• johannafra

återkommande urinvägsinfektioner..... någon med bra tips?

hej!
    är 22 år och fick uppleva dessa hemska urinvägsinfektioner första gången för 6 år sen.
    har de senaste året haft UIV 8-10 gånger och jag är så LESS!
    man försöker undvika penicillin men de brukar ta flera veckor innan de försvinner av sig själv och 2 gånger har de gått över till njurbäcksinflammation. är så rädd att bli immun mot penicillin...

ja försöker göra allt för att förebygga men inget hjälper.

-kissa efter sex
    -torka sig framifrån och bakåt
    -badar inte
    -håller mig varm
    -äter tranbärstabletter
    -efter sex äter jag uva-ört
    -tömmer blåsan ordentligt och håller mig inte

när jag har uvi
    -dricker hinkvis med tranbärsdricka
    -citrondricka
    -tranbärstabletter

SNÄLLA! är de nån som har nått annat bra tips. jag tror jag håller på att bli galen att jämt behöva vara orolig att jag ska få uvi och mitt jobb blir påverkat då jag måste sjukanmäla mig stup i kvarten.....
    nån som vet nått om hiprex? funkar aloe vera? björkglukos?
    tack så mycket för hjälpen!

• Svar på tråden återkommande urinvägsinfektioner..... någon med bra tips?
  • Yamit

Partnerns hygien kan spela in. (Har han tvattat handerna? Ar han nyduschad? Byter han kalsonger?)
    Anvand kondom (inget kladd som letar sig upp i urinvagarna).

• pica pica

Så där hade jag också det för ungefär 15 år sedan, UVI:erna nästan avlöste varandra. Räddningen för mig var att jag gick till en homeopat som ordinerade tabletter. Tog dessa tabletter i drygt ett år och efter det har jag haft UVI en enda gång (och det var i våras när jag gick runt och blev kall). I övrigt har jag varit helt fri från UVI! 

Hoppas du också blir fri från eländet!

• Cherry Cupcake

Har precis haft uvi och kan berätta vad min läkare sa.
    Han verkade väldigt uppdaterad och påläst i ämnet.
    Han sa iaf att bli kall om rumpan har inget med uvi att göra, det trodde man förr eller
    de säger de som inte vidareutbildar sig i läkarkåren.
    En uvi beror på tarmbakterier i urinröret och de kommer oftast dit när man har sex
    eftersom att man då "bökar runt".
    Kondom hjälper därför inte, inte heller att hålla sig varm.
    Hygien kan ju förstås spela in men det brukar det inte vara enligt min läkare, folk är så renliga nu för tiden.
    Utan, ja tyvärr är det väl kissa efter sex, tömma ordentligt och torka sig åt rätt håll. Det gamla vanliga.
    Sen kan det ju säkert finnas nån tranbärstablett eller liknande som är super, kanske kan de göra någon form av utredning på dig om du har besvär så ofta.
    Lycka till! 

• Vitalglow

Hej!

Jag hade samma problem för ca 6 år sedan och det pågick då jag hade en ny partner, som var renlig,  men ändå fick jag infektion konstant 1-2 ggr i månaden med tillhörande feber om jag inte fick medicin snabbt.

Jag var iof en person som sprang och kissade rätt ofta så jag visste ju att det var lite problem med min blåsa
    från början, och den klarade väl sedan inte av min partners "bakterie flora" i kombination med detta.

Jag bestämde mig iallafall för att gå till botten med det hela och hitta orsaken. Till sist skickades jag på utredning och där träffade jag en läkare som misstänkte att mitt urinrör var för trångt, detta händer oftast då man blir lite äldre men kan också hända i yngre ålder. Varje gång jag varit och kissat och trott jag varit klar så har en del urin stannat kvar i blåsan, jag hade därför blivit kissnödig snabbt igen nästa gång jag druckit något, eftersom jag inte tömt helt.
    Ingreppet gjorde inte ont och jag nu har tänjt mitt urinrör totalt 3 gånger ( sist var för 3 år sedan ) för man får inte tänja för mycket åt gången.
    Vilken skillnad det är att gå på toa nu! Jag kan också hålla mig längre.

Nu var det ju iof en ny partner som triggade igång mina konstanta urinvägs infektioner men det kan ju ha varit kombinationen av min överransträngda blåsa och hans bakterieflora.
    Efter att vi slutade träffas så fick jag problem någon gång men då åkte jag in och tänjde mitt urinrör för sista gången ( än så länge ) Nu kanske du inte är en sån person som springer och kissar ofta, men man vet ju aldrig, kanske värt att kolla upp detta ändå, eftersom du prövat så många hälp medel redan utan resultat..

Lycka till hur som helst, jag vet hur jobbigt det är !!

• FLmedlem

Usch stackare!

