• Anonym (huslängtan)

Pris att byta från el till vattendrivet (och bergvärme)?

Hej, det är så att vi kollat på ett hus som är perfekt för oss! Det är ute för 995,000 kr, men vi lade 800,000 kr som säljaren tackade nej till. Han har fått bud på 850 000 kr efter det men tackade nej även då, eftersom de ville flytta in direkt. Han vill flytta i Mars-April låter det som....

Vilket ger oss möjlighet att spara ihop mer pengar till dess. Hade det varit vattendrivet och bergvärme, så hade vi lagt priset han ville ha direkt!

Det negativa med huset är att det är eldrivet, det finns endast ETT element med vatten. Vet någon vad det kan kosta att byta ut allt till vattendrivet, så att man sedan kan fixa bergvärme??
    Just nu är det, som sagt, eldrivet med luftvärmepump och kamin. Driftkostnaden är extremt hög!

• Svar på tråden Pris att byta från el till vattendrivet (och bergvärme)?
  • Anonym (Me)

150 000 kr mellan tummen och pekfingret om huset är normalstort. Därefter kanske 120 000 kr för bergvärmen. Så det är en grym investering. Men vet ni att ni ska bo där länge alternativt att det är ett lättsålt hus så är det naturligtvis värt det.

• Eleonor01

Bara borrningen kostar cirka 150000 sen måste rör dras i hela huset plus panna.... DYRT men god investering inför framtiden om ni ska bo där länge. Alla kan inte sätta in det hellre. Beror på hur långt det är till berget

• Anonym (huslängtan)

Är inte så bra på detta... men vilka gör själva bytet av el till vatten?
    Är det elektriker...? Rörmokare...? Har ingen aning..

• Anonym (huslängtan)
    Eleonor01 skrev 2013-10-26 19:07:09 följande:
    Lättare att googla så hittar nu företag. Rutavdrag går ju att använda
    Menar du själva bergvärmeborrningen?

Vad för slags yrkesmän gör bytet, från el till vattenburet...?
  • Anonym (el/vatten)
    Anonym (huslängtan) skrev 2013-10-26 19:09:57 följande:
    Menar du själva bergvärmeborrningen?

Vad för slags yrkesmän gör bytet, från el till vattenburet...?
    Ett vvs/värmeföretag gör det. VVSfirmorna som gör det här har normalt någon med elektrisk behörighet eller så har de någon elfirma underleverantör.

Jag bytte från direktverkande el till vattenburenvärme, inte med mark- eller berg-värme utan enbart frånluftsvärme. På det sättet fick jag ett bra ventilations-system installerat samtidigt.

Svårt att ge ett pris så det var betydligt mer saker som gjordes i samma veva, helt nytt badrum (det gamla revs ut och slogs ihop med ett annat rum till ett större sovrum), vattenburen golvärme och helt nya avlopp och vattenledningsrör till det flyttade köket bland annat.

• Anonym (huslängtan)

Vi har ett ''Comfort värme och sanitet''-företag här i stan, är det samma som VVS? Skäms

• Anonym (el/vatten)
    Anonym (huslängtan) skrev 2013-10-26 19:45:21 följande:
    Vi har ett ''Comfort värme och sanitet''-företag här i stan, är det samma som VVS? Skäms
    De erbjuder helt säkert värmepumpar och/eller villapannor - om de kan erbjuda bergvärme får du lov att fråga. De borrar inte själva utan du eller de får anlita någon som gör själva borrningen. Däremot kan de helt säkert göra bytet från direktel till vattenburen värme. De behöver en ritning på huset för att göra en kalkyl över hur stor element/radiatorer som behövs och var de skall placeras och för att avgöra vilken värmepump som behövs.

Jag läste mycket på http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php en gång i tiden. Kan vara värt att läsa lite där för er med. 
  • Anonym (huslängtan)
    Anonym (el/vatten) skrev 2013-10-26 19:54:50 följande:
    De erbjuder helt säkert värmepumpar och/eller villapannor - om de kan erbjuda bergvärme får du lov att fråga. De borrar inte själva utan du eller de får anlita någon som gör själva borrningen. Däremot kan de helt säkert göra bytet från direktel till vattenburen värme. De behöver en ritning på huset för att göra en kalkyl över hur stor element/radiatorer som behövs och var de skall placeras och för att avgöra vilken värmepump som behövs.

