• Lady2013

Arbetande föräldrar med 3 barn eller fler; hur ser er vardag ut? :-)

Hej!
    Ja, som rubriken anger så är jag nyfiken på att få lite inblick i hur andra gör för att få vardagen att fungera (så bra som möjligt..), trots alla utmaningar detta innebär. Ni föräldrar som har 3 barn eller fler, samt arbetar deltid/heltid, får jättegärna besvara nedanstående frågor! Tror att fler än jag kan tycka det är intressant att ta del av era svar.

1. Hur många barn har du/ni? Deras åldrar?

2. Är du ensamstående? Sambo/gift?

3. I vilken omfattning arbetar du och din partner?

4. Hur har ni delat upp hushållsarbetet? Vem gör vad? Och hur ofta? Vilka dagar i veckan?

5. Matlagning: hur ser er "matplan" ut? Lagar ni ofta middag från grunden, och i så fall hur ofta/vecka? Köper ni ofta takeaway mat? Eller blir det kanske en hel del halvfabrikat under vardagarna, och storkok på helgen? Den traditionella "söndagssteken"? Vem lagar oftast middag hos er, och varför?

6. Vad gör ni på helgerna? Är det en tid då allt det där ni inte hann med under veckan ska hinnas med? Eller är det "helig" tid för aktiviteter tillsammans med barnen? Helt enkelt: hur ser era helger ut? Ni som ev. lyckas hålla helgen helt fri från "måsten" (veckoinhandling, stortvätt, veckostädning etc.): hur gör ni?

7. Ordet är fritt! Jag är generellt nyfiken på hur andra flerbarnsföräldrar får ihop sina livspussel, så om jag missat något i mina frågor, så får ni gärna fylla i det här. Kul att läsa hur andra gör!

Kram på er alla duktiga och kompetenta föräldrar där ute i vårt avlånga land!

• Svar på tråden Arbetande föräldrar med 3 barn eller fler; hur ser er vardag ut? :-)
  • Guldtrollsmamman

1. Tre barn 10 år, 8 år och 1 år. 2. Gift och sammanboende 3. Jag arbetar 60% maken 40% 4. Jag tvättar, han fixar med bilar, reparationer ody. Resten delar vi på. Tvättar ca 1 maskin om dagen, dammsuger o torkar golv varje lördag. Övrigt görs o mån av behov o tid. 5. Vi lagar mat ungefär lika ofta, halvfabrikat ca två ggr i veckan, enklare rätter till vardags mer tidskrävande på lediga dagar. Försöker laga en maträtt på helgen som sedan kan ätas kommande vecka. Restaurang el take a way ca en gång varannan vecka. 6. Städning plus det som inte hunnits med under veckan görs på helgen, den tid som blir över används till avkoppling o nöjen. 7. Storhandla via internet i mobilen en gångbro veckan och få allt hemkört har frigjort enormt mycket tid i vår familj. Förut gick typ en halv helgdag åt till Ica maxi. Nu stjäl handlingen ingen tid alls utan jag gör den på spårvagnen på vägen hem från jobbet. Rekommenderas varmt:)

