• Iwashere

Jobba nätter och plugga heltid - möjligt?

Är 22 år och har har en dröm att komma in på tandläkarlinjen. Jag satsar på att komma in genom högskoleprovet och hoppas på komma in snart. Min familj har det svårt ekonomiskt(skulder + pengarna räcker inte till) och att pappa är den enda som jobbar och vi är 10 i familjen. Mamma och storebror håller på att söka jobb utan resultat och som tur är så är jag snart utbildad undersköterska och har några månaders erfarenhet som vårdbiträde.

Jag funderade på att söka nattjobb och plugga vid sidan av( till högskoleprovet och sedan tandläkarprogrammet). Tror ni att det är möjligt? Jag vet att det sociala livet blir lidandet. Jag känner att jag behöver hjälpa till.

• Svar på tråden Jobba nätter och plugga heltid - möjligt?
  • GrodanHopp

Till högskoleprovet: Ja (det kräver inte så mkt)
    Till tandläkare: Nej, inte en chans!

• Seuss

Hej ! 

Under en längre utbildning så tror jag att det blir svårt att klara av både jobb och studier . Man klarar inte av det både fysiskt och psykiskt . Du måste använda kvällarna till att läsa istället för att jobba .  

• Kodia

Det beror på hur mycket du tänker jobba, och vilka nätter. Att jobba heltid tror jag inte funkar! Du kan inte jobba en natt och sedan gå och sätta dig på en hel dag med föreläsningar och grupparbeten! Det kommer att göra så att du inte klarar dina studier och inte heller kommer att vara tillräckligt pigg för att klara jobbet nästa natt!

Om du däremot jobbar fredag och/eller lördag natt, och under sommaren, och kanske någon extra om ni har perioder då det inte är några föreläsningar, så kan det funka. Många studenter jobbar extra. Dessutom får du studiebidrag från CSN, och du kan ta studielån om du vill. (Kolla reglerna för hur mycket du får tjäna utan att studiebidrag/lån sänks) 

• Diabetikern Jojo

Det beror nog på hur mycket du tänker arbeta!? Jag jobbade 10-20% av en 100% (40h/v) beroende på hur mycket jag hade att göra i skolan! Det var tufft och i efterhand saknar jag att jag inte fick chansen att "bara plugga" - men jag hade egen lägenhet och valde att behålla den! Om du bor hemma så kanske det räcker att du jobbar lite helger för att täcka upp för kurslitteratur och annat som kan behövas och om man jobbar som vikarie tex så kan man ofta få jobba heltid eller nästan heltid iaf under sommarmånaderna när man ändå är fri från skolan!

• Emelie 1987

Högskoleprovet kan du nog fixa om du jobbar natt, men inte tandläkarstudierna. Du måste ha tid till dina studier och du måste få din sömn. Möjligen kan du fixa det om du jobbar helger och på sommarlov, men ska du till att jobba på veckorna under terminerna så kan du glömma din tandläkarexamen.

En man, två barn, tre älsklingar
  • cattitude

Nu är inte detta till hundra samma sak men jag pluggade på heltid under 2 års tid, jobbade kvällarna och helgerna för att dryga ut i kassan.....var tufft men jag klarade av det, hade bara vg och nåt mvg sen. Så det går men du ska kanske inte satsa på att jobba alla nätter, för sömn behöver du. Lycka till!

Iwashere skrev 2013-10-27 21:24:41 följande:
    Är 22 år och har har en dröm att komma in på tandläkarlinjen. Jag satsar på att komma in genom högskoleprovet och hoppas på komma in snart. Min familj har det svårt ekonomiskt(skulder + pengarna räcker inte till) och att pappa är den enda som jobbar och vi är 10 i familjen. Mamma och storebror håller på att söka jobb utan resultat och som tur är så är jag snart utbildad undersköterska och har några månaders erfarenhet som vårdbiträde.

Jag funderade på att söka nattjobb och plugga vid sidan av( till högskoleprovet och sedan tandläkarprogrammet). Tror ni att det är möjligt? Jag vet att det sociala livet blir lidandet. Jag känner att jag behöver hjälpa till.

• Tow2Mater

Känner du att du behöver hjälpa till finns ju studielån som de flesta andra tar? Jobba nätter och plugga dagar - när ska du sova då? Kan du hitta ett program som är på t ex 50% kanske det går, men då tar det ju dubbelt så lång tid att bli färdig.

• Listoman

Jag tror det blir alltför tufft för dig att läsa tandläkarprogrammet och samtidigt försörja dig själv. Och menar du sedan att du samtidigt ska försörja familjen också?! Om du nu klarar att jobba lite vid sidan av så gör det för att minska på studielånen. Det känns långsökt att du ska ta studielån OCH dessutom jobba en massa för att försörja familjen. När du sedan är färdig tandläkare har du ju helt andra möjligheter. Se dina studier som en möjlighet att hjälpa till på sikt! Om du försöker hjälpa till redan nu så är risken stor att du aldrig blir tandläkare...

