• Anonym (Orolig)

Halloween="bus", Trakasserier och ägg, hur göra?

Hej, Jag gillar verkligen inte Halloween! Jag tycker det är otäckt att barn "hotar" med "bus", jag har hört historier om ägg och till och med sett ägg kastade på fasader. Jag vet inte hur man förhindrar det _ifall_ det råkar bo sådana barn i det område jag bor i. Vem vet vad mer de kan hitta på? Förra året satt jag och tryckte på ett kvällsöppet café, men det ska man inte behöva göra. Att inte öppna när de ringer på dörren, är det någon garanti för att de inte "busar" för att hämnas för att man var hemma men inte öppnade? (om de hört något genom dörren, t.ex. skrammel med disken). Känner mig otrygg. I år bor jag på andra våningen och det kanske känns bättre. Har dock dyra balkongmöbler som jag är orolig för. Vill inte släpa med dem bara för det här. Man ska kunna säga "nej tack, jag vill inte leka detta" och då ska de förstå och fgå utan att "busa". Vad kan man göra? Vet ni något? Jag täbker i alla fall inte öppna, men jag tänker inte heller sitta och vara knäpptyst hela dagen.
    Sen undrar jag om detta sker på onsdagen eller fredagen?

• Svar på tråden Halloween="bus", Trakasserier och ägg, hur göra?
  • Anonym (--)

hur svårt är det att ge barnen lite godis?!

• Anonym (L)
    Anonym (--) skrev 2013-10-28 00:36:37 följande:
    hur svårt är det att ge barnen lite godis?!
    Och uppmuntra otyget? Bra ide...

Men jag tror inte vandalism är så vanligt, låt bli att öppna dörren bara.
  • Nyfiken gul

Enligt tradition ska man bara besöka hus som är dekorerade med pumpor och andra saker - det betyder att det är okej att besöka. 

Det är dom som blir utsatta för bus eller godis.

Odekorerade hus ska man bara passera

Dom flesta som busar säger bara ett glatt och fnissigt BU eller lägger lite löv i brevlådan.  Barn vågar inte mer än sånt . 

Samma gäller ju vid påsk - om du inte har godis och ge dom så kan du bara vänligt säga att du inte firar och tackar för besöket . Säg det med ett leende o problemet är löst.

Dagen är ENDAST torsdag 31:a oktober och ingen annan dag.

Kommer barn på fredag-lör-sön får du bara upplysa dom om att det är fel dag och be dom gå igen.

Inte så svårt att lösa det med vänlighet.    

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • lugn ro
    Nyfiken gul skrev 2013-10-28 07:21:16 följande:
    Enligt tradition ska man bara besöka hus som är dekorerade med pumpor och andra saker - det betyder att det är okej att besöka. 

Det är dom som blir utsatta för bus eller godis.

Odekorerade hus ska man bara passera

Dom flesta som busar säger bara ett glatt och fnissigt BU eller lägger lite löv i brevlådan.  Barn vågar inte mer än sånt . 

Samma gäller ju vid påsk - om du inte har godis och ge dom så kan du bara vänligt säga att du inte firar och tackar för besöket . Säg det med ett leende o problemet är löst.

Dagen är ENDAST torsdag 31:a oktober och ingen annan dag.

Kommer barn på fredag-lör-sön får du bara upplysa dom om att det är fel dag och be dom gå igen.

Inte så svårt att lösa det med vänlighet.    
    Tack för att du upplysteatt det var den 31:a oktober. Ringde buttericks och de sa både onsdag och fredag.
    Hoppas dom inte "busar" om jag inte öppnar trots att de skulle höra att jag är hemma. Om de gör det, hur gör jag då? (Brevlådan går ju alltid att tejpa igen)
  • Valhall

Du kan hänvisa barnen till USA, där traditionen i den utformningen som är aktuell här, kommer ifrån...

Vi har påsk!!!!! Och så är det med det!!!!Flört 

• Valhall
    Valhall skrev 2013-10-28 14:23:16 följande:
    Du kan hänvisa barnen till USA, där traditionen i den utformningen som är aktuell här, kommer ifrån...

Vi har påsk!!!!! Och så är det med det!!!!Flört 
    Tja, alla helgona har vi, förståss...men utan godis..
  • lugn ro

Var det någon som fick påringningar av barn på fredagen dagen efter Haloween?

• Arg Göteborgare

Många barn har plingat på vår dörr, sagt "bus eller godis", under flera olika dagar nu. De har uppfört sig bra, och dom har alla fått godis av oss. Vi har inte dekorerat alls på något Halloween-mässigt sätt (-barnen kommer ändå…), och barnen är nästan uteslutande från grannskapet. Detta är OK tycker jag, men jag förstår mig inte på traditionen egentligen, en skräp"tradition" tycket jag.