• Lady2013
    Guldtrollsmamman skrev 2013-10-25 23:43:13 följande:
    1. Tre barn 10 år, 8 år och 1 år. 2. Gift och sammanboende 3. Jag arbetar 60% maken 40% 4. Jag tvättar, han fixar med bilar, reparationer ody. Resten delar vi på. Tvättar ca 1 maskin om dagen, dammsuger o torkar golv varje lördag. Övrigt görs o mån av behov o tid. 5. Vi lagar mat ungefär lika ofta, halvfabrikat ca två ggr i veckan, enklare rätter till vardags mer tidskrävande på lediga dagar. Försöker laga en maträtt på helgen som sedan kan ätas kommande vecka. Restaurang el take a way ca en gång varannan vecka. 6. Städning plus det som inte hunnits med under veckan görs på helgen, den tid som blir över används till avkoppling o nöjen. 7. Storhandla via internet i mobilen en gångbro veckan och få allt hemkört har frigjort enormt mycket tid i vår familj. Förut gick typ en halv helgdag åt till Ica maxi. Nu stjäl handlingen ingen tid alls utan jag gör den på spårvagnen på vägen hem från jobbet. Rekommenderas varmt:)
    Intressant! Tack för ditt svar! Blev nyfiken på det där med att storhandla via mobilen och få maten hemkörd: var gör man det?? Tjänar man även pengar på detta tillvägagångssätt (är priserna lägre än i affären)? Eller är fraktkostnaden hög? Kan dock tänka mig att man, på sätt och vis, kanske ändå tjänar lite pengar på att handla så, eftersom man då endast gör "kalkylerade" köp, och slipper alla frestelser och impulsköp i affären.. (T.ex. sötsaker vid kassan för att man är trött och stressad..) Får man hem bra råvaror, färskvaror osv? Frukt och grönt?
  • Dr Mupp
    1. Hur många barn har du/ni? Deras åldrar? 4 barn i åldern 3,5 6,7 snart 8 och 10 år.

2. Är du ensamstående? Sambo/gift? Gift.

3. I vilken omfattning arbetar du och din partner? Jag heltid, maken timmar.

4. Hur har ni delat upp hushållsarbetet? Vem gör vad? Och hur ofta? Vilka dagar i veckan? 
    Maken lämnar barnen på dagis/skola och lagar mat. Jag gör resten. 

5. Matlagning: hur ser er "matplan" ut? Lagar ni ofta middag från grunden, och i så fall hur ofta/vecka? Köper ni ofta takeaway mat? Eller blir det kanske en hel del halvfabrikat under vardagarna, och storkok på helgen? Den traditionella "söndagssteken"? Vem lagar oftast middag hos er, och varför? 
    Maken lagar middag eftersom det pga mina arbetstider blir för sent annars. Jag lagar på helgerna. Han gör mycket hel och halvfabrikat. Jag lagar mer frårn grunden. 

6. Vad gör ni på helgerna? Är det en tid då allt det där ni inte hann med under veckan ska hinnas med? Eller är det "helig" tid för aktiviteter tillsammans med barnen? Helt enkelt: hur ser era helger ut? Ni som ev. lyckas hålla helgen helt fri från "måsten" (veckoinhandling, stortvätt, veckostädning etc.): hur gör ni?  
    Lördagar är vikta för barnens aktiviteter, simning och simhoppning. En förälder (oftas maken) åker in med barnen, den andra storstädar huset. 

7. Ordet är fritt! Jag är generellt nyfiken på hur andra flerbarnsföräldrar får ihop sina livspussel, så om jag missat något i mina frågor, så får ni gärna fylla i det här. Kul att läsa hur andra gör! 
    Vi får inte ihop det. Jag har gått in i väggen en gång redan allt för att maken inte dra sitt strå till stacken. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Lady2013
    Dr Mupp skrev 2013-10-26 00:32:14 följande:
    Vi får inte ihop det. Jag har gått in i väggen en gång redan allt för att maken inte dra sitt strå till stacken. 

Hej och tack för ditt svar! Ursäkta att jag tog mig friheten att korta ner mitt citat av ditt inlägg ovan, men det blir så långt inlägg annars. Dina ord i slutet var precis vad jag tänkte när jag läste ditt svar: "Detta går ju inte ihop! Hon gör ju allt det "tråkiga"...och missar det roliga!" Precis som hos oss.. Eller tja, vi försöker väl dela på uppgifterna, men på något skumt sätt blir det ändå jag som i 90% av fallen står med "det tråkiga", dvs. städning, inhandling, disk, matlagning osv, medan maken går ut och leker med barnen, åker till badhuset med dem, spelar spel (medan jag storstädar, veckohandlar, lagar middag) osv.

