• Sissely

Orkar inte hålla uppe fasaden som "den starka"

Jag har jobbat inom psykiatrin i 15 år, de senaste åren med patienter som är dömda till rättspsykiatrisk vård. Jag har alltid sett mig själv som en stark, sansad och lugn person. Det är också så som vänner och arbetskamrater uppfattar mig. Jag har gått igenom dödsfall inom familjer, skilsmässa, många flyttar och sjuka anhöriga. Sista året har jag också börjat jobba skift (var tredje helg natt). 

Nu har jag hamnat i nåt slags "ingenmansland" där jag inte längre känner igen mig själv. Det har smugit sig på, och det är när har haft energi nog att sammanfatta en slags helhet på tillvaron som jag ser att jag är på väg någonstans där jag inte vill vara. Jag har dragit mig undan vänner, umgås bara med sambon och jag drar mig för att svara i telefon. Jag orkar inte göra något på fritiden, vill helst inte lämna huset. Jag tycker att det är skitjobbigt att träffa någon jag känner när jag t ex är och handlar Jag tycker till och med att det är jobbigt att träffa mina barn (som är vuxna) och det börjar faktiskt bli jobbigt att ens prata med dom i telefon. Jag känner att jag försummar nära och kära, men jag ORKAR verkligen inte. Vaknar alltid vid 4-tiden på morgonen och ligger vaken 1-2 timmar och känner att min värld håller på att rasa samman.

Jag förstår att detta har med jobbet o göra, men jag kan inte bara säga upp mig. Jag söker de få jobb som finns, men utan resultat. Hade jag haft ekonomisk möjlighet hade jag omskolat mig, men jag är för gammal (50 år) för att få CSN-lån.   Jag har jättesvårt att be om hjälp och har svårt med att min självbild håller på att rasera.

Vet inte om det blir bättre av att skriva här, men skulle vara skönt att hör om  det finns någon som varit eller är i samma situation.  

• Svar på tråden Orkar inte hålla uppe fasaden som "den starka"
  • puss

men du. det låter som att du är väldigt trött. jag tycker du ska gå och prata med nån. det kan hjälpa.

Sluta tjafsa din dumma fan.
  • puss

du kan be att få handledning via arbetet. om du vill kan du höra med din chef om saken. ring annars din vårdcentral, eller kolla på nätet.

• sherlock

Kanske är du på väg att bli utbränd? Deprimerad? 

Att vara stark innebär ju också att man har styrkan att inse när något är fel och att man inte alltid orkar med allt.Det finns en gräns för hur mycket man orkar.

I ett yrke som också är ett kall (låter som att du är i ett sådant yrke) så kan man ju lätt bränna ut sig och då drar man sig undan vänner och familj. Jag är just nu sjukskriven från min lärartjänst då jag var  nära att gå i väggen. Orkade inte med något annat än min man och min hund. Att umgås med vänner kändes bara jobbigt, nu orkar jag med mindre grupper. Jag får lätt panikkänsla när jag är ute och handlar och har mindre ork att ta tag i vardagssysslor.

Gå till läkaren först och googla lite om utbrändhet.

Ta hand om dig och var snäll mot dig själv, det är viktigast just nu

• Aniiee

Du är på god väg in i den berömda VÄGGEN! Plocka omedelbart upp telefonen och ring VS/Öppenpsyk/WHATEVER, bara se till att du får hjälp NU! Helst igår.

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Sissely

Tack för feedback! Jag förstår någonstans att jag måste ta telefonen och ringa vårdcentralen, men det är ett SÅÅÅ stort steg för mig. Det är som att "slänga masken" och erkänna för alla, inklusive mig själv (svåraste kanske) att jag har nått till en punkt där jag själv behöver hjälp och måste öppna mig. Det känns som att bestiga ett berg i dagsläget. Jag är både rädd att inte "bli trodd" samt att jag "överdriver". Jag är ju (har varit) den starka, den glada och positiva. Vem är jag utan masken? Det är svårt att visa det, även för mig själv. Jag har inte ens berättat för min sambo om hur jag mår, men han ser ju att det är något som inte stämmer. Men även för honom är jag "den starka" i förhållandet. Jag är säker på att han kommer att stå kvar även om min mask rämnar, men jag känner skuld på något konstigt vis, för att jag inte orkar vara som alla förväntar sig. Jag ska ringa, lovar!

