• susannapanna

    Varför går det inte att köpa assistans från SJ?

    Jag ska åka tåg på egen hand med min tre månader gamla son till Dalarna från Stockholm nästa vecka. Vet att personer med rullstol, kryckor eller liknande kan beställa assistans vid stationerna samt vid byte. Jag tyckte att det vore toppen för mig att få hjälp sådan hjälp med vagnen. Men icke. Jag får inte köpa den tjänsten! 

    Inte heller får jag be tågvärden om hjälp då deras "försäkringar inte täcker ryggskador". Dessutom har jag en liggvagn som inte fälls ihop särskilt kompakt och då meddelade kundtjänst att det var tveksamt om jag fick ta med den överhuvudtaget, då den måste få plats på en bagagehylla.

    Varför??? Fler som blir irriterade på detta?!? Skrikandes Så icke-barnvänligt. 

     

  • Svar på tråden Varför går det inte att köpa assistans från SJ?
  • susa

    Jo då. Men de har väl inte personal för sådant.

    Jag reste med bebis, bilstol, liggvagn och väskor och hade världens ångest när jag var tvungen att ställa från mig mitt barn för att gå ombord och hämta vagnen. Såhär i efterhand hade jag nog försökt ha bebisen i bärsele så jag slapp lämna honom utan uppsikt.

    Men oftast så fick jag hjälp av trevliga medpassagerare. Det är bara att fråga, för de flesta anmäler sig inte frivilligt men, frågar man så hjälper de gärna till. 

  • susannapanna
    susa skrev 2013-10-25 15:17:09 följande:
    Jo då. Men de har väl inte personal för sådant.

    Jag reste med bebis, bilstol, liggvagn och väskor och hade världens ångest när jag var tvungen att ställa från mig mitt barn för att gå ombord och hämta vagnen. Såhär i efterhand hade jag nog försökt ha bebisen i bärsele så jag slapp lämna honom utan uppsikt.

    Men oftast så fick jag hjälp av trevliga medpassagerare. Det är bara att fråga, för de flesta anmäler sig inte frivilligt men, frågar man så hjälper de gärna till. 
    Visst kan man fråga medpassagerare. Men rent krasst så skulle det ju kunna falla sig så att jag hamnar på ett tåg med enbart blinda. Eller gamla. Eller armlösa.... Känns lite mysko att lite på att de kan ställa upp. Skulle kännas tryggare att kunna beställa hjälp (och betala extra då, förstås!) 
  • susa
    susannapanna skrev 2013-10-25 15:49:27 följande:
    Visst kan man fråga medpassagerare. Men rent krasst så skulle det ju kunna falla sig så att jag hamnar på ett tåg med enbart blinda. Eller gamla. Eller armlösa.... Känns lite mysko att lite på att de kan ställa upp. Skulle kännas tryggare att kunna beställa hjälp (och betala extra då, förstås!) 
    Jo, det var en gång som jag fick sköta allt själv och släpade fram allt till dörren när jag skulle av. Sedan så gick jag ut och in i tåget och hämtade barn och saker. Det är ju inte så att tåget åker innan man är klar. Men passagerarna som ville av eller på tåget och väntade på mig var inte så muntra (ej heller hjälpsamma).

    Det är konstigt att SJ inte erbjuder att man kan köpa den tjänsten. Har du ringt och frågat eller läst på hemsida?
  • hallontryffel
    susannapanna skrev 2013-10-25 15:49:27 följande:
    Visst kan man fråga medpassagerare. Men rent krasst så skulle det ju kunna falla sig så att jag hamnar på ett tåg med enbart blinda. Eller gamla. Eller armlösa.... Känns lite mysko att lite på att de kan ställa upp. Skulle kännas tryggare att kunna beställa hjälp (och betala extra då, förstås!) 



    Hur ofta brukar du hamna på tåg där alla övriga resenärer är blinda/ gamla/ armlösa?

    Förstår att du är orolig över din resa men det finns säkert någon som hjälper dig om du frågar vänligt.

    Ett alternativ är ju annars att du ber någon följa dig till tåget och någon annan som möter vid din slutdestination.

    Du kommer att fixa det här! ...och nästa gång du reser blir det enklare, för då har du ju gjort det en gång förut!
  • Fru envis
    susannapanna skrev 2013-10-25 13:53:18 följande:
    Jag ska åka tåg på egen hand med min tre månader gamla son till Dalarna från Stockholm nästa vecka. Vet att personer med rullstol, kryckor eller liknande kan beställa assistans vid stationerna samt vid byte. Jag tyckte att det vore toppen för mig att få hjälp sådan hjälp med vagnen. Men icke. Jag får inte köpa den tjänsten! 

    Inte heller får jag be tågvärden om hjälp då deras "försäkringar inte täcker ryggskador". Dessutom har jag en liggvagn som inte fälls ihop särskilt kompakt och då meddelade kundtjänst att det var tveksamt om jag fick ta med den överhuvudtaget, då den måste få plats på en bagagehylla.

