• Jkpg Deluxe

Vad kan dessa hudproblem bero på??

Någon som har barn vars hy sett ut/ser ut på liknande sätt?? :/ 
    Vår son är 3,5 år...snart 4 och vi har utrett honom för diverse allergier på Allergicentrum i LKPG, men de fann ingen matallergi trots Patch-test (3 dygns test som visar på långsamma reaktioner)....

Men NÅTT fel ÄR det ju....??
    Han är ofta halvlös i magen, avföringen luktar "märkligt/annorlunda", han är ofta trött/gnuggar sig i ögonen och blå/grå under ögonen...

Och så ser han ut såhär i främst ansiktet, men har små knottror/plitor lite varstans annars åxå, bak på överarmarna, på låren osv...

Hjälp! Allergicentrum ger jag inte mycket för längre.... :(

• Svar på tråden Vad kan dessa hudproblem bero på??
  • Balans

Så har mitt ena barn på armarna helt vanliga hormonplitor, kliar det kan du stryka på lite mildison tror jag det hette vi kör vanlig olivolja det hjälper bättre. Går bort av sig själv om några år gå till en vanlig läkare på vc så får du det riktiga namnet på det om du behöver det

• skogsvitter

Trött och mörk under ögonen låter som glutenintolerans, även detta med avföringen. Det kan säkert vara annat också, men har ni testat att utesluta gluten? Det påverkar immunsystemet och kan därmed också ge alla möjliga märkliga symptom, som tex olika hudåkommor, eller allmänt torr och känslig hud. Munblåsor är också vanligt, liksom andra symptom som har koppling till immunbrist. Glutenintolerans (celiaki) är ju ingen vanlig matallergi, utan en autoimmun sjukdom. Därför är det väldigt svårt att testa för den.

Har ni annars kollat för olika näringsbrister? Tex zink, järn, d-vitamin?

• myway

Såna prickar på armar, lår och kinder kan va keratosis pilaris. Inget farligt alls. Resten kan jag dock inte svara på.

• Balans
    skogsvitter skrev 2013-10-26 21:59:05 följande:
    Trött och mörk under ögonen låter som glutenintolerans, även detta med avföringen. Det kan säkert vara annat också, men har ni testat att utesluta gluten? Det påverkar immunsystemet och kan därmed också ge alla möjliga märkliga symptom, som tex olika hudåkommor, eller allmänt torr och känslig hud. Munblåsor är också vanligt, liksom andra symptom som har koppling till immunbrist. Glutenintolerans (celiaki) är ju ingen vanlig matallergi, utan en autoimmun sjukdom. Därför är det väldigt svårt att testa för den. Har ni annars kollat för olika näringsbrister? Tex zink, järn, d-vitamin?

De ska inte laborera med gluten själva utan gå via läkare för att kolla det och göra deras tester. Mörk under ögonen kan bero på vitaminbrist men kan vara helt naturligt med, en del blir det höst/vinter men man vet inte varför och det är inget farligt
  • Jkpg Deluxe

De har testat för vete och råg på patch-testet vet jag...även möjligt att de tog detta vid blodproverna, minns inte så bra då det är mer än 1 år sen nu...

Gluten "ska" man inte utesluta själv har jag läst både här och där....men 2 mån kanske är OK??

Näringsbrist har de inte kollat, men önskar att de kanske gjorde det....räcker VC för sådant?? 

• Jkpg Deluxe

Vet inte hur man ska beskriva "lukten", men det luktar surt på nått vis...som en "blöt hundpäls" typ....knäpp beskrivning kanske men det är det första jag tänker på.... ;)

• Balans
    Jkpg Deluxe skrev 2013-10-26 22:06:27 följande:
    De har testat för vete och råg på patch-testet vet jag...även möjligt att de tog detta vid blodproverna, minns inte så bra då det är mer än 1 år sen nu... Gluten "ska" man inte utesluta själv har jag läst både här och där....men 2 mån kanske är OK?? Näringsbrist har de inte kollat, men önskar att de kanske gjorde det....räcker VC för sådant?? 

Det kan vc kolla upp och du ska inte utesluta det själv för sen ska han äta det och kan bli ännu sämre om du/ni inte gör det enl läkarföreskrift men det har inte utslagen med att göra om han har gluten eller ej
  • Jkpg Deluxe

Bra, ska börja med att be dem om näringsbrist-kontroll då.....kanske i samband med 4-årsbesöket? 
    Men om det inte visar nått och han fortsätter va sådanhär så har vi nog inte mycket annat val än att ringa Allergicentrum igen och be dem göra nya tester.... 

• skogsvitter
    Balans skrev 2013-10-26 22:05:38 följande:

De ska inte laborera med gluten själva utan gå via läkare för att kolla det och göra deras tester. Mörk under ögonen kan bero på vitaminbrist men kan vara helt naturligt med, en del blir det höst/vinter men man vet inte varför och det är inget farligt
    Självklart ska man gå via läkare! Men tester kan sällan visa celiaki och därför är det givet att man måste utesluta det ur kosten för att se om det är celiaki eller ej, precis som med vissa allergier, dock görs det naturligtvis i samrådan med läkare. 
  • skogsvitter

Förövrigt är det liksom inget som kan "hända" om man utesluter gluten ur kosten, tvärtom är det hälsosamt för alla att ta en paus från gluten eller äta mindre gluten en period. Så man behöver då rakt inte vara rädd för att sluta äta mjölprodukter... löjligt att ens insinuera det. Jag mår avsevärt mycket bättre utan en massa gluten i min kost, jag lider inte av celiaki vad jag vet men mår ändå sämre av för mycket gluten.

• skogsvitter
    Jkpg Deluxe skrev 2013-10-26 22:06:27 följande:
    De har testat för vete och råg på patch-testet vet jag...även möjligt att de tog detta vid blodproverna, minns inte så bra då det är mer än 1 år sen nu...

Gluten "ska" man inte utesluta själv har jag läst både här och där....men 2 mån kanske är OK??

Näringsbrist har de inte kollat, men önskar att de kanske gjorde det....räcker VC för sådant?? 
    Vete är ju en annan sak eftersom veteprotein inte är samma sak som glutenprotein. Jag tycker att du ska samråda med läkaren angående gluten och höra vad de säger där, tyvärr är min erfarenhet att de oftast struntar i symptom som inte är av uppenbar skada för hälsan...

Hm ingen aning faktiskt om VC räcker för att kolla näringsbrist, jag skulle tro att de borde kunna kolla de vanligaste? Järnvärdet kollar man ju som gravid och det görs ju inom primärvården. När vi kollade dotterns värden så var det däremot på sjukhuset.
Svar på tråden Vad kan dessa hudproblem bero på??