Anledningen därtill är helt enkelt att han är så enormt dålig på att göra hushållsrelaterade sysslor, att jag kommit fram till att det är enklare och går snabbare att göra allt själv. Och resultatet blir så mycket bättre. Däremot är jag väldigt frustrerad över min växande känsla av att maken MEDVETET gör allting så värdelöst slarvigt och dåligt, just för att jag ska tröttna och göra allt själv...!?! Kan han vara så beräknande..?? Ja...det tror jag faktiskt. Och precis som du, har även jag "gått in i väggen". Flera gånger. Varit långtidssjukskriven för utmattningsdepression i omgångar, men biter ihop och tvingar upp mig själv i sadeln igen. Vad har jag för val...?? Han fixar ju inte att ta över min börda. Han gör det slarvigt och halvhjärtat, trots att det gäller vårt hem och våra barn. Jag klarar inte av att se det, och gör det hellre själv än att se allt förfalla inför mina ögon. Även om det innebär att jag blir totalt slutkörd. ÄR totalt slutkörd. Jäkligt fult gjort av våra karlar att agera på detta sätt faktiskt. Oansvarigt och själviskt. Hela familjen får ju lida för att vi blir slutkörda, och i slutänden drabbar det även gubbarna själva: vem tror de kommer att få stå med hela rasket om/när vi slutligen verkligen inte ORKAR längre..??? Korkat. 
  • Dr Mupp
    Lady2013 skrev 2013-10-26 11:46:11 följande:
    Hej och tack för ditt svar! Ursäkta att jag tog mig friheten att korta ner mitt citat av ditt inlägg ovan, men det blir så långt inlägg annars. Dina ord i slutet var precis vad jag tänkte när jag läste ditt svar: "Detta går ju inte ihop! Hon gör ju allt det "tråkiga"...och missar det roliga!" Precis som hos oss.. Eller tja, vi försöker väl dela på uppgifterna, men på något skumt sätt blir det ändå jag som i 90% av fallen står med "det tråkiga", dvs. städning, inhandling, disk, matlagning osv, medan maken går ut och leker med barnen, åker till badhuset med dem, spelar spel (medan jag storstädar, veckohandlar, lagar middag) osv.

