• Anonym (M)

    Dop och klädsel-osäker

    Ska på dop om en vecka och jag är osäker på vad man får/bör ha på sig och inte ha på sig.
    Behöver råd verkligen.
    Känns pinsamt att jag inte vet vad som gäller.

     

  • Svar på tråden Dop och klädsel-osäker
  • Principia

    Enligt Magdalena Ribbing: "Dopet är en religiös handling och kräver respekt även i klädseln av de närvarande. Grundregeln för kvinnor är kjol eller klänning som räcker över knäna och diskret ringning samt ärm. Det är ju ett kyrkorum vi talar om. ”Men jag är inte troende” säger någon. Nej, men är du i kyrkan är du så förbaskat god och tar hänsyn. Alltså hasar du inte in i shorts eller blåjeans, sandaler och t-shirt. Män måste inte ha mörk kostym, men bör klä sig enligt normen allra bästa vardagsklädsel upphöjd ett steg."

  • Anonym (M)
    Principia skrev 2013-10-26 00:39:08 följande:
    Enligt Magdalena Ribbing: "Dopet är en religiös handling och kräver respekt även i klädseln av de närvarande. Grundregeln för kvinnor är kjol eller klänning som räcker över knäna och diskret ringning samt ärm. Det är ju ett kyrkorum vi talar om. ”Men jag är inte troende” säger någon. Nej, men är du i kyrkan är du så förbaskat god och tar hänsyn. Alltså hasar du inte in i shorts eller blåjeans, sandaler och t-shirt. Män måste inte ha mörk kostym, men bör klä sig enligt normen allra bästa vardagsklädsel upphöjd ett steg."
    Tack ska du ha
    Blir att kolla runt i affärer.
    Går ju nästan aldrig bort på vare sig fest eller högtidsdagar av något slag.

    Kan man ha klänning som går lite över knäna och höga stövlar som går till under knät?
    Det är lite kallt för mig att ha pumps.
     
  • Fantasilös

    På de dopen jag har vart på så har folk haft på sig jeans och någon fin överdel så tror inte det är så noga om inte du själv vill:)

  • tuzzla

    Jag skulle säga att det mesta fungerar, förutom att visa allt för mkt hud och bröst.
    Jeans och en finare blus är förmodligen helt ok om det inte är kungligheter du ska till.

  • Anonym (v)

    Var på dop för ett par veckor sedan. Då hade de flesta kvinnor antingen klänning eller finare byxor+en blus eller liknande.
    Männen hade skjorta eller kavaj eller finare tröja+ett par finare byxor till.

    Förutom ett par, som hade en munkjacka med jeans och kvinnan hade en åttiotalströja i massa olika färger och jeans.

  • Anonym (ler)
    Principia skrev 2013-10-26 00:39:08 följande:
    Enligt Magdalena Ribbing: "Dopet är en religiös handling och kräver respekt även i klädseln av de närvarande. Grundregeln för kvinnor är kjol eller klänning som räcker över knäna och diskret ringning samt ärm. Det är ju ett kyrkorum vi talar om. ”Men jag är inte troende” säger någon. Nej, men är du i kyrkan är du så förbaskat god och tar hänsyn. Alltså hasar du inte in i shorts eller blåjeans, sandaler och t-shirt. Män måste inte ha mörk kostym, men bör klä sig enligt normen allra bästa vardagsklädsel upphöjd ett steg."
    Jag går ofta i kyrkan och jag kan tala om att värdarna och värdinnorna ofta har just jeans. Inga slitna, trasiga jeans så klart men fräscha, men en fin skjorta/ tröja/blus till.
  • Anonym (Cilla)

    Jag jobbar i kyrkan ibland och de flesta har lite snyggare kläder till dop. Inte värsta festblåsan, men någon snygg klänning eller blus och kjol/byxa. Färg är helt okej, det ska vara glatt och ljust vid barndop

  • Anonym (v)
    Anonym (Cilla) skrev 2013-10-26 09:44:41 följande:
    Jag jobbar i kyrkan ibland och de flesta har lite snyggare kläder till dop. Inte värsta festblåsan, men någon snygg klänning eller blus och kjol/byxa. Färg är helt okej, det ska vara glatt och ljust vid barndop
    Fast på många dop jag varit på har många haft svart på sig eller mörkare klädsel. Ingen som reagerat.
  • ping

    Jag ska på dop om några veckor och har köpt den här: indiska.com/se/Mode/Tunikor/SASSA/p/102203597BLUE med mörkgrå strumpbyxor och halvhöga svarta stövlar och svart kofta. Silversmycken till. Kanske inte det ljusaste och mest färgglada, men färger jag trivs i, och som klär mig. Hoppas du hittar något du trivs i!

  • Anonym (Cilla)
    Anonym (v) skrev 2013-10-26 09:50:43 följande:
    Fast på många dop jag varit på har många haft svart på sig eller mörkare klädsel. Ingen som reagerat.
    Det är helt okej med svart så länge man inte ser sorgklädd ut. Mångas finkläder är ju svarta (ex den lilla svarta klänningen eller svarta snyggbyxan) och jag tror det är därför många har det, plus att de kanske tror att det är så man bör klä sig i kyrkan. När jag jobbar har jag själv delvis svart; svarta byxor och kanske en svart kofta, men en lite färggladare blus/top. Helsvart klär jag mig inte på dop ens fast jag är personal.
  • Principia
    Anonym (M) skrev 2013-10-26 01:14:32 följande:
    Kan man ha klänning som går lite över knäna och höga stövlar som går till under knät?
    Det är lite kallt för mig att ha pumps.
     
    Du kan absolut ha stövlar! Tror det blir en bra outfit!

  • Principia
    Anonym (ler) skrev 2013-10-26 09:39:20 följande:
    Jag går ofta i kyrkan och jag kan tala om att värdarna och värdinnorna ofta har just jeans. Inga slitna, trasiga jeans så klart men fräscha, men en fin skjorta/ tröja/blus till.
    Klart att man kan ha jeans, i stycket jag citerade påpekas att man inte bör ha blåjeans tillsammans med sandaler och t-shirt, inte att man inte ska ha jeans. Jag har sjungit mycket i kyrkokör och min erfarenhet är att det är väldigt vanligt att många medelålders män i kyrkan har prydliga jeans och snygg stickad tröja. Kvinnorna här brukar dock oftast ha finbyxor om de har byxor men sånt varierar ju.
Svar på tråden Dop och klädsel-osäker