• prezl

köpa ny säng mot ryggontet

hej, jag har haft rejält ont i ryggen sedan mina två graviditeter
    (foglossning, amning mm) 
    nu ska vi ha en ny säng, men vilken? det är en djungel!!!
    hjälp oss med tips!!!

• Svar på tråden köpa ny säng mot ryggontet
  • Ragnar

När vi köpte ny säng för ett par år sedan för att min man har problem med ryggen gick vi till en sängaffär som erbjöd rådgivning från sjukgymnast. De hade även en provsäng där de genom dator kunde se vilken typ av madrass passade en bäst med tanke på tyngd och kroppsform, var man behövde mest stöd för att ligga bra.
    Eftersom vi är så olika i kroppsform och tyngd passade inte samma madrass oss båda och därför köpte vi två latexmadrasser med olika uppbyggnad som sattes ihop till en dubbelsäng. Sen köpte vi själva sängen billigt på ikea. Detta är den bästa säng vi har haft och vi är båda nöjda. Det tog min man 2-3 månder att vänja sig vid den nya sängen (som är hårdare än de han tidigare haft). Men efter det blev ryggproblemen bättre och han sover numera hela nätter utan att vakna med ryggvärk. Även jag som aldrig haft problem med värk eller sömn är jätte nöjd med sängen.

• prezl
    Ragnar skrev 2013-10-25 14:59:17 följande:
    När vi köpte ny säng för ett par år sedan för att min man har problem med ryggen gick vi till en sängaffär som erbjöd rådgivning från sjukgymnast. De hade även en provsäng där de genom dator kunde se vilken typ av madrass passade en bäst med tanke på tyngd och kroppsform, var man behövde mest stöd för att ligga bra.
    Eftersom vi är så olika i kroppsform och tyngd passade inte samma madrass oss båda och därför köpte vi två latexmadrasser med olika uppbyggnad som sattes ihop till en dubbelsäng. Sen köpte vi själva sängen billigt på ikea. Detta är den bästa säng vi har haft och vi är båda nöjda. Det tog min man 2-3 månder att vänja sig vid den nya sängen (som är hårdare än de han tidigare haft). Men efter det blev ryggproblemen bättre och han sover numera hela nätter utan att vakna med ryggvärk. Även jag som aldrig haft problem med värk eller sömn är jätte nöjd med sängen.
    tack! vad var det för affär? låter bra m datorn. vad är det för madrasser? var det
    latex med fjädrar i? är det en kontinentalsäng? berätta gärna! jag läser och lär ;)
  • prezl
    södertälje skrev 2013-10-25 15:19:08 följande:
    Tempur,bästa köpet jag gjort.
    varför är den så bra? är det en kontintentalsäng?
  • Ragnar
    prezl skrev 2013-10-25 16:57:36 följande:
    tack! vad var det för affär? låter bra m datorn. vad är det för madrasser? var det
    latex med fjädrar i? är det en kontinentalsäng? berätta gärna! jag läser och lär ;)
    Det var inte i Sverige utan på Island. Men jag antar att om det finns sängaffärer som har denna servicen här så borde det även finnas i Sverige. Provsängen hade sensorer som var kopplade till en dator som visade var madrassen behövde ge mer stöd och var den skulle vara mjukare. Har ingen aning om vad för sorts latexmadrass vi har. Men eftersom den är styvare på de ytor där den ska ge mer stöd skulle jag gissa på att den har fjädrar eller något annat liknande. Jag vet inte vad en kontinentalsäng är, har aldrig hört det.
  • prezl
    Ragnar skrev 2013-10-25 23:08:47 följande:
    Det var inte i Sverige utan på Island. Men jag antar att om det finns sängaffärer som har denna servicen här så borde det även finnas i Sverige. Provsängen hade sensorer som var kopplade till en dator som visade var madrassen behövde ge mer stöd och var den skulle vara mjukare. Har ingen aning om vad för sorts latexmadrass vi har. Men eftersom den är styvare på de ytor där den ska ge mer stöd skulle jag gissa på att den har fjädrar eller något annat liknande. Jag vet inte vad en kontinentalsäng är, har aldrig hört det

aha island, ja det är ju lite långt att frakta en säng för oss förstås ;)

kontineltalsäng är en säng i tre delar, liksom tre madrasser en stomme, en madrasss+ en bädmadrass

• Ragnar
    prezl skrev 2013-10-25 23:11:41 följande:
    Jag har en god vän som jobbade i en sängaffär i Malmö för några år sedan och de hade i alla fall en sjukgymnast ett par dagar i veckan för rådgivning. Så jag antar att det finns på fler ställen i Sverige.
    Det gick att få alla möjliga varianter av sängar då vi köpte våran. Men vi köpte bara två madrasser i sängaffären. Vi fick ett fodral eller vad man kan kalla det som de båda ligger i, så då blir det som en stor madrass. Sängstomme och botten köpte vi på ikea för vi tyckte in själva sängarna var så fina. Tydligen ska man inte ha extramadrass ovanpå våran madrass för då ändras styvheten och den ger inte efter rätt.
  • södertälje
    prezl skrev 2013-10-25 16:58:17 följande:
    varför är den så bra? är det en kontintentalsäng?

Det är en kontinentalsäng inköpt på sovabutiken,tempur följer och formar sig efter kroppen och är utvecklad av NASA.
Svar på tråden köpa ny säng mot ryggontet