Kan en 1 mån spädis andas med munnen vid snuva??
Neej..Dem kan bara andas genom näsan upp till dem är 6 månader ung. Därför är det jätteviktigt att man kör med koksalt i näsan när dem är snuviga..Å höja upp sängen så dem kommer upp med huvudet.
Inte för att jag vet, men nog tror jag att de kan andas genom munnen. Var och varannat barn är ju snuviga och nog får de i och ur sig luft på nått vis
sonen var konstant nästäppt de första månaderna, tack och lov så kan de andas genom munnen. varför skulle de inte kunna det? detta har jag aldrig hört. vid amning så behöver de givetvis andas genom näsan.......
barbar- vart har du fått den infon ifrån
Enligt min kontakt på BVC och enligt läkarna på Barnkliniken på Östra så kan´dem inte det. Min lilla tjej va jätteförkyld när hon va 3 veckor gammal..det höll i sej i 3 veckor..Å dem talde om för mej att det va väldigt viktigt att jag höll hennes näsgångar fria eftersom hon bara kan andas där igenom. Jag använde renässans pipetter varje timma å när hon va som allra värst fick hon sova i sin babysitter på natten..För hon fick panik när man la henne ner efetrsom då fick hon kanppt någon luft.
Men som sagt..detta är bara vad dem sagt till mej..
Kram Linda
tack för svar.
Skriver lite till:) Jag säger absolut inte att det är så...Jag ville bara dela med mej vad dem talat om för mej när min tjej va jätteförkyld. Jag är ingen läkare själv..Ville bara säga vad dem sa till mej.
Hoppas din lilla blir bättre snart
Jag har läst att spädbarn andas genom munnen först efter ett par veckor, men inte så länge som 6 månader.
Jag letade runt lite nu på internet..Sökte lite på Google..Å visst verkar det som att ni har rätt..Att dem kan andas genom munnen efter några veckor..Ska ta upp detta med min kontakt på BVC..Jag va bergsäker på att dem inte kunde andas genom munnen förrens dem va 6 månader..så här har man gått som på nålar so fort tjejen varit snorig..GRRRRRR Tur att det finns kunnigare folk än mej på Familjeliv:) Förlåt för felaktig Info
Bästa är att ta en spruta och "skölja" med koksalt... gjorde vi alltid på barnkliniken när jag gjorde praktik där..
jag VET att de kan andas gonom munnen, eller min dotter kunde det iaf när hon var 2 mån och hade världens snuva och var hur täppt som helst
Ja, jag kan då garantera att min son andats genom munnen när han varit täppt i näsan. Har sett det med egna ögon när han druckit ur flaskan t.ex.
Vore väldigt märkligt om de inte skulle kunna det! Vi använde koksalt före amningen annars kan de ju inte suga. Näsfrida va jättebra när han blev förkyld
Anton fick RS-viruset när han var 4-5 veckor ung. Han var jättetäppt, det enda som igentligen är farlig med täppta barn när de är så små är att de inte kan amma ordentligt eftersom de inte kan andas gensom näsan. Vi fick ta en tur till akuten just pga han inte fixade att äta pga nästäppan och koksalt och nezeril hjälpte inte.