• Anonym (kvinna30)

Hemlös och arbetslös i Stockholm, försörjningsstöd?

Vad händer om man är hemlös och arbetslös i Stockholm (utan missbruk och betalningsanmärkningar) och uppbär försörjningsstöd? Tänker på en situation där man haft haft bostad tidigare men förlorat den av olika orsaker och uppbär försörjningsstöd samtidigt.

Det är ju svårt att få bostad i stockholm även i andra hand och kommunen betalar bara för försörjningsstöd och fixar inte boende. Om jag förstått det rätt är det svårt att flytta då andra kommuner inte vill betala för någon utan jobb medan hemkommunen är tvugna att ge försörjningsstöd. 

I Stockholm är det ju svårt att även få hyra ett rum. Är varndrarhem ett alternativ? Betalar soc i så fall för vandrarhem?

Kan man få vara inneboende hos sin mamma och få försörjningsstöd tills man hittar jobb?

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Hemlös och arbetslös i Stockholm, försörjningsstöd?
  • Anonym (kvinna30)

Ingen? *puffar*

• Anonym (s)

du kan få försörjningsstöd om du är inneboende hos dina förälldrar

• Anonym (s)

du kan däremot inte få ersättning för hyra till dina förälldrar om dom inte har förhöjda kostnader tex dom behöver hyra en större lägenhet för att du ska kunna bo där. men försörjningsstöd kan du få förutsatt att du följer vad soc säger och uppfyller deras kriterium

• Anonym (kvinna30)
    Anonym (s) skrev 2013-10-27 23:58:30 följande:
    du kan däremot inte få ersättning för hyra till dina förälldrar om dom inte har förhöjda kostnader tex dom behöver hyra en större lägenhet för att du ska kunna bo där. men försörjningsstöd kan du få förutsatt att du följer vad soc säger och uppfyller deras kriterium
    Tack för svar. Vet du om det finns andra alternativ så som exempelvis vandrarhem tills man hittar en lägenhet? Går det att hitta vandrarhemsplatser i Stockholm? Kan tillägga att jag en en tjej strax under 30, akademiker och skötsam, som för tillfället har försörjningsstöd eftersom jag inte hunnit hitta ett jobb efter examen ännu.
  • Anonym (s)
    Anonym (kvinna30) skrev 2013-10-28 00:17:27 följande:
    Tack för svar. Vet du om det finns andra alternativ så som exempelvis vandrarhem tills man hittar en lägenhet? Går det att hitta vandrarhemsplatser i Stockholm? Kan tillägga att jag en en tjej strax under 30, akademiker och skötsam, som för tillfället har försörjningsstöd eftersom jag inte hunnit hitta ett jobb efter examen ännu.

soc har en skyldighet och se till att du har tak över huvudet men till det så räknas ev vandrarhem in. i vissa städer finns diverse ställen hemlösa kan sova men dom platserna räcker inte till .. prata med din handläggare är ett tips o säg att du måste in på vandrarhem.

har du tänkt tanken o försöka ta dig till nån annan stad än just sthlm o få lättare och få bostad?

Ibland betalar soc en flytt till annan komun    
  • Anonym (kvinna30)
    Anonym (s) skrev 2013-10-28 00:27:58 följande:

soc har en skyldighet och se till att du har tak över huvudet men till det så räknas ev vandrarhem in. i vissa städer finns diverse ställen hemlösa kan sova men dom platserna räcker inte till .. prata med din handläggare är ett tips o säg att du måste in på vandrarhem.

har du tänkt tanken o försöka ta dig till nån annan stad än just sthlm o få lättare och få bostad?