Jag läste mycket på www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php en gång i tiden. Kan vara värt att läsa lite där för er med. 
    Tänkte på om Comfort gör själva bytet från el till vatten. Bergvärmeföretag vet jag ett annat.

• Anonym (el/vatten)
    Anonym (huslängtan) skrev 2013-10-26 20:07:48 följande:
    Tänkte på om Comfort gör själva bytet från el till vatten. Bergvärmeföretag vet jag ett annat.

Comfort är säkert rätt företag för dig då. Sen finns det säkert fler som kan göra det - ta in lite olika pris får olika vvs/rör/värmeföretag
  • Anonym (huslängtan)
    Anonym (el/vatten) skrev 2013-10-26 20:12:43 följande:
    Comfort är säkert rätt företag för dig då. Sen finns det säkert fler som kan göra det - ta in lite olika pris får olika vvs/rör/värmeföretag
    Vår hyresvärd jobbar där, han vill inte att vi flyttar... Men han kanske kan ordna lite rabatt i så fall..

Driftkostnaden i huset är väldigt hög, nästan 60 000/år... så även om huset är dyrt och kostnaden skulle bli dyr, så tjänar man inte det så småningom, gissar jag..
  • Anonym (el/vatten)

Ska väl tillägga att ett vattenburet system kan dimensioneras olika beroende på om det är ett högtemperatursystem eller ett lågtemperatursystem. Comfort behöver alltså veta vilken panna/pump ni ska ha. Kanske tänker ni köpa panna/pump från Comfort då är det inga konstigheter.

Vad gör bergvärmeföretaget, borrar och lägger i slang? Ansluter en bergvärmepump till befintligt vattenburet värmesystem med en panna som man kan jacka i bergvärme i? Levererar värmepump och borrar?

• Anonym (huslängtan)
    Anonym (el/vatten) skrev 2013-10-26 20:18:22 följande:
    Ska väl tillägga att ett vattenburet system kan dimensioneras olika beroende på om det är ett högtemperatursystem eller ett lågtemperatursystem. Comfort behöver alltså veta vilken panna/pump ni ska ha. Kanske tänker ni köpa panna/pump från Comfort då är det inga konstigheter.

Vad gör bergvärmeföretaget, borrar och lägger i slang? Ansluter en bergvärmepump till befintligt vattenburet värmesystem med en panna som man kan jacka i bergvärme i? Levererar värmepump och borrar?
    Vet inte så mycket, mailade för någon timme sedan... Men det stå: Branschinformation: Bergvärme Brunnsborrning Värmepumpar, -växlare, -regulatorer
  • Anonym (Mjae...)

Byte till vattenburen värme och bergvärme kostar en hel del och frågan är om det lönar sig. Googla på det så hittar du en hel del mer info, tex på byggahus.se

Inte så kul heller att ha en massa rör i huset för ni kommer väl inte att göra om i hela huset för att kunna dölja dessa? Jag skulle nog bara fundera på det om jag planerade att riva upp de flesta golven då jag skulle kunna ha vattenburen golvvärme.

Om uppvärmningskostnaden är hög så kanske det är bättre att titta på isolering och fönster?  Eller kombinera elradiatorerna med en luft/luftvärmepump? 

• Anonym (huslängtan)
    Anonym (Mjae...) skrev 2013-10-26 20:34:51 följande:
    Byte till vattenburen värme och bergvärme kostar en hel del och frågan är om det lönar sig. Googla på det så hittar du en hel del mer info, tex på byggahus.se

Inte så kul heller att ha en massa rör i huset för ni kommer väl inte att göra om i hela huset för att kunna dölja dessa? Jag skulle nog bara fundera på det om jag planerade att riva upp de flesta golven då jag skulle kunna ha vattenburen golvvärme.

Om uppvärmningskostnaden är hög så kanske det är bättre att titta på isolering och fönster?  Eller kombinera elradiatorerna med en luft/luftvärmepump? 
    Vissa golv skulle behövas byta ut... så man kanske kan fixa det som golvvärme...? Såg även på en sida att man kan sätta rören bakom golvlisterna. Luftvärmepump finns redan.
Svar på tråden Pris att byta från el till vattendrivet (och bergvärme)?