• Anonym (????)

Jag äter lax till middag nästan varje dag, kan det vara skadligt??

Jag älskar lax och äter det ca 5-6 ggr i veckan, det är gott, smidigt, enkelt och laga till.

Jag brukar variera mellan pinklaxfile och odlad norsk laxfile.

Brukar också variera vad jag äter till.

Kan detta vara dåligt för kroppen på något sätt??, man hör ju att det är en del gifter i lax.  Samtidigt innehåller ju lax mycket nyttiga saker med.

Vill ju inte bli sjuk för att jag äter för mycket lax liksom....    

• Svar på tråden Jag äter lax till middag nästan varje dag, kan det vara skadligt??
  • Anonym (Mia)

Prova ekologisk lax, den är ju dyrare men garanterat giftfri. Själv köper jag mest vildhavslax, då jag har hört att odlad lax får i sig en del skräp via sin mat osv. Men jag tror hälsofördelarna överväger, du kan nog lugnt äta lax varje dag. Det är ju så gott!!! Tungan ute

• Anonym (????)
    Anonym (Mia) skrev 2013-10-25 17:02:40 följande:
    Prova ekologisk lax, den är ju dyrare men garanterat giftfri. Själv köper jag mest vildhavslax, då jag har hört att odlad lax får i sig en del skräp via sin mat osv. Men jag tror hälsofördelarna överväger, du kan nog lugnt äta lax varje dag. Det är ju så gott!!! Tungan ute

Tack då kan jag vara lugn
  • Anonym (Mia)
    Anonym (????) skrev 2013-10-25 17:54:08 följande:

Tack då kan jag vara lugn
    Tror det finns betydligt skadligare mat än lax på marknaden, så ja. Du kan vara rätt lugn. Men blir du inte trött på lax när du äter det nästan varje dag? Varva med någon annan fisk ibland!
  • Anonym (...)

Så länge du undviker vildfångad lax från Östersjön så är det väl ok. Fast det rekommenderas egentligen att variera fisksorten både ur hälso- och miljösynpunkt.

Men som någon annan sa, det finns ju så mycket värre saker man kan stoppa i sig, så du behöver nog inte oroa dig...

• emelyaus

min mans familj åt fisk 3-4ggr i veckan och nu har han själv, hans mamma, båda systrar och bror alla haft en sköldkörtelcancer som inte är ärftlig... läkarna som säger att många runt stillahavs-området (han är från australien) får denna typ av cancer och en teori är att fisken blivit förgiftad då de utförde kärnvapensprägningar på 70-80-talet.
    Vill inte skrämma dig, men det finns gifter i det mesta vi äter idag..

• Flash Gordon
    Anonym (????) skrev 2013-10-25 16:22:56 följande:
    Jag älskar lax och äter det ca 5-6 ggr i veckan, det är gott, smidigt, enkelt och laga till.

Jag brukar variera mellan pinklaxfile och odlad norsk laxfile.

Brukar också variera vad jag äter till.

Kan detta vara dåligt för kroppen på något sätt??, man hör ju att det är en del gifter i lax.  Samtidigt innehåller ju lax mycket nyttiga saker med.

Vill ju inte bli sjuk för att jag äter för mycket lax liksom....    

Norsk odlad lax är inte farlig för dig men inte det bästa för miljön.

Pinklax/Puckellax/Oncorhynchus gorbuscha är från Stilla Havet och jag känner inte till några giftproblem med den.  

Fisk och skaldjur fem-sex dagar i veckan är bara nyttigt. Sedan kan man ju variera sig lite mer.  
  • Anonym (????)
    Anonym (Mia) skrev 2013-10-25 18:06:17 följande:
    Tror det finns betydligt skadligare mat än lax på marknaden, så ja. Du kan vara rätt lugn. Men blir du inte trött på lax när du äter det nästan varje dag? Varva med någon annan fisk ibland!
    Jo tillslut kommer jag nog bli trött på det, tyvärr, jag hoppas inte det men risken finns ju Glad Men jag försöker att variera det jag äter till i alla fall.......alltid något

Men egentligen finns det ju inget smidigare, man köper förpackningar med 4 stycken bitar i, sen ner i en form, salt på och in i ugnen. 20 minuter senare är det klart!

• Anonym (????)
    Flash Gordon skrev 2013-10-26 09:06:33 följande:

Norsk odlad lax är inte farlig för dig men inte det bästa för miljön.

Pinklax/Puckellax/Oncorhynchus gorbuscha är från Stilla Havet och jag känner inte till några giftproblem med den.  

Fisk och skaldjur fem-sex dagar i veckan är bara nyttigt. Sedan kan man ju variera sig lite mer.  

Jag har heller aldrig hört att fisk från stilla havet ska vara farlig på något sätt. Däremot äter jag ju ingen fisk från Östersjön eller våra insjöar.

Odlad lax borde ju va lugnt också, inget kvicksilver i den i alla fall.  
  • Anonym (????)
    Anonym (Mia) skrev 2013-10-25 17:02:40 följande:

Jag vet också att den odlade norska laxen matas med dåliga saker, men frågan är om det är skadligt på något sätt, tror inte det.
Svar på tråden Jag äter lax till middag nästan varje dag, kan det vara skadligt??