• Smurfan 81

Hur lång rast har man rätt till?

jag jobbar deltid och har ingen lunchrast. Som längst jobbar jag 5 timmar nån dag i veckan, och eftersom jag är gravid kan jag inte hålla mig från att äta under den tiden. Är det nån som vet hur lång rast man har rätt till? Jag vet att det är typ 15 minuter efter ett visst antal timmar, men vad säger reglerna egentligen?

• Svar på tråden Hur lång rast har man rätt till?
  • Jefa

PÅ mitt jobb har man iaf rätt till (eller, man SKA) ha en halvtimmes rast när man jobbar över 5 timmar

• ModulFinnen

10 minuter varannan timma är praxis.

• Lilla Lila

Det beror ju helt på var du jobbar någonstans, vad ni har för kollektivavtal o som sagt vad det är för jobb.

• Smurfan 81

Jag står i reception på en sjukgynmnastikmottagning/friskvårdsgym. De har kollektivavtal, det vet jag. Jag trodde att det fanns en regel som talade om hur mycket rast man hade, inte att det varierade från arbetsplats till arbetsplats, men jag kanske har fel. Finns det nånstans på nätet kanske där man kan läsa om det?

• Smurfan 81

Det verkar som att det inte finns nåt fastställt! Det var jag helt säker på, man lär sig nåt nytt varje dag! Får helt enkelt kolla med min chef vad jag har rätt till, men jag tänker ändå gå iväg och käka nåt 10-15 under mina 5-timmardagar för det tycker jag att jag har rätt till!

• Lilla Lila

När jag har arbetat som receptionist har vi haft matuppehåll, innebär att man äter om man hinner, det finns inga raster på scemat. Eftersom receptionen ska vara bemannad hela tiden o man ofta är själv så är det ju svårt att gå iväg!
    Och gränsen var 4h för att de skulle dra matavdrag- allstå jobbade jag 3,5h hade jag inte rätt till ngn mat men det hade jag om jag jobbade 4h!
    Hänger du med? Sa inte chefen n´det när du blev anställd?

• Smurfan 81

Lilla Lila
    Det här är en lite speciell situation. Jag har jobbat där förut, för några år sen, och bad att få jobba under våren eftersom jag ska ha barn i augusti. Jag har fått en visstidsanställning med väldigt varierande schema. Lokalerna är ganska små så om jag går och äter kan jag fortfarande se om det kommer nån så jag kan gå ut, men jag har inga matraster eller andra raster på schemat. Min chef vet att jag är med barn så jag tror inte det är nåt problem att jag går och äter, jag tänkte mest kolla vad som gällde med raster. Trodde som sagt att det fanns fasta regler, men det visade sig att det inte var så.

• Lotlas

Om du tar en kortare paus för att peta i dig något ätbart kan väl det vara att jämnställa med rökpaus?? Det tar ju många, utan att egentligen ha "rätt" till det. Hoppas att du kan få till det med rasterna!

• S168

Hej,

Jag har för mig att det är lag på 5 min rast per jobbat timme. Sedan att många väljer att lägga ihop dessa 5 min till en 15 min rast på förmiddagen och på eftermiddagen är vanligt. Men det är inget som säger att man är berättigad till att lägga ihop dessa.

• FixarFrasse

Faktum är att ska man vara helt strikt så är just 5 timmar maximal arbetstid vad som är maximalt tillåtet utan rast.

Sedan KAN det vara bättre regler i diverse kollektivavtal, dessutom kan man ha bättre överenskommelser lokalt vilka är ÄN bättre än lag eller kollektivavtal.

Är man en någorlund vettig arbetsgivare borde man tillåta en paus. Men tänk också på att du har ingen rätt att kräva rast med betalning, tar du en "lunch" på kanske låt säga 20 minuter så kan/skall det läggas till som obetald tid, d v s din totala arbetstid blir 5h 20min, men du får lön för 5h.

Det finns inga som helst regler eller krav på att man skall acceptera 5 min/timmes rökpaus eller dylikt, det är gammal praxis som i de flesta fall saknar stöd i lagar och avtal.

Good luck!

• Isfjord

På oavlönad rast ska man kunna lämna arbetsplatsen. Har man tex jour och inte får lämna arbetsplatsen under lunchen ska även rasten vara betald som arbetstid.
    I en receptionist fall är det tex om man inte får lämna disken och inte har lunchvikarie utan sitter och äter vid disken, eller i ett rum bakom med uppsikt över disken och lämnar maten ifall det kommer kunder. Då ska rasten vara betald.

• Mirris

Nä rjag jobbar mina 6 timmar så har jag bara rätt till frukost på 15 min och sen 5 min/timma

Jobbar inom landstinget!

Svar på tråden Hur lång rast har man rätt till?