• Mellanmjölkens land

Plankan/armhävningar efter förlossningen?

Jag frågade på BB men "min" BM skulle kolla med nån annan och sen glömde jag kolla innan hemgång. Att man ska undvika situps de första veckorna efter förlossningen är väl inte så svårt att räkna ut men hur är det med armhävninger och plankan?

Visst borde jag kunna börja med kanske 5 armhävningar på knä (max 15-20 sek) redan 2-3 dagar efter förlossningen och sen successivt öka? Om något borde det ju dra ihop magmusklerna?

• Svar på tråden Plankan/armhävningar efter förlossningen?
  • Baktakt

Undvik situps till 6 månader efter förlossningen om du inte ammar, eller lika lång tid efter att du slutat amma.

Sikta på styrkeövningar för rygg och axlar plus plankan. Kolla Olga rönnbergs blogg, där finns massor.

De första tre månaderna efter förlossningen kan du dock nöja dig med tuplerövningar och knip.

• Baktakt

BVC/mvc kommer sannolikt råda dig att bara ta barnvagnspromenader och knipa, men de är inte utbildade inom träning heller.

• Mellanmjölkens land

Ska jag ta barnvagnspromenader är det redan kört, sjalar bebisen

5 armhävningar på knä känns som en rätt snäll början (kan ju köra plankan istället men då får man ju inte armträningen) och sen kan man öka på med fler armhävningar samt andra övningar allt eftersom.

"klättra över stock och sten med en 2,5åring samtidigt som jag har bebisen i sjal"-övningen lär dyka upp rätt snart men det gjorde jag å andra sidan ända fram till förlossningen oxå.

Svar på tråden Plankan/armhävningar efter förlossningen?