Orkar inte hålla uppe fasaden som "den starka"
Jag har jobbat inom psykiatrin i 15 år, de senaste åren med patienter som är dömda till rättspsykiatrisk vård. Jag har alltid sett mig själv som en stark, sansad och lugn person. Det är också så som vänner och arbetskamrater uppfattar mig. Jag har gått igenom dödsfall inom familjer, skilsmässa, många flyttar och sjuka anhöriga. Sista året har jag också börjat jobba skift (var tredje helg natt).
Nu har jag hamnat i nåt slags "ingenmansland" där jag inte längre känner igen mig själv. Det har smugit sig på, och det är när har haft energi nog att sammanfatta en slags helhet på tillvaron som jag ser att jag är på väg någonstans där jag inte vill vara. Jag har dragit mig undan vänner, umgås bara med sambon och jag drar mig för att svara i telefon. Jag orkar inte göra något på fritiden, vill helst inte lämna huset. Jag tycker att det är skitjobbigt att träffa någon jag känner när jag t ex är och handlar Jag tycker till och med att det är jobbigt att träffa mina barn (som är vuxna) och det börjar faktiskt bli jobbigt att ens prata med dom i telefon. Jag känner att jag försummar nära och kära, men jag ORKAR verkligen inte. Vaknar alltid vid 4-tiden på morgonen och ligger vaken 1-2 timmar och känner att min värld håller på att rasa samman.
Jag förstår att detta har med jobbet o göra, men jag kan inte bara säga upp mig. Jag söker de få jobb som finns, men utan resultat. Hade jag haft ekonomisk möjlighet hade jag omskolat mig, men jag är för gammal (50 år) för att få CSN-lån. Jag har jättesvårt att be om hjälp och har svårt med att min självbild håller på att rasera.
Vet inte om det blir bättre av att skriva här, men skulle vara skönt att hör om det finns någon som varit eller är i samma situation.