Fru envis skrev 2013-10-25 16:06:21 följande:
1) barnvagnen måste passeras på en bagagehylla på grund av framkomligheten. det får inte stå annat babage i gången heller.
2) Man kan inte förvänta sig att andra ska skada sig för att man ska ha hjälp. tågvärdarna är också människor med ett väldigt slitigt jobb, att de inte kan lyfta på din barnvagn är helt logiskt. det ingår inte i deras arbetsuppgifter.
3) det är inte sj.s fel att du har köpt en barnvagn som inte går att fälla ihop. det är dessutom helt frivilligt att resa med sj så passar det inte så välj ett annat färdmedel.
1) Visst måste man kunna komma fram i gångarna! Men det borde väl gälla rullstolar också, då, isåfall?
2) Nej, det kan man inte. Det var en fundering jag hade eftersom jag GLADELIGEN hade betalat för att få särskild bärhjälp, men SJ erbjuder inte den möjligheten. Det borde ju isåfall även gälla rullstolar! Låt dem hoppa ombord själv, bara! Eller....?
3) Nej, det är sant. Precis som de som inte kan flytta från sin rullstol till vanlig plats eller de som har en icke-hopfällbar rullstol borde vända sig till annat färdmedel, då eller...? Ett litet barn är ju i princip lika handikappat.
Nu blev detta en jämförelse med rullstolar. Vill tillägga att jag själv absolut tycker att tågen och SJ's personal bör göras mer handikapp- OCH bebisvänliga. Jag har alltså ingenting emot handikappade. Tycker bara att det är jämförbart med "rullar" då de också är "nödvändiga" hjälpmedel. Det är ju inte som om jag behöver hjälp att bära ombord min stereoanläggning.