• nattinattio

försäkring på hund ha eller ej ?

Undrar hur många av er har era hundar som är 3-4 år å uppåt försäkrade (nu pratar vi enbart om sällskaps hundar, som ej används till avel å ej är utsällnings osv, dock ÄR renrasiga med stamtavla osv)

veterinärförsäkringen först självrisk på minst 1000,- sen betala ännu minst 10 % av vården, å jämföra då kostnaden på 1700,- per år å vovve mot risken för så höga veterinärkostnader på flera tusenlappar skulle ske...

har man tex 2 hundar så kostar försäkringarna (i mitt fall) 3400,- per år + då ovannämda. känns smartare att spara premiepengarna på kontot å betala om nått händer, eller ? förutsätter naturligtvis att man har pengar sparade även om olyckan skulle vara framme direkt.

vid vanliga åkommor kan man ju inte ändå yttnyttja försäkringen då dessa inte blir så mycket högre än självrisken i kostnader,

Första åren kanske fel kan dyka upp, valpen bli påkörd å risken å chansen att kunna yttnyttja försäkringen kanske är större.

livförsäkringen har jag ingen tanke på då vi skall överta hundarna å kan då bara försäkra dem till 5000,- st

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-05 00:59:51:
    Fråga 1: vad anser ni är en dyr historia?

a/ när veterinärkostnaderna för 2 hundar (premie 1700,- år å hund) överstiger ca 50 000,- under deras livstid.
    OBS räkna ej med alla besök å åtgärden som hamnar på under ca 1500,- då dessa ändå ej ger något från försäkringen.

b/ när summan är över 50 000,- enl ovan

c/ redan när summan är lägre = har du pengar så att du kan betala då olyckan är framme så tjänar du på att ha hundarna oförsäkrade!

OBS ATT INGEN HÄR VÄLJER MELLAN ATT INTE BETALA VETERINÄR VÅRDEN UTAN ENBART OM CHANSEN/RISKEN ATT vinna eller förora på försäkringen! EJ PRAT OM LIVFÖRSÄKRING HELLER!

Fråga 2: Hur många har uttnyttjat veterinär vård för över tex 25 000,- per hund.

• Svar på tråden försäkring på hund ha eller ej ?
  • Jenny S

Personligen skulle jag aldrig ha ett djur utan att ha den försäkrad.
    Jag vill aldrig stå i valet av att fundera på hur vi ska handla för djuret eller pengarna!
    Nope! Försäkring är vad som gäller!

• Pallas

Tja, som gammal hästägare så har jag lärt mig att tänka såhär: Man ska ha pengar NÄR det händer något inte OM det händer något.

Vad är det för bolag du talar om?

Om man bara har två hundar tycker jag att det är värt att ha den försäkrade. Har man däremot många så tjänar man på att göra som du tänker, för det är ju sällan det händer något med alla på en gång så att säga.

• LinTra

Jag har försäkrat båda mina, en i folksam och den andra i agria, visst.. det kostar ett par tusen om året men det är det defenetivt värt.
    När Ymisen blev sjuk förra året var vi uppe i nästan 10 000 för några vet-besök och röntgenbilder, vi betalade dock bara ca 2000.

• Mumin

Jag kan inte säga annat än att vi aldrig skulle våga vara utan hundförsäkring:

Vi har en hund som är 7 år. När hon var 4 fick hon hjärnhinneinflammation och blev jättesjuk, hon låg 3 dagar på djursjukhuset och det kostade massor. Vi betalade ca 2500 kr av det.
    När hon var 5 fick hon Addisons sjukdom (binjurarna lägger av och slutar producera kortison) och vi kom iväg så sent till veterinären så hon var nästan död. Hon låg inne i 3 dagar med dropp och fick blodplasmatransfusioner. Räkningen var på flera sidor och gick på ca 23 000 krl, vi betalade 5000.

Men har man tur så blir hunden inte sjuk och då känns försäkringspengarna ganska bortkastade...

Med vår erfarenhet av otur så kommer jag dock aldrig våga vara utan försäkring.

• mammaEmma

Jag har också min försäkrad. Säger som någon tidigare- har erfarenhet av häst och vet hur fort det går att komma upp i helt sjuka kostnader. Däremot så tar jag det på aotugiro i månaden och det blir ca. 130:-/månaden. Känns inte lika tungt då.

• Dotzie

Jag var på vippen at strunta i försäkringen i år.
    gjorde det inte ... tackar min lyckliga stjärna för det..
    operation och veterinärskostnad på nästan 15000 vi behövde bara betala 1200 i självrisk och 20% av resten..
    hade han inte varit försäkrad hade vi inte haft råd!!!!!
    så ja gär glad att jag behöll försäkringen så att vi har honom kvar i livet hos oss:)
    annars hade han troligtvis inte varit det...

• Micaela

Ja försäkring bör man ha! Skulle det hända något kan det blir en riktigt dyr affär!

Hade en häst tidigare som det visade sig hade kronisk hälta. Men innan vi kom på det, då var det ju till och åka in till veterinären för hältutredning en gång i månaden och göra olika undersökningar och behandlingar. Hade aldrig haft råd med det om inte försäkringen funnits!

• Prinsessorna

Självklart!! Om era hundar blir sjuka då kanske ni får avliva dom istället pga av ni inte har råd att betala veterinär kostnaderna. Och har ni råd med det då har ni råd med försäkringen varje år också. Mitt råd; om ni inte är villiga att skaffa försäkring till era djur låt då bli att skaffa djuren.
    För mig är det lika självklart att ha försäkring på mina djur som det är att ha försäkring till mina barn.

Jenny

• emmizenma

Skulle som många redan har sagt ALDRIG ha ett djur oförsäkrat. Vetrinärkostnader för en "liten grej" kan komma upp i STORA summor! HAr både katten och hästen försäkrade!

• Kenzie

Självklart är alla mina djur försäkrade. Jag skulle aldrig förlåta mig själv ifall något hände och jag inte hade råd att betala vet. vården. För det händer varje dag att djur avlivas för att ägarna inte tecknat försäkring.

Svar på tråden försäkring på hund ha eller ej ?