Anledningen därtill är helt enkelt att han är så enormt dålig på att göra hushållsrelaterade sysslor, att jag kommit fram till att det är enklare och går snabbare att göra allt själv. Och resultatet blir så mycket bättre. Däremot är jag väldigt frustrerad över min växande känsla av att maken MEDVETET gör allting så värdelöst slarvigt och dåligt, just för att jag ska tröttna och göra allt själv...!?! Kan han vara så beräknande..?? Ja...det tror jag faktiskt. Och precis som du, har även jag "gått in i väggen". Flera gånger. Varit långtidssjukskriven för utmattningsdepression i omgångar, men biter ihop och tvingar upp mig själv i sadeln igen. Vad har jag för val...?? Han fixar ju inte att ta över min börda. Han gör det slarvigt och halvhjärtat, trots att det gäller vårt hem och våra barn. Jag klarar inte av att se det, och gör det hellre själv än att se allt förfalla inför mina ögon. Även om det innebär att jag blir totalt slutkörd. ÄR totalt slutkörd. Jäkligt fult gjort av våra karlar att agera på detta sätt faktiskt. Oansvarigt och själviskt. Hela familjen får ju lida för att vi blir slutkörda, och i slutänden drabbar det även gubbarna själva: vem tror de kommer att få stå med hela rasket om/när vi slutligen verkligen inte ORKAR längre..??? Korkat. 
    Jag är mest intresserad hur länge jag pallar när jag lägger till 3xheltid studier i min ekvation. Jag tror jag skymtar den där kända väggen där framme. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Lady2013
    Dr Mupp skrev 2013-10-26 12:13:17 följande:
    Jag är mest intresserad hur länge jag pallar när jag lägger till 3xheltid studier i min ekvation. Jag tror jag skymtar den där kända väggen där framme. 
    Hur menar du med "3xheltid"? Låter extremt...? Menar du tre terminers heltidsstudier, eller..? Hu, så jobbigt. Går dock själv i samma tankar, även om jag inte fattat ett beslut än. Behöver vidareutbilda mig för att få jobb efter mammaledigheten. "Ledighet" förresten..haha...vilket skämt. Det är mycket lättare att arbeta än att vara hemma med småbarn dygnet runt, den saken är klar! I varje fall är det min erfarenhet. Men jag kämpar på så gott jag kan, för mina barns skull. Kärleken gör en väldigt stark, har jag märkt.
    Du klarar det säkert! Man växer med uppgiften.. Även om det ibland känns fullkomligt obegripligt hur man ska hinna eller orka, så brukar det (dock inte alltid..) lösa sig till slut ändå. På något sätt. Man tar liksom en sak i taget, timmar blir till dagar, som blir till veckor, månader och år.. Och sen är barnen förhoppningsvis stora nog att avlasta oss, och göra saker själva. Men gubben min..honom hyser jag inget hopp för.. Han kommer nog aldrig att ändra sig och inse hur bra han har det, och hur lite han egentligen gör för att förtjäna mig... Suck.
  • Dr Mupp
    Lady2013 skrev 2013-10-26 16:20:52 följande:
    Hur menar du med "3xheltid"? Låter extremt...? Menar du tre terminers heltidsstudier, eller..? Hu, så jobbigt. Går dock själv i samma tankar, även om jag inte fattat ett beslut än. Behöver vidareutbilda mig för att få jobb efter mammaledigheten. "Ledighet" förresten..haha...vilket skämt. Det är mycket lättare att arbeta än att vara hemma med småbarn dygnet runt, den saken är klar! I varje fall är det min erfarenhet. Men jag kämpar på så gott jag kan, för mina barns skull. Kärleken gör en väldigt stark, har jag märkt.
    Du klarar det säkert! Man växer med uppgiften.. Även om det ibland känns fullkomligt obegripligt hur man ska hinna eller orka, så brukar det (dock inte alltid..) lösa sig till slut ändå. På något sätt. Man tar liksom en sak i taget, timmar blir till dagar, som blir till veckor, månader och år.. Och sen är barnen förhoppningsvis stora nog att avlasta oss, och göra saker själva. Men gubben min..honom hyser jag inget hopp för.. Han kommer nog aldrig att ändra sig och inse hur bra han har det, och hur lite han egentligen gör för att förtjäna mig... Suck.
    Jag ska läsa en utbildning som i vanliga fall är på tre terminer på en termin. Alltså tre gånger så snabbt som vanlig heltid. 
  • Lady2013
    Dr Mupp skrev 2013-10-26 16:25:38 följande:
    Jag ska läsa en utbildning som i vanliga fall är på tre terminer på en termin. Alltså tre gånger så snabbt som vanlig heltid. 
    Oj herregud..! GÅR det överhuvudtaget att göra så..? Heltid är ju heltid, liksom.. Var ska du hitta den tiden och energin? Beundransvärd ambition dock! Det hänger nog på viljan och motivationen, antar jag. Om man verkligen vill, så går det att genomföra. Man hittar lösningar allt eftersom. Du fixar det säkert!
  • Dr Mupp
    Lady2013 skrev 2013-10-26 16:33:29 följande:
    Oj herregud..! GÅR det överhuvudtaget att göra så..? Heltid är ju heltid, liksom.. Var ska du hitta den tiden och energin? Beundransvärd ambition dock! Det hänger nog på viljan och motivationen, antar jag. Om man verkligen vill, så går det att genomföra. Man hittar lösningar allt eftersom. Du fixar det säkert!
    Jag kan det mesta redan. Handlar mest om att få betyg på det. 
  • Funderingar01