Ibland betalar soc en flytt till annan komun    
    det går alldeles utmärkt att flytta för min del men trodde inte man fick det för soc eftersom jag trodde att det förutsatte att en annan kommun accepterar flytten och godkänner försörjningsstöd. Vad gäller?
  • Anonym (s)
    Anonym (kvinna30) skrev 2013-10-28 00:36:10 följande:
    det går alldeles utmärkt att flytta för min del men trodde inte man fick det för soc eftersom jag trodde att det förutsatte att en annan kommun accepterar flytten och godkänner försörjningsstöd. Vad gäller?

här är det så att flyttar man för jobb eller för i ditt fall flytta från sthlm för o få en bostad  o få ett drägligt liv så kan dom bevilja det. Då brukar kommunen du bor i betala för 1-3 månader i nya kommunen o sedan tar nya över så prata med soc o försök få till en flytt
  • Anonym (kvinna30)
    Anonym (s) skrev 2013-10-28 00:44:38 följande:

här är det så att flyttar man för jobb eller för i ditt fall flytta från sthlm för o få en bostad  o få ett drägligt liv så kan dom bevilja det. Då brukar kommunen du bor i betala för 1-3 månader i nya kommunen o sedan tar nya över så prata med soc o försök få till en flytt
    Det var glädjande att höra. Men kan man få ett nej och bli hänvisad till vandrarhem med missbrukare? Jag är en normal tjej som nyligen var student och har pluggar många år på universitetet för att ordna en bra framtid. Mitt stora problem i nuläget förutom att jag ännu inte fått ett jobb är bostaden, men om jag blir beviljad försörjningsstöd på annan ort där det finns lägenheter så kan jag därifrån söka ett relevant jobb och komma på fötter. Det blir ju svårare att ordna ditt liv från ett härbärje..
  • Ung kvinna
    Anonym (kvinna30) skrev 2013-10-28 00:50:02 följande:
    Det var glädjande att höra. Men kan man få ett nej och bli hänvisad till vandrarhem med missbrukare? Jag är en normal tjej som nyligen var student och har pluggar många år på universitetet för att ordna en bra framtid. Mitt stora problem i nuläget förutom att jag ännu inte fått ett jobb är bostaden, men om jag blir beviljad försörjningsstöd på annan ort där det finns lägenheter så kan jag därifrån söka ett relevant jobb och komma på fötter. Det blir ju svårare att ordna ditt liv från ett härbärje..
    Ingen?
  • Anonym (s)
    Anonym (kvinna30) skrev 2013-10-28 00:50:02 följande:

om du har otur så ja du kan hamna på ett vandrarhem eller härbärge med missbrukare så försök komma från sthlm är ett tips
  • Anonym (hej)

Hej
    i lund där jag bor bodde jag hemma och då fick min far hyra av socialen och jag fick 2800 kr i månaden och jag fick ju vara inskriven hos AF med mera

nu är jag sjukskriven har bostad, socialen har gått i borgen och jag får bidrag av socialen

vet inte men jag tror du har rätt till socialebidrag

är du under 29 år har du rätt till pengar av F.kassan kolla med dem också

• Anonym (08M)

I Stockholm stad finns en tak-över-huvud-garanti. Det innebär dock inte att du kan få en bostad - vem kan det i dagens Stockholm? Det kan t ex vara härbärge, vandrarhem, hotellhem etc. Jag rekommenderar dig att söka arbete (och bostad) i andra delar av landet och flytta dit.

• Anonym (kvinna30)
    Anonym (08M) skrev 2013-10-28 19:02:00 följande:
    I Stockholm stad finns en tak-över-huvud-garanti. Det innebär dock inte att du kan få en bostad - vem kan det i dagens Stockholm? Det kan t ex vara härbärge, vandrarhem, hotellhem etc. Jag rekommenderar dig att söka arbete (och bostad) i andra delar av landet och flytta dit.
    jag kan tänka mig flytta men försörjningsstöd kan inte garantera att hjälpa med ny hyresbetalning om de anser att det är mitt fel att jag blivit av med första handskontraktet på hyresrätten. Det är tydligen en individuell bedömning fö det.. annars hade jag gärna flyttat..
Svar på tråden Hemlös och arbetslös i Stockholm, försörjningsstöd?