studentska skrev 2013-10-27 21:49:19 följande:
Om det är på tjänstemannasidan d.v.s. Unionens avtal (t.ex. sekreterare, administratör ekonomiassistent o.s.v.) så är väl nackdelarna att du aldrig vet vad du får i lön riktigt du är bara garanterad 133 timmar per månad sen är det bonus utöver det. Är det för många röda dagar, du vabbar, är sjuk eller har semester så kommer du nästan aldrig upp i bonusen. Om det första uppdraget tar slut har du skyldighet enligt kollektivavtalet att ta ett nytt uppdrag inom 1 1/2 timmes resväg från deras kontor om du är fastanställd på bemanningsföretaget. Löneläget är ganska uselt med du har inte speciellt hög lön jämfört med dina kollegor.
Är det på kollektivsidan d.v.s. LO-sidan (t.ex. lager, fabrik etc.) så har du en snittlön av lönen på det företaget du är uthyrd till. I övrigt vet jag inget om deras avtal.
Fördelen är väl att du kan få nya erfarenheter och kontakter, överrekrytering tror jag sker väldigt sällan numera d.v.s. att man får en chans att få anställning på företaget man är uthyrd till. I alla fall enligt de personer jag känner som jobbar inom denna bransch i storstad (de gör allt för att komma därifrån). De har kollegor som varit uthyrda 5-10 år till samma företag och samma tjänst, då med en betydligt sämre löneutveckling mot de som är anställda på företaget. Det är helt enkelt flexibelt och bekvämt för företagen att inte behöva ta något eget ansvar och du kan bli utsparkad med nån veckas varsel. Men visst du får nya erfarenheter att sätta på ditt CV.
Och stort tack!

Jag är med i Unionen och det lät ju inte så värst bra. Jag får nog söka vidare efter jobbannonsen där inget bemanningsföretag är inblandat!