• Cookie10

Räknas föräldraledighet som arbetslivserfarenhet vid antagning?

Hej,
    Jag har sökt ett program till våren men kommer söka med hp, godkänt i de kurser som behövs men behöver skicka intyg om minst tre års arbetslivserfarenhet då mina gymnasiebetyg ej ger mig behörighet (samlat betygsdokument)
    Det står på olika sidor att vård av barn ger erfarenhet men hittar inget angående föräldraledighet? Googlade lite och där har en annan kvinna fått svar att föräldraledighet "ingår" i vård av barn?
    Någon som vet?

• Svar på tråden Räknas föräldraledighet som arbetslivserfarenhet vid antagning?
  • Heron

Tror inte det det går att räkna som arbetslivserfarnehet

• tundra

Och jag tror att det går att räkna som arbetslivserfarenhet.
    Mejla antagningsenheten och fråga.
    Intressant fråga. Hoppas du kommer in!

• snedtak

Vad är det för program där man kan bli behörig med 3 års arbetslivserfarenhet?

• missan75

Jag sparar denna tråd!

• blomman07

Jag vet att min pappa fick räkna föräldraledigheten han hade med mig när han skulle plugga till ingenjör. Men det var nästan 15 år sedan eller så, det kan ju ha ändrats..

• Cookie10

Man får behörighet om man har lägst godkänt i de kurser som krävs för grundläggande behörighet och givetvis godkänt särskild behörighet om det krävs plus giltigt högskoleprovsresultat och sen intyg att man arbetat lägst 50% i minst tre år efter det att man fullt 19. Man hamnar då i urvalsgruppen för högskoleprovet.
    Ringde antagningen och där sa de att det ej gällde.
    Mejlade också universitetet jag sökt till och fick där svaret att de var förvånade över svaret jag fått av antagningen då de jämnställer föräldraledighet med arbete.
    Så, jag behöver alltså skicka in intyg från f-kassan samt personbevis för mig och barnet jag varit hemma med. Så det räknas visst!

• SnyggDaniel

Det förutsätter väl att man i så fall är ledig från sitt arbete för att det ska gälla och inte arbetslös?

• Cookie10

Det nämndes ej. Bara intyg från f-kassa och personbevis. Det säger ju inget om min anställning så det känns ju som att det inte har någon betydelse.

• Hellot

Det räcker med att du har ett barn som är minst tre år gammalt, huruvida du varit föräldraledig eller inte saknar betydelse. Bara att skicka med födelsebevis på barnet så räcker det som arbetslivserfarenhet för reell behörighet (har själv gjort så).

• Hellot

Eller well, personbevis var det nog jag menade Flört.

• Cookie10

Tack, har skickat in personbevis. Tycker bara att det är snurrigt när många säger olika. Men nu har jag pratat med universitetet också så jag har det på mail om någon säger något annat! :)

• Hellot

Visst är det snurrigt! Läser själv på andra terminen av psykologprogrammet efter att ha kommit in via reell behörighet (där hela min arbetslivserfarenhet bestod i att jag varit mamma i fyra år) samt högskoleprov och jag blev lika delar förvånad och glad när jag insåg att det räknades och jag därmed slapp läsa ytterligare två år på Komvux för ett slutbetyg!

• Cookie10

Skönt att höra och grattis! :) de är inte klara med handläggningen av mitt ärende än. Men det är ju sagt att det ska gälla. Håller min tumme att jag har samma tur som du :)

• snedtak

Om du har pratat med Antagningsenheten på den  högskola dit du sökt och fått ett ok borde det räcka, men jag vill klargöra att man inte i allmänhet blir behörig genom att vara föräldraledig. Det är upp till högskolan att bedöma om man har uppnått behörighet.

• Cookie10

Snedtak: ja, precis. Universitetet jag sökt till har gett mig ok! Men när jag pratade med antagning.se så sa de att det ej gäller. De nämnde inte ens att det är olika, vilket jag tycker de borde informera om. Speciellt när man ringer och frågar.

• Hellot
    snedtak skrev 2013-11-01 22:36:37 följande:
    Om du har pratat med Antagningsenheten på den  högskola dit du sökt och fått ett ok borde det räcka, men jag vill klargöra att man inte i allmänhet blir behörig genom att vara föräldraledig. Det är upp till högskolan att bedöma om man har uppnått behörighet.

Om man uppfyller kraven för reell kompetens genom godkänt betyg i Svenska A + B, Engelska A, Matematik A samt Samhällskunskap A och har tre år arbetslivserfarenhet efter 19 års ålder (då räknas även att ha varit förälder under så lång tid) så är det inte upp till lärasätet att avgöra, utan då är man automatiskt grundläggande behörig. Sen kan det ju krävas ytterligare behörighet för vissa program, men den grundläggande behörigheten har man.
  • snedtak
    Hellot skrev 2013-11-02 00:03:50 följande:

Om man uppfyller kraven för reell kompetens genom godkänt betyg i Svenska A + B, Engelska A, Matematik A samt Samhällskunskap A och har tre år arbetslivserfarenhet efter 19 års ålder (då räknas även att ha varit förälder under så lång tid) så är det inte upp till lärasätet att avgöra, utan då är man automatiskt grundläggande behörig. Sen kan det ju krävas ytterligare behörighet för vissa program, men den grundläggande behörigheten har man.
    När man läser på antagning.se  förstår jag det som att det finns en generell överenskommelse mellan högskolor att göra så, men inte att det är ett krav för alla. Det är möjlig att jag har missförstått.

Men borde det inte också stå på de enskilda skolornas sidor, tex.:
    www.kth.se/utbildning/anmalan-antagning-behorighet/reell-kompetens-en-mojlighet-att-bli-behorig-1.727
  • snedtak
    snedtak skrev 2013-11-02 00:19:00 följande:
    När man läser på antagning.se  förstår jag det som att det finns en generell överenskommelse mellan högskolor att göra så, men inte att det är ett krav för alla. Det är möjlig att jag har missförstått.

www.kth.se/utbildning/anmalan-antagning-behor...
    Chalmers skriver vidare att "Du ska ha arbetat minst halvtid för att din arbetslivserfarenhet ska räknas. Normal arbetstidför heltidsarbete är 38 timmar/vecka. Deltid kan anges i timmar, dagar eller i procent. Kravet på minst halvtid gäller inte bara ett jobb; du kan ha flera olika arbeten samtidigt. Arbetstiden under perioden ska då vara minst halvtid, det vill säga i snitt 19 timmar/vecka. All arbetstid räknas som arbetslivserfarenhet. Vid timanställning räknas omfattningen i genomsnitt för hela perioden och du kan ha flera arbeten samtidigt. Det viktiga är att arbetstiden sammanlagt uppgår till minst halvtid under den period det gäller."
  • Hellot
    snedtak skrev 2013-11-02 00:19:00 följande:

www.kth.se/utbildning/anmalan-antagning-behor...

Det är en gemensam överenskommelse och högskolorna kan inte göra någon annan bedömning när det gäller den grundläggande behörigheten via just den här regeln, utan i det fallet räknas man per automatik som grundläggande behörig. Efter att man skickat in personbeviset för sitt barn registreras det som arbetslivserfarenhet på antagning.se och tillsammans med godkänt betyg i de ämnen som gäller så kommer man då att stå som behörig till samtliga utbildningar där det räcker med grundläggande behörighet, förutsatt att man har ett högskoleprovsresultat att använda som meritvärde.
Svar på tråden Räknas föräldraledighet som arbetslivserfarenhet vid antagning?