• asta66
    Aniiee skrev 2013-10-28 12:38:41 följande:
    Du är på god väg in i den berömda VÄGGEN! Plocka omedelbart upp telefonen och ring VS/Öppenpsyk/WHATEVER, bara se till att du får hjälp NU! Helst igår.
    Håller med. Dra i nödbromsen. Och se till att lär dig säga nej till din omgivning. Både jobb och privat.
  • Sissely

Grejen är att jag verkligen säger nej - till alla! Jag är så evinnerligt tråkig - och har varit det senaste året. På jobbet har jag avsagt mig en del extrauppdrag som jag haft. Jag har även gått några procent i tjänst. Men det känns som att det inte hjälper! Jag är absolut ingen pedant hemma och har ingen stressig vardag i jämförelse med många andra. Men det känns som att jag lever med en ständig inre stress, att jag inte "hinner tänka en tanke färdigt", att jag aldrig känner mig riktigt avkopplad, trots att jag ibland är ledig 4 dagar i sträck.

• puss
    Sissely skrev 2013-10-28 12:50:38 följande:
    Tack för feedback! Jag förstår någonstans att jag måste ta telefonen och ringa vårdcentralen, men det är ett SÅÅÅ stort steg för mig. Det är som att "slänga masken" och erkänna för alla, inklusive mig själv (svåraste kanske) att jag har nått till en punkt där jag själv behöver hjälp och måste öppna mig. Det känns som att bestiga ett berg i dagsläget. Jag är både rädd att inte "bli trodd" samt att jag "överdriver". Jag är ju (har varit) den starka, den glada och positiva. Vem är jag utan masken? Det är svårt att visa det, även för mig själv. Jag har inte ens berättat för min sambo om hur jag mår, men han ser ju att det är något som inte stämmer. Men även för honom är jag "den starka" i förhållandet. Jag är säker på att han kommer att stå kvar även om min mask rämnar, men jag känner skuld på något konstigt vis, för att jag inte orkar vara som alla förväntar sig. Jag ska ringa, lovar!

vänner kan överraska en ibland. de kommer säkert förstå.
    och om du får hjälp med saker kommer du att så småningom bli piggare, och du behöver inte vara" tråkig" mer.
    lycka till.   
  • Sissely

Nu har jag ringt och beställt tid på VC, får komma imorgon kl 09.00. Tack för "puff"

• sherlock
    Sissely skrev 2013-10-28 15:43:26 följande:
    Nu har jag ringt och beställt tid på VC, får komma imorgon kl 09.00. Tack för "puff"

Vad bra! Lycka till idag 
  • Sissely

Fick träffa en underbar läkare som tog sig tid att lyssna. Jag ville inte börja gråta, men det var som att öppna en kran när hon började ställa frågor. Hon tyckte att det lät som att jag led av en utmattningsdepression och sjukskrev mig direkt. Hon skrev även ut Mirtazapin och skickade remiss till en samtalsterapeut. Jag fick ta en massa prover och fick tid att utreda mitt höga blodtryck. Även om jag förstått att jag behövt göra något åt mitt psykiska illamående, så har jag inte ansett att det har varit "så viktigt" - utan tyckt att det finns så många andra som har det jobbigare än jag med stress, småbarn och andra problem. Men jag är idag glad att jag tog kontakt (och skrev här - och fick en "puff"). Det känns som ett stor sten har fallit från axlarna. Det kommer att bli tuffare ekonomiskt, men kan andra reda ut det, så kan väl jag. Kram till er! ♥

• puss
    Sissely skrev 2013-10-29 16:21:40 följande:
    Fick träffa en underbar läkare som tog sig tid att lyssna. Jag ville inte börja gråta, men det var som att öppna en kran när hon började ställa frågor. Hon tyckte att det lät som att jag led av en utmattningsdepression och sjukskrev mig direkt. Hon skrev även ut Mirtazapin och skickade remiss till en samtalsterapeut. Jag fick ta en massa prover och fick tid att utreda mitt höga blodtryck. Även om jag förstått att jag behövt göra något åt mitt psykiska illamående, så har jag inte ansett att det har varit "så viktigt" - utan tyckt att det finns så många andra som har det jobbigare än jag med stress, småbarn och andra problem. Men jag är idag glad att jag tog kontakt (och skrev här - och fick en "puff"). Det känns som ett stor sten har fallit från axlarna. Det kommer att bli tuffare ekonomiskt, men kan andra reda ut det, så kan väl jag. Kram till er! ♥

åh vad roligt!! allt kommer bli bättre. vad skönt!! stort lycka till med allt.
  • sherlock

Åh vad skönt att du fått hjälp. Det lät presis som utmattningsdepression och det är bra att du fick träffa en bra läkare.

Klart att allt kommer att reda sig. Hälsan kommer först!

Kram     
  • asta66
    Kram själv! Så bra att du fick träffa en sån underbar människa. Det unnar jag dig.
Svar på tråden Orkar inte hålla uppe fasaden som "den starka"