Intressant och bra tråd! Funderar själv mycket just nu på hur vi ska få ihop det på ett bra sätt som vi är nöjda med. 1. Hur många barn har du/ni? Deras åldrar? 6 år och snart 4 år + en på gång beräknad i maj/ juni 2. Är du ensamstående? Sambo/gift? Gift 3. I vilken omfattning arbetar du och din partner? Min man jobbar 100% och jag 75%. Dessutom tillkommer restid ca 2 timmar per dag för båda två. 4. Hur har ni delat upp hushållsarbetet? Vem gör vad? Och hur ofta? Vilka dagar i veckan? Min man fixar i ordning barnen på morgon och tar dem till skola/ förskola. Jag hämtar och lagar mat alla vardagar eftersom jag är hemma tidigast, ca 16,30-17,00. När jag tänker på det så lagar jag i princip alltid maten. Min man städar toaletterna när det behövs (3 st), städningen gör vi båda, men vi har väldigt olika nivåer på vår städning har jag märkt. Och det görs när vi inte står ut längre . Dammsuger gör vi rätt ofta, den som har tiden. Vi tar gemensamt ansvar för tvätten, går minst en tvätt om dagen. 5. Matlagning: hur ser er "matplan" ut? Lagar ni ofta middag från grunden, och i så fall hur ofta/vecka? Köper ni ofta takeaway mat? Eller blir det kanske en hel del halvfabrikat under vardagarna, och storkok på helgen? Den traditionella "söndagssteken"? Vem lagar oftast middag hos er, och varför? Jag är oftast den som gör matplanen för veckan, och min man handlar. Oftast en kväll i veckan efter barnen somnat eller om de tittar på tv för att slippa ta tid från helgen och ledig tid. Varannan vecka har vi linas matkasse, vilket är super!!!! Rekommenderar starkt. Så skönt att slippa fundera ut något de 5 dagarna. Jag gör ofta mat från grunden, men som ändå går rätt snabbt, fast jag gör ju inte korv från grunden liksom, så såklart använder jag även halvfabrikat. Det är jag som lagar maten. Som jag skrev ovan så är jag hemma först under vardagarna och sen tycker jag att jag lagar godast mat. Min man är slarvig och jag är lite kinkig. take away kanske varannan helg, en gång? 6. Vad gör ni på helgerna? Är det en tid då allt det där ni inte hann med under veckan ska hinnas med? Eller är det "helig" tid för aktiviteter tillsammans med barnen? Helt enkelt: hur ser era helger ut? Ni som ev. lyckas hålla helgen helt fri från "måsten" (veckoinhandling, stortvätt, veckostädning etc.): hur gör ni? Ja pust! Då är både vi och barnen trötta. Vi försöker alltid se till att det finns tid för barnen att skrota runt på helgerna. Och att kvällarna blir myskvällar för hela familjen. Under hösten har 6 åringen haft aktivitet på vardagskväll men under våren ska vi försöka få till det på en helg istället. Han var för trött helt enkelt. Vi brukar ha som riktlinje att en dag per helg få saker gjorda - antingen med barnen eller att en tar barnen och en fixar och en dag är familjens dag, eller vad jag ska säga. 7. Ordet är fritt! Jag är generellt nyfiken på hur andra flerbarnsföräldrar får ihop sina livspussel, så om jag missat något i mina frågor, så får ni gärna fylla i det här. Som jag skrev i början så funderar jag väldigt mycket på hur få ihop livspusslet på ett bra sätt. Just nu tycker jag att jag inte får tid att njuta av min familj så mycket som jag vill. Veckodagarna känns nästan bortkastade, går i ett. Och det hjälper förstås inte att vi behöver pendla till och från jobbet... Jag slutar 15,00 men är ändå inte hemma med barnen förrän 16,30-17,00. Det är ju inte klokt! Väldigt långa dagar. Nu löser det sig ju i höst genom att jag kommer vara föräldraledig, så jag har köpt mig lite tid . Men vi behöver hitta en mer långsiktig lösning. Ja, inga lösningar,men tankar. En sak so jag vet att vi behöver ändra på är att få mer struktur på hushållssysslor. Jag vill ha mer uttalat vem gör vad och när. S,å det skissar vi på just nu. Ja så har vid det