Tyvärr så blev vi utsatta för ett ofredande förra kvällen. Någon/några kastade ägg på vår dörr och fasad. Det hände rätt sent och det var inte någon som ringde på, så det var först nästa morgon vi upptäckte tilltaget. 

Äggkastning på detta sätt är ett brott som heter ofredande, och vi har polisanmält händelsen. Det bör man göra. Det tog drygt 1 timma och 30 minuter att göra rent fasaden, det är ett putsat hus.  Visar det sig nu att äggen ger en missfärgning i framtiden - det är ett organiskt material som ändras med tiden och det är svårt att få bort allt - så måste vi kontakta försäkringsbolaget. Vi lär då åka på en självrisk och får ytterligare besvär med ärendet.

Detta är naturligtvis helt oacceptabelt och jag hoppas att den/de skyldiga kanske kan spåras upp och få stå till svars för detta. 

• lugn ro
    Arg Göteborgare skrev 2013-11-03 21:06:39 följande:
    Många barn har plingat på vår dörr, sagt "bus eller godis", under flera olika dagar nu. De har uppfört sig bra, och dom har alla fått godis av oss. Vi har inte dekorerat alls på något Halloween-mässigt sätt (-barnen kommer ändå…), och barnen är nästan uteslutande från grannskapet. Detta är OK tycker jag, men jag förstår mig inte på traditionen egentligen, en skräp"tradition" tycket jag.

Tyvärr så blev vi utsatta för ett ofredande förra kvällen. Någon/några kastade ägg på vår dörr och fasad. Det hände rätt sent och det var inte någon som ringde på, så det var först nästa morgon vi upptäckte tilltaget. 

Äggkastning på detta sätt är ett brott som heter ofredande, och vi har polisanmält händelsen. Det bör man göra. Det tog drygt 1 timma och 30 minuter att göra rent fasaden, det är ett putsat hus.  Visar det sig nu att äggen ger en missfärgning i framtiden - det är ett organiskt material som ändras med tiden och det är svårt att få bort allt - så måste vi kontakta försäkringsbolaget. Vi lär då åka på en självrisk och får ytterligare besvär med ärendet.

Detta är naturligtvis helt oacceptabelt och jag hoppas att den/de skyldiga kanske kan spåras upp och få stå till svars för detta. 
    Det var just detta jag var orolig för och anledningen till att jag postade! Jag tror inte ni skulle ha öppnat, ni skulle ha släckt ner och varit borta. Egna erfarenheter visar att det ibland inte hjälper att ge dem godis! Det kan vara att de inte är nöjda med godiset eller liknande, vem vet vad de tänker på! Sen kastar de ägg! Det här är hotelser. Ofredande och hot om ofredande och inget annat! Slutsatsen är alltså att man bör vara borta hela den vecka (Helst) som sådant här pågår. Jag bor liksom dig i en ägd bostad (Men i ett bostadsområde) och då är det inget vidare att behöva ringa till polisen och anmäla "skada på egendom". Den här leken borde förbjudas! Barnen lär sig att råna och hota och det är inte konstigt att samhället har blivit som det blivit. Jag ska nästa år tipsa tidningen att de lägger in en riktigt skrämmande artikel som varnar för pedofiler och liknande. Då vågar inte föräldrarna låta dem gå till hus där de inte känner folk.
  • Anonym (oxå göteborgare)
    Arg Göteborgare skrev 2013-11-03 21:06:39 följande:

Samma sak hände oss. Ägg på ljus putsad fasad, på fönster, på ytterdörren och på markstenen i trädgården. Vi har varit bortresta och kom hem ikväll och fick se eländet. Ska polisanmäla i morgon.
  • Ess

Det där att kasta ägg är ett jäkla ofog.
    Min kompis blev utsatt för det för ett par år sedan. Några stycken körde genom området på moped och kastade ägg på husen när de körde förbi. Det hade absolut inget med "bus eller godis" att göra.

De flesta barn går bara snopna därifrån om dom inte får godis, några kanske lägger löv i brevlådan eller binder ihop grinden. 
    De som ägnar sig åt att kasta ägg är med all säkerhet samma personer som brukar spränga brevlådor osv när det närmar sig nyår. Dom är vandaler rätt och slätt.

• Anonym (oxå göteborgare)

Jag har polisanmält att vårt hus blev äggat i lördags. Brottsrubriceringen blev skadegörelse. Om det dessutom kan antas vara riktat speciellt till oss som personer blir det ofredande.

Jag vet inte hur jag ska bära mig åt för att få fasaden ren. Vågar man använda högtryckstvätt på puts?

• lugn ro

Är det ett BRF-hus borde det falla på Föreningens åtaganden, ingen hyresgäst eller BRF-medlem ska behöva göra en sådan sak. Helst ska de som utfört brottet ställa detta till rätta.

Svar på tråden Halloween="bus", Trakasserier och ägg, hur göra?