Det låter som du gör alla "rätta saker", själv får jag det ca 2gg/år och känner jag att det är på gång gör jag följande huskur för att den inte ska bryta ut.

- Drick mycket och kissa ofta! Och då menar jag mycket och ofta, försöker få i mig en halvliter vätska i timmen och kissa en gång i timmen, kan låta jobbigt men hjälper verkligen. Jag brukar dricka vatten med pressad citron och citronskivor i, har alltid en kanna stående i kylen och fyller på en 50cl flaska varje timme.

- Tranbär, D-mannos och Citron. Jag köper inte tranbärsjuice då det ofta innehåller massa socker utan använder mig av apotekets Tranbärsbrus, dom går under kosttillskott och kostar ca 75:-.Jag tar även kaplsar (2 om dagen, eller innan jag går och lägger mig) som innehåller tranbärsaxtrakt och D-mannos, jag har köpt mina på en hälsokostbutik och märket är Solaray, och det står  CranActin® & Mannose på burken.  D-Mannose är ett fruktsocker som utvinns från bland annat björk. Det tas inte upp utav kroppen utan går rakt ner i urinvägen. De flesta UVIer orsakas av e.coli-bakterier och D-Mannose fungerar som en magnet för e.coli-bakterier, så om det är dessa som orsakar UVIn samlar D-Mannose helt enkelt upp e.coli-bakterierna och tar med sig dom ut ur kroppen via urinen.

- Undviker socker! Kolla därför extra noga att de juicer du dricker är sockerfria.

Så mitt enda egentligen nya tips till dig är att testa D-mannose, annars tycker jag det verkar som att din doktor ska sätta dig på långtidsbehandling istället för att du ständigt får trycka i dig antibiotika.

• Liten elak och intelligent

-Gå inte och håll dig. Kissa ganska ofta. Se till att du verklgen tömmer blåsan-
    -Se till att dricka ordentligt 
    -Var rädd om dina slemhinnor. Ingen tvål i underlivet.
    -Hormonella p-medel kan vara en bov i sammanhanget. Värt att tänka på iaf. 

• Tindra40

Tranbärskapslar eller tranbärsjuice varje dag funkar, jag hade urinvägsinfektion hela tiden så började jag med kapslarna och det försvann. Ibland blir jag snål eller glömmer dom då kommer det tillbaka direkt...

• Kirsten

Jag hade också så med mitt ex. Efter ett visst antal uvi gjorde jag en utredning med kamera. Det läkaren sen gjorde var att ge mig ny antibiotika för jag hade blivit immun mot den andra som jag hade fått gång på gång. Fick även andra tabletter jag skulle ta efter sex och han sa att vissa får göra det hela livet. Har aldrig haft uvi med nya partners så det verkar tyvärr vara så att man inte "tål" vissa.

• hw3

Hej
    har hört att björkglukos ska vara superbra och även kolloidalt silver mot urinvägsinfektioner

• Tusselina

Fanns fantastiskt effektiva tabletter från cederroths tror jag förr som hette UVA-E men de slutade göra de av någon anledning :(

Hade massor av det för en 8-10 år sedan men de blev bättre av någon anledning. I alla fall så gjorde de på gyn någon speciell spoling av blåsan med prover på vätskan som kom tillbaka ut för att kolla vad som var fel. De tittade in också på slemhinnan i själva blåsan samtidigt. Kommer inte ihåg vad undersökningen hette dock...
    Har de gjort något sådant på dig? om inte du kanske ska söka dig till gyn för att försöka få dem att göra det? Det gör inte så ont under tiden, tror jag fick lokalbedövning när de stack in katetern och kändes jobbigt med själva spolningen. Däremot efteråt när bedövningen släppte och jag behövde gå och kissa efter - skrek rakt ut, det kändes ungefär som något varit med taggtråd där och rotat. Fat mest var det förvåningen då ingen varnat mig och jag trodde det hela redan var över. 
    I vilket fall för mig visade det sig generellt inte vara just bakterier utan en oförklarlig inflammation av urinblåsan och urinrörets slemhinna som gjorde den riktigt irriterad och med samma symptom (samt lättare gav fäste för bakterier). 
    Ibland är de slarviga att verkligen kolla att det är ordentlig bakteriepåväxt innan de skriver ut antibiotika - se till att de alltid gör ordentlig odling, det blir inte bra att äta så mycket antibiotika vilket också dödar de goda bakterierna som hjälper till att skydda också, blir lätt onda cirklar. 

Sen har jag för mig man har ökad risk om man har diabetes (dock inte lika mycket som för svamp) - men det får man väl anta de har kollat?

• Plaosen

Jag hade återkommande uvi tidigare men vet nu att jag har fel på immunförsvaret....

Svar på tråden återkommande urinvägsinfektioner..... någon med bra tips?