• FrugantillMaken

Flytta till Danmark, hur ser det ut?

Vi har planer på att flytta till Danmark (allra helst i och omkring Köpenhamn).

Googlar, letar och luskar information, men det jag finner är gamla trådar (senaste från 2010) vilket ju inte känns så aktuellt längre.

Någon som vet någonting om hur man går tillväga? Rent praktiskt alltså. Jag menar, vi hittar ju till sidor om boende, och även motsvarigheten till AMS, men alltså, ja... Tips och råd? Någon som bor, har bott eller kommer att flytta till Danmark och har matnyttig info om det mesta? Att bo i Malmö och pendla är inget alternativ, vi vill alltså BO i Danmark också, inte bara arbeta där.

Jag är utbildad lärare men har arbetat med det mesta, maken är är "artist" men har även han arbetat med det mesta och har även taxikort, så jobb i sig känns ju kanske inte så jättesvårt att få (förutom att arbetsmarknaden kanske inte är så idealisk just nu?) men i vilken ände börjar man? Kan man starta familj i landet eller ska man flytta hem igen när det är dags? Hur har ni gjort? Tänkt? Kommer att göra?

Eller någon annan som inte har egen erfarenhet men än dock bra och konstruktiv info att delge? Precis allt är välkommet!

• Svar på tråden Flytta till Danmark, hur ser det ut?
  • Svana

Vi har bott i Köpenhamn i 7 år, har två, snart tre barn och trivs väldigt bra. Vad är det specifikt för info du behöver?

• FrugantillMaken
    Svana skrev 2013-10-26 12:45:59 följande:
    Vi har bott i Köpenhamn i 7 år, har två, snart tre barn och trivs väldigt bra. Vad är det specifikt för info du behöver?
    Vad härligt! Hur trivs ni? Hur ser arbets- och bostadsmarknaden ut? Hur lång förberedelsetid kan behövas (planering, hitta bostad, arbete, ordna med alla papper osv.)? Hur fungerar det med danskakurser, som jag sett erbjuds, och ja, lite allmän information så där. Har ju som sagt googlat en hel del, men det jag hittar är en sida som heter någonting med norden och en som heter någonting med oresund, där finns lite information men egentligen inte något mer praktiskt som man kan ta till sig tycker jag.

Vi har pratat om det i ett par år men mest bara löst, nu börjar vi fundera på det på riktigt, men vet inte riktigt när det är läge, hur det ser ut med allting som arbete och bostad som sagt.

Är det så härligt som man tänkt sig? Vi båda älskar Danmark och den något mer avslappnade attityden som verkar råda mellan människor och i samhället i stort, men frågan är om det är så "på riktigt".

• Svana

Arbetsmarknade vet jag inte riktigt så mycket om då jag är studerande. Men de två jag känner som är arbetslösa jobbar inom grafisk design och den andra är arkitekt. Jag själv har aldrig haft problem med att få studiejobb inom vården och posten. Det svåraste är att hitta lägenhet. Man får vara duktig på att leta på nätet och på facebook. Vi fick hjälp genom en kvinna som vi betalade en summa pengar och då hittade hon olika alternativ till oss. Men hon jobbar inte med det längre.

Jag antar att det är denna sida du menar? www.norden.org/da/norden-for-dig/flytte-i-eller-til-norden/flytte-til-danmark

Vi gick till vår kommun och skrev in oss, sökte förskola osv. Sedan är det bra att ordna med banken så att ni kan få Dankort. Många butiker/restauranger tar inga andra kort än Dankort.

Om ni planerar att skaffa barn så är Danmark ett perfekt land. Arbetsveckan är 37 timmar. Förskolorna är jättebra och här finns inget som heter 15-timmars för föräldralediga eller arbetslösa utan alla kan ha sina barn full tid om man betalar för det. Föräldraledigheten är på ett år ungefär.

Danskarna är sköna och vi gillar de allra flesta vi träffar. Men de kan ha ett jäkla humör, särskilt i trafiken och på cykel. Om man inte följer reglerna dð kan det ropas okvädningsord. Men det blir man bra på själv efter ett tag ;)

JAg vill råda er att först och främst ordan med jobb och boende och sedan kommer allt annat ordna sig. Kolla in boligportalen.dk, dba.dk och skriv ut annons pð facebook. Det finns också grupper på facebook.
    Har ni tänkt på vilka områden ni kan tänka er att bo i ?

Danskkurser erbjuds till alla invandrade och betalas av kommunen. Det finns särskilda skolor, men oftast går man på Voksenuddannelse, som Komvux.

• frökenelisabeth

Jag bor i Köpenhamn sen ett par år tillbaka, med sambo och son. Började med att jag fick jobb här och pendlade från Malmö, sen flyttade jag över. 

Jag vill tipsa om Öresunddirekt i Malmö, de har ett kontor på Stortorget. Där sitter SE/DK-experter från Försäkringskassan, Skatteverket och Arbetsförmedlingen, och de är jättebra på att hjälpa till och komma med tips och råd.

Jag födde min son här, och tycker mödravård och förlossning var superbra, är verkligen helnöjd. BVC (heter sundhedsplejerske här) är jag lite missnöjd med dock, de blandar sig i ALLT på detaljnivå och är lite gammaldags i tänket, men det kanske också bara är jag som haft otur. Annars håller jag med Svana om att dagis och arbetstider är mycket bättre här, visserligen är dagis ju också dyrare men jag är jätteglad när jag läser här på FL att jag inte har barn på dagis i Sverige. Vårt dagis har 6 vuxna på 16 barn, i Sverige hade det varit 3 vuxna på samma antal barn vad jag förstår... Så man behöver absolut inte känna att man ska flytta tillbaka till Sverige för att bilda familj! (Däremot när barnen börjar skolan och ska ha matsäck med sig VARJE dag - huvva det verkar jobbigt tycker jag!)

Hade jag varit i er sits hade jag nog satsat på ett andrahandsboende till att börja med, sen jobb och sen eventuellt hitta något att köpa. Förstahandskontrakt kan man få vänta 20-25 år på.... Att hyra i andra hand heter "fremleje" på danska, kan vara bra att veta . Det finns två olika typer av köpelägenheter, det ena är "ejerlejligheder" där man äger sin lägenhet och sen finns det "andelslejlighed" som är som en bostadsrätt där man alltså inte äger själva lägenheten utan en andel i en förening, med nyttjanderätt till lägenheten. Andelslägenheter är billigare, men man kan inte få vanliga bostadslån (realkreditlån) till dem, utan det är speciella andelslån med högre ränta.

Jag gillar faktiskt att det är lite högt i taket i Danmark, man behöver inte vara så rädd för att trampa folk på tårna, utan det finns en annan attityd här om att man "får tåla lite". Sen finns det andra saker jag saknar med Sverige - de välsorterade matbutikerna t ex, de generösa öppettiderna i handeln (även om det blivit bättre senaste året när lukkeloven försvann).

Hör gärna av dig om det är mer du undrar, eller om du har specifika frågor!  

Svar på tråden Flytta till Danmark, hur ser det ut?