• Flickmamma
    1. Vi har 4 barn men en är vuxen, de är 20, 9, 7 och 4.

2. Gift.

3. Jag arbetar 40 timmar må-fre 08.00 -16.30 som studievägledare, min man arbetar må-fre 08.00 - 19.30 och lördag 10.00-19.30 i sin egen butik. Kvällstid när barnen sover sköter jag butikens fakturor.

4.Jag och barnen lagar mat, diskar och städar tillsammans. Jag tvättar all tvätt ca 8 maskiner i veckan. Maken sköter bilen och trädgården, han lagar mat ibland på söndagar eller kör oss till Mc Donalds om jag går i matstrejk. Jag hämtar och lämnar på dagis varje dag utom onsdag då lillebror följer med pappa till butiken, maken kör skolbarnen på morgonen, de går hem själv 3 ggr i veckan, de andra 2 ggr i veckan hämtar jag eller 20-åriga dottern, Maken och jag delar på inköpen av mat och hygien! Torsdagkväll har lillebror fotboll men stordottern brukar gå med honom, hon tycker att det är kul, tack och lov. Alla föräldramöten, utvecklingssamtal, vårdcentralbesök och tandläkarbesök gör jag.  

5. Brukar göra matsedel för 2 veckor som vi försöker följa,en hel del halvfabrikat som korv, pannbiffar och köttbullar men lagar även en del soppor och grytor från grunden.  Jag lagar det mesta med lite hjälp av barnen.

6. Lördag är tvätt och städdag, försöker också hinna med att besöka min alzheimersjuka mamma, ta barnen på diverse kalas som de blir bjudna på. Söndag är tänkt som familjedag men brukar bli en del irritationer då maken sover till 12 och jag blir arg fast jag vet att han är trött efter att ha jobbat i 6 dagar. Söndagkväll har två av barnen simskola så då måste vi dit. Snart börjar väl lillebror med matcher på helgerna också, orkar inte tänka på det. Flickorna vill börja rida, Har sagt att när de tagit simborgarmärket får de sluta med simningen och börja rida.

7. Eftersom jag är studievägledare på en grundskola så har jag en del kvällsmöten där med gymnasieinformationer för elever och deras vårdnadshavare så det ska också planeras in. Livet rullar på i 150 knyck :)
  • Flickmamma

Tillkommer såklart läxläsning, nattning och duschning och utredning av flickornas lockiga hår. Maken läxläser med mellanbarnen en stund varje söndag med deras hemspråksläxa. DET kan jag inte :)

• Ellikapellika
    1. Hur många barn har du/ni? Deras åldrar? ¤, väntar femte. 10år, 8,5år, 6,5år, 1,5år

2. Är du ensamstående? Sambo/gift? Gift

3. I vilken omfattning arbetar du och din partner? Mannen heltid vardagar/dagtid egentligen,men just nu 75% eftersom vi valt bort barnomsorg till minsta. Jag 65-80%, oregelbunda tider mycket helg och natt.

4. Hur har ni delat upp hushållsarbetet? Vem gör vad? Och hur ofta? Vilka dagar i veckan? Vi delar rätt lika. Jag tvättar oftare än honom och han dammsuger oftare än mig. Vi dammsuger, diskar/plockar undan i köket, allmänt plock varje dag. Städar toaletter 2-4 gånger i veckan. Dammar när det behövs (inte riktigt sant, behövs jämt pga dammande fåglar) oftast en gång på helgen. Tvättar flera gånger i veckan. Fönster putsas möjligtvis en gång om året och blommorna vattnas när de börjar sloka.