    Varför??? Fler som blir irriterade på detta?!? Skrikandes Så icke-barnvänligt. 

     
    1) barnvagnen måste passeras på en bagagehylla på grund av framkomligheten. det får inte stå annat babage i gången heller.

    2) Man kan inte förvänta sig att andra ska skada sig för att man ska ha hjälp. tågvärdarna är också människor med ett väldigt slitigt jobb, att de inte kan lyfta på din barnvagn är helt logiskt. det ingår inte i deras arbetsuppgifter.

    3) det är inte sj.s fel att du har köpt en barnvagn som inte går att fälla ihop. det är dessutom helt frivilligt att resa med sj så passar det inte så välj ett annat färdmedel. 
  • susannapanna
    Fru envis skrev 2013-10-25 16:06:21 följande:
    1) barnvagnen måste passeras på en bagagehylla på grund av framkomligheten. det får inte stå annat babage i gången heller.

    2) Man kan inte förvänta sig att andra ska skada sig för att man ska ha hjälp. tågvärdarna är också människor med ett väldigt slitigt jobb, att de inte kan lyfta på din barnvagn är helt logiskt. det ingår inte i deras arbetsuppgifter.

    3) det är inte sj.s fel att du har köpt en barnvagn som inte går att fälla ihop. det är dessutom helt frivilligt att resa med sj så passar det inte så välj ett annat färdmedel. 
    1) Visst måste man kunna komma fram i gångarna! Men det borde väl gälla rullstolar också, då, isåfall? 

    2)  Nej, det kan man inte. Det var en fundering jag hade eftersom jag GLADELIGEN hade betalat för att få särskild bärhjälp, men SJ erbjuder inte den möjligheten. Det borde ju isåfall även gälla rullstolar! Låt dem hoppa ombord själv, bara! Eller....?

    3) Nej, det är sant. Precis som de som inte kan flytta från sin rullstol till vanlig plats eller de som har en icke-hopfällbar rullstol borde vända sig till annat färdmedel, då eller...? Ett litet barn är ju i princip lika handikappat.

    Nu blev detta en jämförelse med rullstolar. Vill tillägga att jag själv absolut tycker att tågen och SJ's personal bör göras mer handikapp- OCH bebisvänliga. Jag har alltså ingenting emot handikappade. Tycker bara att det är jämförbart med "rullar" då de också är "nödvändiga" hjälpmedel. Det är ju inte som om jag behöver hjälp att bära ombord min stereoanläggning. 
  • susannapanna
    hallontryffel skrev 2013-10-25 16:00:05 följande:


    Hur ofta brukar du hamna på tåg där alla övriga resenärer är blinda/ gamla/ armlösa?

    Hehe, det har ju aldrig hänt... Dock har jag lite dåliga erfarenheter av att få hjälp av medpassagerare. ( Bl a här i Sthlms lokaltrafik!)

    Förstår att du är orolig över din resa men det finns säkert någon som hjälper dig om du frågar vänligt.
    Ett alternativ är ju annars att du ber någon följa dig till tåget och någon annan som möter vid din slutdestination.
    Du kommer att fixa det här! ...och nästa gång du reser blir det enklare, för då har du ju gjort det en gång förut!

    TACK FÖR PEPPEN!
     
  • Fru envis
    susannapanna skrev 2013-10-25 16:36:16 följande:
    1) Visst måste man kunna komma fram i gångarna! Men det borde väl gälla rullstolar också, då, isåfall? 

    2)  Nej, det kan man inte. Det var en fundering jag hade eftersom jag GLADELIGEN hade betalat för att få särskild bärhjälp, men SJ erbjuder inte den möjligheten. Det borde ju isåfall även gälla rullstolar! Låt dem hoppa ombord själv, bara! Eller....?

    3) Nej, det är sant. Precis som de som inte kan flytta från sin rullstol till vanlig plats eller de som har en icke-hopfällbar rullstol borde vända sig till annat färdmedel, då eller...? Ett litet barn är ju i princip lika handikappat.

    Nu blev detta en jämförelse med rullstolar. Vill tillägga att jag själv absolut tycker att tågen och SJ's personal bör göras mer handikapp- OCH bebisvänliga. Jag har alltså ingenting emot handikappade. Tycker bara att det är jämförbart med "rullar" då de också är "nödvändiga" hjälpmedel. Det är ju inte som om jag behöver hjälp att bära ombord min stereoanläggning. 
    den som sitter i rulltol bokar nog rullstolsplats tror du inte det?
  • susannapanna
    Fru envis skrev 2013-10-25 16:54:17 följande:
    den som sitter i rulltol bokar nog rullstolsplats tror du inte det?
    Säkert. Men varför kan man då inte boka "barnvagnsplats"? 

    Finns tydligen på vissa tåg, men är inte bokbara. 
Svar på tråden Varför går det inte att köpa assistans från SJ?