• Sarah3

Roliga lärorika appar åt barn?

Kan nån tipsa om bra appar till en 1,5 åring? Bara såna som är gratis.. Talking Ginger är en stor favorit just nu och bra att ta till när han inte vill borsta tänderna! :)

• Svar på tråden Roliga lärorika appar åt barn?
  • gladtjeej

Åh vad bra! Jag tänkte göra en tråd om just detta men nu hänger jag på din :) Pekbok för barn och tittut för småbarn används mycket här :)

• Farmor52

Jag har hittat mycket till mina barnbarn på pappasappar.se

Ett hem utan böcker är som en kropp utan själ.
  • Ellie

Jag har också hittat de flesta av mina appar på pappasappar.se, och på myfirstapp.com (tex build it up är populär här).

Är det någon som vet någon bra app att träna alfabetet på? Tex där man ser några bokstäver, en röst frågar "var är S osv?" och man skall peka rätt.

• Appar

Perfekt tråd! Jag programmerar appar och har länge velat skapa en, låt oss kalla det för "barn-app". I och med att jag är utan barn så vet jag inte riktigt vad föräldrar vill ha i en app. Alla tips mottages. 

Och givetvis kommer alla som hjälpt och tipsat att stå under "tack till" när appen släpps!

• Sarah3
    Appar skrev 2013-10-26 21:04:13 följande:
    Perfekt tråd! Jag programmerar appar och har länge velat skapa en, låt oss kalla det för "barn-app". I och med att jag är utan barn så vet jag inte riktigt vad föräldrar vill ha i en app. Alla tips mottages.  Och givetvis kommer alla som hjälpt och tipsat att stå under "tack till" när appen släpps!

Jag tycker personligen att det finns väldigt lite åt barn 1-2 år. Så kanske de skulle vara en ide'? Min son älskar att sitta och räkna. Ett tips då vore en app, typ där finns olika antal saker. Först typ 3 bollar så skulle man trycka på en i taget och så skulle en röst räkna vartefter. Eller vet nån om det redan finns och jag bara inte hittat? :)
  • Ellie
    Appar skrev 2013-10-26 21:04:13 följande:
    Perfekt tråd! Jag programmerar appar och har länge velat skapa en, låt oss kalla det för "barn-app". I och med att jag är utan barn så vet jag inte riktigt vad föräldrar vill ha i en app. Alla tips mottages. 

Och givetvis kommer alla som hjälpt och tipsat att stå under "tack till" när appen släpps!
    Jag letar som sagt efter en rolig "träna alfabetet-app". Kanske en bild av hela alfabetet, med en symbol vid varje bokstav (orm för O, katt för K eller liknande) och där man kan trycka på dem så att de uttalar bokstaven, och kanske dansar lite eller så.
    Träna färger eller siffror på liknande sätt hade också varit uppskattat.
    Jag skulle vilja ha fler appar av typen "tryck på nummer 4", "var är den gröna färgen", "var är bokstaven T" osv, där barnet får leta efter rätt sak.
    Jag vill också ha en app med populära barnsånger. Tex, tryck på ekorren så sjunger den (och dansar) "ekorrn satt i granen".
    Kanske så enkla saker som en stor landskapsbild med hus, bilar, flygplan, djur, etc och när man trycker på något så zoomar man in, en röst säger vad det är man tittar på och så händer något, tex bilen kör en sväng, någon öppnar husdörren eller katten klättrar upp i trädet.

I övrigt gillar min dotter att spela memory, och trycka på djur där en röst säger vad de heter, och sedan ett djurläte. Hon tycker också om en "kurragömma-app" där hon skall leta efter djuret som gömt sig, och pussel där hon skall dra rätt bit till rätt ställe.
  • Ellie
    Sarah3 skrev 2013-10-26 22:07:19 följande:

Jag tycker personligen att det finns väldigt lite åt barn 1-2 år. Så kanske de skulle vara en ide'? Min son älskar att sitta och räkna. Ett tips då vore en app, typ där finns olika antal saker. Först typ 3 bollar så skulle man trycka på en i taget och så skulle en röst räkna vartefter. Eller vet nån om det redan finns och jag bara inte hittat? :)
    Har du hittat Liberos app? http://www.pappasappar.se/lilla-pigan-upptacker-stora-varlden/
    Där finns en saga, med olika antal saker att trycka på emellanåt. Inte perfekt, men helt ok och gratis.
  • Yiskah

Pooki-Booki är underbar!

Formgivaren bakom företaget Isa Form har illustrerat jättefina bilder i tre olika kategorier (djungel, skog och saga) och man bläddrar sig fram till nya bilder. Man kan trycka på objektet som låter och rör sig lite. Det står med både versaler och gemener vad det är för något i bild. Trycker man på texten läses det upp. Finns även en funktion som gör att man själv kan spela in de ljuden som blir upplästa. Barnet själv, ett äldre syskon, en förälder, en mormor. Hur mysigt som helst!

Den finns som gratisversion men vi uppdaterade snabbt till den som kostar. Väl värt varenda krona. Sonen på 2 år 3 månader ÄLSKAR den. Fortfarande, trots dagligt djurappsmys i flera månader.

• pluvdo

Det finns lite LegoDuplo-spel som är för mindre barn. Åtminstone tittut-spelet kan nog en 1,5-åring tycka om.

Nu var det först vid tre års ålder som min son började spela på surfplatta, så då är ju spelen lite mer avancerade. Men om någon annan är intresserad av tips, så:

Alla spel i Dr. Panda-serien är mycket uppskattade här. Det är olika interaktiva spel, exempelvis i ett så har man ett grönsaksland och så kommer andra djur åkande och vill ha en viss grönsak så då får man kratta bort löv, klippa gräs, gräva jord, plantera majs (eller vad som nu efterfrågas), ta hand om plantorna tills de är klara, skörda och ge en korg med grönsakerna till den som skall ha dem. Finns även sjukhus där man skall ge spruta, sätta på plåster och dylikt, restaurang där man skall preparera den mat som gästerna vill ha och så. Roliga spel.

Så spelade han mycket Hill climb racing ett tag, men även det är nog för svårt för en 1,5-åring.

Beach buggy blitz är nog det med, men vill tipsa om det ändå för det är roligtroligtroligt för både barn (sonen) och vuxna (mig). Man kan välja att styra endera genom att trycka på skärmen eller att vrida på den som en ratt. Sonen föredrar det sistnämnda.

Lolas ABC-tåg (eller något sådant) samt ett annat Lola-spel där man skall leta och hitta saker går också hem.

Så finns det flera Lego-spel som är gratis också. Flera är nog för avancerade men ett som jag tror att bara heter typ Lego 4+ kanske en 1,5-åring kan klara med lite vägledning.

Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
Svar på tråden Roliga lärorika appar åt barn?