• SolOchSnö

Fråga till butiks- och bankanställda: Måste ni betala om kassan inte stämmer?

Jag undrar hur det fungerar på affärer och banker. Om man sitter i kassan och hanterar pengar och kassan inte stämmer i slutet av dagen, måste då den som har jobbat betala mellanskillnaden med egna pengar?

Så fungerar det i en del andra länder men jag vet inte hur det brukar vara i Sverige.

Jag lägger tråden i Känsliga rummet så att man kan svara anonymt om man har varit med om någon situation som man inte vill berätta om med namn/alias.

• Svar på tråden Fråga till butiks- och bankanställda: Måste ni betala om kassan inte stämmer?
  • SolOchSnö

En till fråga: Håller butikerna reda på hur mycket kontanter det är i kassan när en kassör/ska börjar och slutar?

Det vill säga, om kassören Per sitter i kassan från kl 9.00 till 10.00 och sedan sitter kassörskan Pia i kassan från kl 10.00 till 11.00, håller då butiken reda på att Per hade x kronor när han började och y kronor när han slutade=när Pia började, och att Pia hade z kronor när hon slutade?

I så fall: Hur håller butiken reda på det? Har Per och Stina var sin växelkassa som de bär med sig? Eller måste de räkna när de byter?

• Ramborg

Jag har sett att de brukar ha med sig varsin "insats" till kassaapparaten med växelpengarna när de byter av varann i kassan. Men jag vet inte vad som händer på kvällen om det inte stämmer.

42.
  • Stokke

Många kassörer har sina egna kassor.
    Har aldrig hört om att någon fått betala om det inte har stämt.

• tilj75

Man har egen kassa och loggar in och loggar ut. Där jag jobbat betalar man inte något själv men saknas mycket eller flera gånger eller enligt nåt "mönster" så blir det utredning och extra koll. Har själv aldrig varit med om att någon stjäl ur kassan men en kollega hade varit med om det och kollegans kollega åkte fast.

• Anonym (Greta)

Jag har jobbat på Gröna Lund och Akademibokhandeln. Där får man inte betala tillbaka om kassan inte stämmer, men på Gröna Lund måste man ringa till sin chef om man diffar över 20 kronor och diffar man mycket och ofta blir det ett möte med chefen.

På Gröna Lund har man personliga kassor, man hämtar ut sin växelkassa vid dagens början och lämnar tillbaka den då man slutar. Så de vet hur mycket man har sålt för. Om någon avlöser mig har den personen en egen kassa. Jag loggar ur kassan och tar ut min kassa och nästa person loggar in och sätter i sin kassa.

På Akademibokhandeln är det samma kassa hela dagen. Man loggar bara in med sin kod. Så diffar kassan vet man inte vem som har gjort fel.

• SolOchSnö

Tack för svaren!

Är det någon skillnad mellan matvarubutiker och andra butiker när det gäller att ha egen kassa med sig? Jag har sett när de byter kassörer på matvarubutiken där jag handlar men jag har inte sett att varje kassör har haft sin egen kassa. Det är säkert inte lika överallt men jag menar hur vanligt det är ungefär.

• SolOchSnö
    Stokke skrev 2013-10-26 13:41:43 följande:
    Självklart står arbetsgivaren för kassan.
    Det tycker jag också, men jag har pratat med folk som jobbar på affärer i andra länder i Europa och för dem är det självklart att kassören/kassörskan måste betala mellanskillnaden själv.

Jag undrar om det ens skulle vara lagligt om en butik skulle kräva det i Sverige.
  • sniwa

Men kassan kan ju misstämma åt det andra hållet också. Får personalen behälla pengarna om det är för mycket i kassan då?

SolOchSnö skrev 2013-10-26 13:44:52 följande:
    Det tycker jag också, men jag har pratat med folk som jobbar på affärer i andra länder i Europa och för dem är det självklart att kassören/kassörskan måste betala mellanskillnaden själv.

Jag undrar om det ens skulle vara lagligt om en butik skulle kräva det i Sverige.
  • SolOchSnö
    sniwa skrev 2013-10-26 13:50:54 följande:
    Men kassan kan ju misstämma åt det andra hållet också. Får personalen behälla pengarna om det är för mycket i kassan då?
    Bra fråga! Jag ska fråga de som jag känner.

Om jag ska gissa så "får" de inte behålla eventuellt överskott men om de måste betala underskott så misstänker jag att de flesta tar överskottet själv utan att säga något. I alla fall om de har möjlighet att räkna själva.

Jag tycker att det känns som att ett sådant system ger en dålig arbetsmiljö - att arbetsgivaren inte litar på sina anställda. Och i så fall är det inte konstigt om de anställda skulle ta sig fördelar om de kan göra det lagligt så att säga.
  • RöttÄrSött

Matbutiker beror det helt på ledningens val, olika butiker i samma kedja gör olika. Att ha egna kassalåor som måste räknas separat och kollas mot systemet är mycket mer jobb än om man har en enda kassa och bara kollar slutsumman. Att ha egna lådor kostar alltså butiken mer i personaltid vilket då vägs emot hur stort svinn man har.

På de butiker jag jobbat har de ibland haft tävlingar där den med minst svinn vinner men aldrig att de behövt betala.

Min handelslärare sa dock attbankerna har ett system där man får betala, vet inte om det stämmer dock.

• The Doctor

Nej, man får inte betala ur egen ficka, inte heller får personalen det överskott som råkar finnas någon gång ibland.

Kassan räknas varje morgon samt kväll, och beroende på vart man arbetar är det olika personer som räknar den. På ena stället hämtade och lämnade jag in kassan på Kundtjänst men på flertalet arbetsplatser har jag fått sköta det själv.

Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • Anonym (McD)

På McDonalds var det så när jag jobbade för ett antal år sedan om minuset var större än 50 kr. 
    I England när jag jobbade där på McDonalds fick man betala minsta öre som var borta. 

• nettiz74

På Hemköp där jag jobbar har vi egna personliga lådor som vi kvitterar ut då vi startar på dagen och sedan redovisar på kvällen då vi går hem. Om vi "diffar" mer än 20 kr + eller - så måste vi skriftligen förklara vad vi tror kan ha hänt. Händer det för ofta att man diffar lär man få sparken men inte få betala ur egen ficka

Svar på tråden Fråga till butiks- och bankanställda: Måste ni betala om kassan inte stämmer?