så att jag slipper sanera.

• Anonym (oviktigt)

För mig är det inte ett dugg irriterande. Snarast ser jag till att lämna det öppet på kvällen, så att det är lättare att sköta ev toabesök tyst på natten (det låter lite när locket fälls upp).
    Jag vill alltid titta i toastolen innan jag sätter mig så att det inte ligger något ovälkommet där/någon som glömt spola innan. Skulle aldrig få för mig att sätta mig ner utan ordentlig insyn :)
    Min sambo lämnar det ofta öppet, men ibland stängt. Jag antar att man får tänka på det lite extra när man skaffar barn. Har ingen katt och ingen hylla ovanför stolen.

• Toalettdykaren

Just för att hindra bakterier att sprida sig till tandborstar etc bör man stänga locket.

Vid spolning med öppet lock virvlar små vattendroppar med avföring runt i luften.

Svar på tråden Varför stänger inte du toalettlocket efter dig?