1. Hur många barn har du/ni? Deras åldrar?
2. Är du ensamstående? Sambo/gift?
3. I vilken omfattning arbetar du och din partner?
4. Hur har ni delat upp hushållsarbetet? Vem gör vad? Och hur ofta? Vilka dagar i veckan?
5. Matlagning: hur ser er "matplan" ut? Lagar ni ofta middag från grunden, och i så fall hur ofta/vecka? Köper ni ofta takeaway mat? Eller blir det kanske en hel del halvfabrikat under vardagarna, och storkok på helgen? Den traditionella "söndagssteken"? Vem lagar oftast middag hos er, och varför?
6. Vad gör ni på helgerna? Är det en tid då allt det där ni inte hann med under veckan ska hinnas med? Eller är det "helig" tid för aktiviteter tillsammans med barnen? Helt enkelt: hur ser era helger ut? Ni som ev. lyckas hålla helgen helt fri från "måsten" (veckoinhandling, stortvätt, veckostädning etc.): hur gör ni?
7. Ordet är fritt! Jag är generellt nyfiken på hur andra flerbarnsföräldrar får ihop sina livspussel, så om jag missat något i mina frågor, så får ni gärna fylla i det här. Kul att läsa hur andra gör!
1) Vi har fyra barn, 8 år (fyllt i april) snart 7 år (augusti) 5 år (fyllt i januari) snart 4 år (slutet av maj)
Femte barn kommer någongång i september
2) Vi är gifta. Det blir 5 år nu till juni. Tillsammans snart 14 år (december)
3) Jag jobbar heltid och min make går på högskola (examen blir typ juni 2016) heltid samt är egenföretagare (han jobbar där så mycket han kan) Resa till högskola kan bli 30 min-1 timme. Tåg går fortare men busstider är bättre och närmare skola...
4) Har precis ändrat på rutiner för han vill klara två tentor som han ska ha i börja av juni. (så han slipper tänka på det under sommar) Jag tar hans om allting just nu men annars brukad det såg ut så här,
Han: tar hand om smutsig tvätten (starta maskinen o hänga tvätten ) packa ur diskmaskin
Vi handlar, städar och vara med barnen
Jag: jag vikar kläder o lägger i allas garderober, laga mat, betala räkningar, starta diskmaskin
5) Vill ofta göra "riktig mat" på helger alltså från fredagsmiddag till söndagsmiddag:riktig mat
Vardagar: halvfabrikat som tex köttbullar fiskpinnar m.m.
6) Det beror på väder: fin väder så är vi ute. Men annars är vi hemma o pyssla med trädgården (just nu iaf) det kan hända vi bakar bröd, kakor eller nåt annat till fikat.
Söndagar är en pysseldag så vi sitter alla på köksbordet o pyssla klippa limma sy sticka virka glittra pärla väva eller vad det nu barnen vill göra. Oftast klipper limma måla vi. Men annars är play doh lika bra. Det händer vi har en extra barn hos oss (en av barnens kompis) eller så går nån av barnen över till sin kompis.
7) Barnen lägger sig samma tid varje dag även på helger. Vi delar barnen i två och två: småflickorna och storbarnen. Småflickorna byter kläder 18.30 sen är de i sängen runt 19.00.
När de somnat (kan vara före kl.19.30) så meddelar jag/vi storbarnen att de ska byta kläder om de inte har redan bytt tidigare?. Senast kl 20.00 ska de ha lagt sig. Där ska de ligga kvar: vill dricka vatten, måste gå o kissa , vill ha kram m.m.-snacket finns inte. Det vet de.
Före kl. 20.00 ska de ha kissat, borsta tänderna, kramat färdig o sagostund färdig m.m.
Det är jag som tar hand om barnen medan min make är o jobbar (egenföretagare o företaget är i garaget härhemma)
Där jobbar han så fort han kommer hem från högskola (han slutar olika tid varje dag, oftast slutar han kl 15.00) fram tills middagdags sen är han tillbaka där efter middagen fram tills jag meddelar honom att småflickorna lägger sig nu så går han in o pussa dem godnatt samt småpratar lite.
Så därefter är jag och min man "lediga" då sitter vi o kolla på TV, duscha eller så har vi sex. Runt 22-tiden "väcker" vi småflickorna för att bära dem till toa. Sen därefter lägger vi oss o somna direkt om jag/vi kan.
Tvätta kläder, städning gör vi på vardagar, försöker undvika göra det på helger.
ja det är ungefär så vi gör.