• Superba Supernovan

Det klart att det går! Du behöver ju absolut inte jobba heltid, studielånet är väl ca 8500 kr/månad. Hur mycket behöver du jobba för att få ut ungefär lika mycket varje månad? Min bror hade en kompis som klarade sig igenom en civilingenjörsutbildning på det sättet, han jobbade fredag+lördag natt på ett lager, och pluggade heltid på veckorna. Jag tror att han i perioder jobbade mindre för att hinna med plugget och då drog han ner på levnadskostnaderna istället. Det går om man vill, men man måste vara inställd på ett par slitiga år och att åsidosätta det sociala livet fullständigt under tiden. Men fixar man det lär man ju vara sig själv evigt tacksam resten av livet när man slipper betala tillbaka typ 250 000 kr i studielån + ränta på det.

• Superba Supernovan

Men nu när jag läser din trådstart igen ser jag att jag nig misstolkade din TS. Du vill alltså plugga vid sidan av ett heltidsarbete för att hjälpa till ekonomiskt hemma?
    Du är vuxen, flytta hemifrån och sköt din egen ekonomi, det är det enda du bör göra. Din äldsta bror som söker jobb, hur gammal är han? Det är föräldrarnas ansvar att försörja familjen, det ni vuxna barn kan göra är väl att flytta hemifrån och starta ert eget liv så att försörningsbördan därhemma minskar.

• 1978

Det låter väldigt tufft att jobba samtidigt. Tänk på att du pluggar för att kunna göra ett bra jobb sedan. För dina blivande patienters skull bör du vara så koncentrerad på studierna som möjligt.

Var inte orolig för att ta studielån. Om du blir tandläkare kommer du inte ha några svårigheter att betala tillbaka och ändå kunna hjälpa din familj.

Håller i övrigt med Listoman. I synnerhet slutklämmen.

• Jewano

Ge dig fasen på att det går och kämpa så går det! Blir det för tufft ta ett sabbatsår i mitten. Jag har pluggat heltid, jobbat heltid och samtidigt haft En ettåring och en treåring. Tufft men allt går! I Sverige tror jag att folk är lite väl bekväma och vana vid att bli serverade....

• Waldo

Du behöver separera dig själv från din familj först och främst.
    Det kommer att bli tungt för dig rent psykiskt om du ska vara med och dra runt det ekonomiskt och socialt för din familj samtidigt som du pluggar.

Flytta hemifrån och börja plugga
    Sedan kan du jobba upptill fast mer begränsat, på lov och helger
    Jag tror det är en mer realistisk lösning

Men att du då också är medveten att du jobbar och studerar för dig själv och inte för din familj.
    Du kan vara en förebild för din familj och stötta dem därigenom
    Men du kan inte ta på dig rollen som ekonomisk försörjare

• Yang

När du pluggar till högskoleprovet kan det absolut gå. Men inte om du ska läsa till tandläkare då du får räkna med att schemalagda studier 8-16 måndag till fredag och en hel del plugg utöver det.

Skulle kanske inte vara möjligt om du väljer en annan utbildning med mycket självstudier och fåtal obligatoriska träffar.

• Fru envis
    Superba Supernovan skrev 2013-11-02 19:16:46 följande:
    Det klart att det går! Du behöver ju absolut inte jobba heltid, studielånet är väl ca 8500 kr/månad. Hur mycket behöver du jobba för att få ut ungefär lika mycket varje månad? Min bror hade en kompis som klarade sig igenom en civilingenjörsutbildning på det sättet, han jobbade fredag+lördag natt på ett lager, och pluggade heltid på veckorna. Jag tror att han i perioder jobbade mindre för att hinna med plugget och då drog han ner på levnadskostnaderna istället. Det går om man vill, men man måste vara inställd på ett par slitiga år och att åsidosätta det sociala livet fullständigt under tiden. Men fixar man det lär man ju vara sig själv evigt tacksam resten av livet när man slipper betala tillbaka typ 250 000 kr i studielån + ränta på det.
    fullt studiemedel för heltid är 9024kr i månaden.
  • Medusan

För att kunna ge ett relevant svar måste det komma fram hur krävande tandläkarprogrammet är och hur mycket du tänkt dig att jobba på natten?

Jag har själv jobbat ca 50 % natt då jag läste sjuksköterskeprogrammmet och det gick bra. Hade ett så pass lugnt nattjobb att det gick att plugga rätt mycket på jobbet och i och med att jag var timvikarie så gjorde jag mig bara tillgänglig för jobb då jag inte hade intensiva tentaperioder osv.

Under verksamhetsförlagd utbildning (vilket det lär vara rätt mycket på tandläkarprogrammet) går det inte att jobba alls för då är man ju ute i praktik på heltid.

• Monchichier

När jag läste företagsekonomi gick det jättebra att plugga på heltid och jobba åtminstone 75% med ett flexibelt jobb, de första två åren. Sedan blev det relativt slitigt.
    För det första blir kurserna svårare och mer tidskrävande. Sedan orkar man inte hålla igång 24/7 hur länge som helst. Jag var väldigt nära att springa in i väggen under min 6:e termin pga allt jag tagit på mig. Som tur var så skrev vi C-uppsatsen på våren och jag tror att det blev räddningen, att tempot i skolan lugnade ner sig och man kunde skriva på den där uppsatsen precis när man ville. 

Svar på tråden Jobba nätter och plugga heltid - möjligt?