5. Matlagning: hur ser er "matplan" ut? Lagar ni ofta middag från grunden, och i så fall hur ofta/vecka? Köper ni ofta takeaway mat? Eller blir det kanske en hel del halvfabrikat under vardagarna, och storkok på helgen? Den traditionella "söndagssteken"? Vem lagar oftast middag hos er, och varför? Vi kör med månadsmatsedel och månadshandlar runt den 20e varje månad. Middag från grunden 4-5 dagar/v. Hämtpizza en gång/månad, ev. hamburgare nån gång/månad om vi varit iväg sent och mattiderna kört ihop sig. Gör sällan storkok i den bemärkelsen, men det finns ofta matlåda över till lunch för barnen på helgen och lunch till oss vuxna att ta med till jobb. Mannen lagar det mesta för han är mer intresserad av matlagning än jag. Jag skriver dock oftast matsedeln själv och planerar matinköpen.

6. Vad gör ni på helgerna? Är det en tid då allt det där ni inte hann med under veckan ska hinnas med? Eller är det "helig" tid för aktiviteter tillsammans med barnen? Helt enkelt: hur ser era helger ut? Ni som ev. lyckas hålla helgen helt fri från "måsten" (veckoinhandling, stortvätt, veckostädning etc.): hur gör ni?   Vi hänger hela familjen, far kanske på någon utflykt, barnen tar hem kompisar o.s.v Städar lite grann, storhandlar ibland. Oftast storstädar jag på torsdag förmiddag, sen går jag på nattpasset och sover på fredagen. Jag jobbar en del helger också, antingen dag eller natt och då är oftast mannen och barnen hemma, men jag gissar att det blir mer aktiviteter iväg framåt våren.
    Vi spenderar mycket tid som familj, barnen har inga regelbundna aktiviteter utan vi gör saker hela familjen istället. Barnen är också involverade i hushållet, hjälper till med städ o.s.v De har ingen veckopeng/månadspebg utan jobbar istället ihop sina pengar genom att t.ex dammsuga, ta ner ved i pannrummet, gå ut med soporna, fodra/städa hos djuren.

Men visst är det stressigt ibland, det kan man inte komma ifrån!
    Jag tycker det är jobbigt när jag kommer upp i för många arbetspass, i grunden har jag en tjänst på 65% men har inte jobbat så lite sedan jag började på detta jobb i september. Det är dock valfritt att jobba extra och snart ska jag vara ledig i ett halvår så det går an. Annars är det väl det jag blir förundrad över, hur andra får ihop en tillvaro med barn och hushåll när båda jobbar heltid?! Hur orkar man det??
  • Mamma till Philip Nova Elliot

1. 3 barn. 11, 6 resp 4 år. 2. Gift och sammanboende. 3. Jag 75% och maken 100. 4. Jag handlar och lagar mat och han städar och tvättar. En gång per vecka. 5. Planerar redan vid inköp och lagar det mesta från grunden även om barnen föredrar "snabbmat" typ falukorv, fiskpinnar. Jag lagar eftersom jag slutar tidig alt ledig. 6. Vi jobbar båda helger, jag varannan och han var tredje så det händer ju att vi kobbar båda en helg men det löser sig med farmor/mormor. Därför är vardagarna lika "lediga" som andra dagar ibland. Vi gör roliga saker mitt i veckan med, t ex åker och badar, lekland mm. 7. Tycker inte det är svårt att hinna. Ju fler barm desto färre "måsten" om ni fattar 😊 Hälsningar en fd pedant haha.

★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & Elliot 100426 ★*☆
  • fyrabarnsmor4
    1. Hur många barn har du/ni? Deras åldrar?

