• Anonym (Ångest.)

Gått upp MASSOR i vikt, ångest.

Jag är gravid i v 30 och har gått upp otroligt mycket i vikt, det finns en anledning till det och det är pga mediciner som jag måste äta under graviditeten.
    Mina läkare hade förberett mig på att min viktuppgång kunde bli större än normalt pga medicinerna men jag var inte alls förberedd på detta.

I vanliga fall väger jag runt 73 kilo och är 176 cm lång men nu är jag snart uppe i 90 kilo och min ångest är total.
    Jag kan inte sova , vill inte gå utanför dörren då det känns som att alla stirrar på min nyfunna dubbelhaka, maten har blivit ett ångestmoment och jag vill nästan inte äta då jag är så äcklad av mig själv.
    Varenda gång jag tittar i en spegel börjar jag gråta och jag vill absolut inte vara nära min man då jag känner mig som ett monster.

Mycket av vikten kommer tydligen försvinna av sig själv när jag har fött barnet och jag kan börja på andra mediciner men just nu har jag svårt att glädjas åt något över huvud taget.

Finns det någon som varit i samma sits? Hur hanterade ni det utan att gå ner er totalt och bli deppiga? 

• Svar på tråden Gått upp MASSOR i vikt, ångest.
  • daxförnästa

Ja jag gick upp 23kilo med första barnet o nu är jag i v 28 med en vikt på 17kilo över min normalvikt. Det suger. Men, man går ner det sen. Jag lovar. Det kan ta lite tid att bli av med men sakta men säkert kommer du tappa vikten. Försök acceptera att du bara befinner dig i ett tillfälligt tillstånd. Snart är det över!

• daxförnästa

Se förresten till att du bokar in lite skönhetsbehandlingar, frisör, solarie, shopping av ny garderob mm sen när bebis är ute. Det är viktigt att prioritera sig själv o trivas med sig själv!

• Anonym (smalis)

Jag är från andra hållet. 
    Jag skrev in mig på mcv och vägde in mig på 47kg.

Jag vågar inte gå ut för då tror alla att jag "ska ut och träna nu igen" Att gå på gym och bygga muskler är inte att tänka på, det känns som om jag tar någon annan plats, någon "tjockis" som behöver den bättre.

Jag har inga ätstörningar eller så. Har bara, alltid varit smal och petite. Men ändå äter jag jättemycket.

Det är INTE kul att vara smalis eller alla gånger. Alla blickar, alla antagande från folk...  

• Anonym (Ångest.)

Tack för svar, jag vet att det bara är tillfälligt och jag var inte alls beredd på hur jag skulle reagera. Jag känner inte alls igen min kropp och bristningar har jag fått över allt. Jag ska försöka fokusera mer på att det är tillfälligt. Jag förstår att det måste vara lika jobbigt åt andra hållet smalis, men hur gör du för att inte bry dig så mycket om vad andra tycker?

• PetraD

Visst inte kul att gå upp, men helt normalt ju! Jag gick upp 33kg vid en av mina graviditeter

• Anonym (Gravid och tjock)

Om det kan glädja dig så är det ännu värre för mig. Normalvikt 65 kilo, nu i vecka 39 tror jag att jag går över 100-kilo, ska till BM idag... :( MEN, gjort flera IVF med missfall och extra hormoner samt haft för låga sköldkörtelvärden under några månader, vilket påverkar ämnesomsättningen. Har tagit timmeslånga promenader i princip dagligen under hela graviditeten och har verkligen inte goffat godis el mat mer än normalt. Det är bara att acceptera läget helt enkelt och hoppas att man får en hungrig bebis och att amningen funkar :)

• blomman07

Det pr förjävligt att gå upp i vikt, jag lider verkligen med dig. Jag vägde 65 när jag blev gravid, och 94kg på förlossningen, två månader efter vägde jag fortfarande 92kg.. Men nu är dottern sex månader och jag väger 76kg, så nu börjar jag trivas lite bättre, även om jag har en bit kvar! Jag är 170cm

Du kommer att gå ner i vikt igen, jag lovar. Det är okej att bli tjock, du är ju faktiskt gravid! Finns de som är mycket större utan att bära på en liten människa.

Lycka till med graviditeten och lycka till med viktnedgången sedan :)

• Anonym (det går bra!)

Olika kvinnor går upp olika mycket under olika delar av graviditeten!
    Jag har alltid gått upp mycket i början, och sen stått nästan still i vikt från v 30!
    17 kilo i v 30 är ju ganska mycket, men inte hysteriskt.

Som det står ovan: man går ner efter förlossningen! Inte direkt, men efter 6-9 månader är de flesta tillbaka på sin startvikt!

daxförnästa skrev 2013-10-28 11:32:02 följande:
    Se förresten till att du bokar in lite skönhetsbehandlingar, frisör, solarie, shopping av ny garderob mm sen när bebis är ute. Det är viktigt att prioritera sig själv o trivas med sig själv!
    Det skulle jag starkt avråda ifrån. Verkar oerhört dumt att boka in det innan förlossningen dessutom, men vet inte hur man mår och om man har lust att gå på sånt alls. Första tiden efter förlossning tycker jag man skall skita i hur man ser ut och vara hemma och njuta av bebisen. Verkar mycket viktigare att inse och njuta av att man just blivit mamma och än att se nystylad ut just då. Det är faktiskt en ganska kort tid totalt sett.

Ny garderob verkar ju också helkorkat, men har ju jättekonstig kroppsbyggnad efter förlossningen och går ner i vikt hela tiden första 6-9 månaderna!
  • aj 378

Jag förstår dig! Har en bakgrund med ätstörningar och gick upp 35kg under min graviditet. Inte kul! MEN, det är så värt det när bebisen är ute kan jag lova dig! På söndag är Oliwer två månader och jag har gått ner 28kg än så länge :)

Svar på tråden Gått upp MASSOR i vikt, ångest.