• Fläderpärlan

    Pergotime trots egen ägglossning, någon?

    Hej! Jag och min sambo är i slutet av vår utredning, allt har sett bra ut. Jag har egen ägglossning men den kommer kanske på dag 19 i menscykeln, alltså lite senare än normalt. Nu till min fråga, det är så att jag kanske ska få börja äta pergotime nästa gång. Någon som har gjort det trots egen ägglossning och hur gick det för er?

  • Svar på tråden Pergotime trots egen ägglossning, någon?
  • Det vackraste

    Går ni i Karlstad? Det är bara dumt att göra det om du har ägglossning! I värsta fall kan den snarare försämra era chanser. Ifrågasätt läkaren! Är spermierna helt okej? Bättre ni gör insemination istället ett par tre gånger. Eller ivf. Lycka till!

  • Fläderpärlan

    Jaha jag har hört och läst många som får pergotime trots egen ägglossning, detta för att förstärka ägglossningen. Nej vi är i Mora och blir det ivf är vi i Falun... På vilket sätt skulle det kunna försämra våra chanser? Spermierna är helt okej!

  • Det vackraste

    Jo det är så att de ofta försämrar och förminskar det fertila sekretet och även gör slemhinnan i livmodern tunnare. Båda minskar chansen till graviditet. Jag fick dessa biverkningar av klomifen (pergotime) och fick dem oxå trots egen äl Bara för att dr ville få oss nöjda i väntan på ivf. Sen lärde jag mig detta. En annan lökare sa att det är helt idiotiskt att ge pergo till kvinnor som har egen regelbunden äl. Alla får inte dessa biverkningar och då kan det kanske vara värt att prova. Men om du märker att dina älflytningar minskar eller försvinner så ska du inte ta dem. Alternativt: drick massa vatten, ta fiskolja och l-arginin (köp L-argiplex på apotek eller över nätet). Detta ökar flytningarna och ger bäytre kvalitet. Men inte säkert det hjälper. Googla på clomifen + cervical mucus så får du se. Ett annat alternativ är att göra insemination hos fertläkare vid äl. Men då bör hen också mäta slemhinnan så den inte blir för tunn pga pergon. Lycka till!!

  • Joseeefiine

    Hej! Jag har egen ägglossning men lite senare än vanligt också, dag 16 eller 17. Har försökt bli gravida i 1,5 år och inget har varit fel. Började med pergotime nu och det verkade lovande på ultraljudet. Har nu haft ägglossning på höger sida enligt gynläkare :) så jag hoppas iaf!

  • Lilla Kockan

    Hej! Jag har oxå ÄL på dag 19 ungefär och fick ta både enkel och dubbel kur med pergo... Nu är jag i v 8 :) person liksom ger en liten extraskjuts för ägget så det är bara positivt! :) Lycka till!

  • Fläderpärlan

    Lilla kockan: du fick alltså pergotime utskriven trots regelbunden ägglossning och mens om jag har förstått det hela rätt? :) grattis till ditt plus förresten, så himla härligt! Har en fundering hur kommer det sig att du fick äta dubbel kur pergo trots egen ägglossning, känns som om man bara skulle behöva det minsta som går att ta, typ en halv dos.. Däremot om man inte har någon egen ägglossning, då förstår jag om man kanske lär ta dubbel dos. Fick du någon förklaring till detta? :)

  • Fläderpärlan

    Joseeefiine: vad spännande att höra, du får gärna dela med dig om hur det går för dig sedan! Antar att du är rätt så nervös och förväntansfull nu då? :) hur stor dos med pergotime fick du och hitta ni rätt mängd direkt eller har ni fått sexförbud någon gång?

Svar på tråden Pergotime trots egen ägglossning, någon?