• Serahjay

Färgat mörkbrunt hår till askblond? BILDER

Hejsan. 

Jag har just nu rödbrunt hår, med en jätteutväxt. Meningen är att jag efter många års av hårfärgande vill tillbaka till min riktiga hårfärg. (Cendré, råttfärg, askblond med ljusa slingor..... kärt barn har många namn :) 

Min fråga är: Är det möjligt att färga tillbaka till min hårfärg hemma?  Hur ska jag isåfall gå tillväga?
    Jag tänkte om jag skulle bleka det bruna och sen lägga på en askig färg på det men då kanske det blir grönaktigt?
    Eller ska jag köra en askblond direkt på det mörka och det räcker?? 

Jag vet att det är bättre att göra det hos en frisör om man vill ha ett bra resultat men jag har INTE 1000 spänn att lägga på en frisör utan jag har några hundralappar som jag kan lägga på en eller två hårförpackningar... 

• Svar på tråden Färgat mörkbrunt hår till askblond? BILDER
  • Stokke

Vänta tills du har pengar som du kan eller vill lägga på en frisör. Jag kan tänka mig att frisören vill klippa en del också. Ofta sitter den värsta färgen längst ut i topparna som berget.

Har du väntat så här länge kan du vänta ett tag till ;)

• Serahjay

haha ja.. egentligen. Men börjar bli trött på utväxten nu. Brukar ha mitt hår i en bulle. Ser ut som bullen är löshår eftersom det är helt annan färg. Haha jättefult :( 

Har av nån anledning fått för mig att jag ska göra detta IDAG.. jag o tålamod.. :) 

• Stokke

Om du vill göra detta idag, så go Fore it !
    En avfärgning först är att rekommendera :)

Lova att du uppdaterar med bilder :)

• vasaru
    Serahjay skrev 2013-10-27 11:35:37 följande:
    Hejsan. 

Jag har just nu rödbrunt hår, med en jätteutväxt. Meningen är att jag efter många års av hårfärgande vill tillbaka till min riktiga hårfärg. (Cendré, råttfärg, askblond med ljusa slingor..... kärt barn har många namn :) 

Min fråga är: Är det möjligt att färga tillbaka till min hårfärg hemma?  Hur ska jag isåfall gå tillväga?
    Jag tänkte om jag skulle bleka det bruna och sen lägga på en askig färg på det men då kanske det blir grönaktigt?
    Eller ska jag köra en askblond direkt på det mörka och det räcker?? 

Jag vet att det är bättre att göra det hos en frisör om man vill ha ett bra resultat men jag har INTE 1000 spänn att lägga på en frisör utan jag har några hundralappar som jag kan lägga på en eller två hårförpackningar... 

Om du verkligen vill bleka det hår du har så måste du först och främst se till att få bort den röda nyansen. Jag rekommenderar att du först bleker enbart det röda, sen lägger i en mellanbrun-brun permanent färg. Det kommer att ta tid och det bästa är väl om du slingar det blont allt eftersom. Men med en röd färg i så kommer du inte få det resultat du vill ha. Det kommer bli gult.

Så när du väl är klar så kommer summan du lagt ut nå upp till samma summa pengar som du skulle fått betalat hos frisören. + att det tar mycket längre tid.
  • Onyxens

Du kan försöka att lyfta det röda först, för rött under annan hårfärgning kan ge konstigt resultat. Olivolja är en bra inpackning att använda för att lyfta rött. Kleta in i hela håret och låt det sitta så lång tid du kan - helst över natten. Jag färgade dumt nog mitt hår helt rött, inte en bra färg för mig. Jag lyckades ta bort det allra rödaste med olivolja, men det tog lååång tid. 

• LonelyWolf
    Serahjay skrev 2013-10-27 11:35:37 följande:
    ...Jag vet att det är bättre att göra det hos en frisör om man vill ha ett bra resultat men jag har INTE 1000 spänn att lägga på en frisör utan jag har några hundralappar som jag kan lägga på en eller två hårförpackningar... 
    Risken är att du lägger ut hundralappar nu men blir tvungen att gå till frisören och betala den där tusenlappen ändå. Så det kommer bli ännu dyrare.
  • cazh82

Jag är den våghalsiga typen själv, dassig brun hårfärg funkar rätt bra att bleka bort fort, men rött är betydligt svårare. Bleker du håret nu så kommer du bli gul i hårbotten och clown-orange på längderna. Gå till frisören är mitt tips, annars får du nog chansa på att bleka ner det x antal gånger för att sen sätta in en askig toning.

• Thotis90

Jag skulle rekommendera att du avfärgade håret en eller två gånger innan du färgar, om det ens behövs. 

Oförklarligt (och sekundärt) barnlös - hedblom.blogg.se
  • enthymeme

Jag är inte frisör, så du får ta mina råd med en nypa salt, men så här skulle jag göra i din situation:

Eftersom jag vill ha tillbaka mitt vanliga hår skulle jag inte vilja ha i en slitande avfärgning. Jag skulle istället satsa på att klippa upp håret hos en frisör så att det allra mörkaste i längderna försvinner. Sen skulle jag köpa slingmedel med hätta och slinga håret och därefter skulle jag ha i en toning som är lite mörkare än min egen hårfärg. Då borde det i alla fall se okej ut. Två månader senare skulle jag klippa bort så mycket av det återstående mörka som jag vågar. Om det fortfarande ser lite galet ut då skulle jag överväga att slinga igen, men i alla fall lägga i mer toning. Det finns nog tyvärr inget quick fix i den här situationen, men det är bara att hålla ut. Själv hade jag turen att hitta ett groupon-erbjudande när mitt hår såg som värst ut, så det är också ett tips. Lycka till!

• isvinter

Är inte heller någon frisör men jag skulle bleka det röda, som antagligen kommer bli orange. Kanske tom måste blekas 2 ggr. Skulle sedan lägga i en asktoning av något slag. Om det blir gult ska ingen asktoning läggas i dock, då kan det bli grönt. Då måste du förpigmentera med rött innan toning/färg läggs i el åtminstone ta en varm färg. Undvik din utväxt hela tiden. Sen slingor i hätta (tex mood 106 el poly blonde). När du sköljt ur slingorna med hättan på lägger du i mood 102 pärlblond på slingorna. Ha det INTE i hela håret, då blir din hårbotten orange. Avsluta med silverskumtoningen goldwell 10V som finns hos frisör om du känner du har råd. Kostar ca 130 kr. Kan användas flera ggr, hur bra som helst. Slår silverschampo med längder!

Skulle dock råda dig gå till frisören för du har ingen lätt uppgift framför dig :).

• isvinter

Revlons färgbomber är även bra att ha i efter slingorna blivit blekta. Finns flera olika nyanser.

• Serahjay
    Tack för alla tips! 

Jag avfärgade håret med color b4. Det försvann inte mycket men lite.. Det röda sitter hårt fast i mitt hår :)
    Sen ovanpå det färgade jag askblont.. det närmaste jag kunde hitta som liknade min hårfärg.
    Men det vart faktiskt bra! Utväxten är inte lika enorm längre. Har fortfarande mörkt i längderna och ljust i botten men det går ton i ton. Så det är mycket mer diskret. Ska se om jag kommer ihåg att ta en bild på håret under dagen när det är ljust om ni vill se.
    2 hundralappar fattigare men är mycket nöjd med mitt hår nu!  
Svar på tråden Färgat mörkbrunt hår till askblond? BILDER