2. Är du ensamstående? Sambo/gift?

3. I vilken omfattning arbetar du och din partner?

6. Vad gör ni på helgerna? Är det en tid då allt det där ni inte hann med under veckan ska hinnas med? Eller är det "helig" tid för aktiviteter tillsammans med barnen? Helt enkelt: hur ser era helger ut? Ni som ev. lyckas hålla helgen helt fri från "måsten" (veckoinhandling, stortvätt, veckostädning etc.): hur gör ni? smile1.gif

1)  Vi har fyra barn, 8 år (fyllt i april) snart 7 år (augusti) 5 år (fyllt i januari) snart 4 år (slutet av maj)
     Femte barn kommer någongång i september

2)  Vi är gifta. Det blir 5 år nu till juni. Tillsammans snart 14 år (december)

3)  Jag jobbar heltid och min make går på högskola (examen blir typ juni 2016) heltid samt är egenföretagare (han jobbar där så mycket han kan) Resa till högskola kan bli 30 min-1 timme. Tåg går fortare men busstider är bättre och närmare skola...

4)  Har precis ändrat på rutiner för han vill klara två tentor som han ska ha i börja av juni. (så han slipper tänka på det under sommar) Jag tar hans om allting just nu men annars brukad det såg ut så här,
    Han: tar hand om smutsig tvätten (starta maskinen o hänga tvätten ) packa ur diskmaskin
    Vi handlar, städar och vara med barnen
    Jag: jag vikar kläder o lägger i allas garderober, laga mat, betala räkningar, starta diskmaskin

5)  Vill ofta göra "riktig mat" på helger alltså från fredagsmiddag till söndagsmiddag:riktig mat
    Vardagar: halvfabrikat som tex köttbullar fiskpinnar m.m.

6)  Det beror på väder: fin väder så är vi ute. Men annars är vi hemma o pyssla med trädgården (just nu iaf) det kan hända vi bakar bröd, kakor eller nåt annat till fikat.

Söndagar är en pysseldag så vi sitter alla på köksbordet o pyssla klippa limma sy sticka virka glittra pärla väva eller vad det nu barnen vill göra. Oftast klipper limma måla vi. Men annars är play doh lika bra. Det händer vi har en extra barn hos oss (en av barnens kompis) eller så går nån av barnen över till sin kompis.

7)  Barnen lägger sig samma tid varje dag även på helger. Vi delar barnen i två och två: småflickorna och storbarnen. Småflickorna byter kläder 18.30 sen är de i sängen runt 19.00.
    När de somnat (kan vara före kl.19.30) så meddelar jag/vi storbarnen att de ska byta kläder om de inte har redan bytt tidigare?. Senast kl 20.00 ska de ha lagt sig. Där ska de ligga kvar: vill dricka vatten, måste gå o kissa , vill ha kram m.m.-snacket finns inte. Det vet de.
    Före kl. 20.00 ska de ha kissat, borsta tänderna, kramat färdig o sagostund färdig m.m.
    Det är jag som tar hand om barnen medan min make är o jobbar (egenföretagare o företaget är i garaget härhemma)
    Där jobbar han så fort han kommer hem från högskola (han slutar olika tid varje dag, oftast slutar han kl 15.00) fram tills middagdags sen är han tillbaka där efter middagen fram tills jag meddelar honom att småflickorna lägger sig nu så går han in o pussa dem godnatt samt småpratar lite.

Så därefter är jag och min man "lediga" då sitter vi o kolla på TV, duscha eller så har vi sex. Runt 22-tiden "väcker" vi småflickorna för att bära dem till toa. Sen därefter lägger vi oss o somna direkt om jag/vi kan.

Tvätta kläder, städning gör vi på vardagar, försöker undvika göra det på helger.

ja det är ungefär så vi gör.
Svar på tråden Arbetande föräldrar med 3 barn eller fler; hur ser er vardag ut? :-)