• Bassenasse

Med 9 dagar kvar till BF, något man bör tänka på?

Har idag 9 dagar kvar till bf, och ska helt ärlig erkänna att jag börjar bli trött på att vara en blåval ;)

Har lite funderingar på om det är något speciellt man bör tänka på nu inför fl?
    Min BM är rena katastrofen (undrar varför hon inte är pensionär än!) och är till ingen hjälp alls.

Har idag skrivit mitt förlossningsbrev själv hemma som vi skulle gjort sist vi sågs, men det glömde hon och undrade om det var något speciellt jag tänkte på. Ja, säg det. Min första graviditet och jag visste inte ens om att man skulle skriva ett sådant brev.

Det kvittar vad jag än har haft att säga så tar hon mig inte på allvar gällande något utan typ jag behöver inte oroa mig för jag är inte den första i världen som ska föda barn.
    Tack, det känns tryggt ;)

Så nu vänder jag mig till alla er som redan fött barn eller som kanske är inne på första graviditeten men har en BM som är toppen.
    Har ni några tips till mig om det är något man ska tänka på nu inför fl?

Ska idag packa min BB väska, för har inte fått tummarna loss gällande denna bit innan.

Hur vanligt är det med värkar innan själva förlossningsvärkarna drar igång?
    Min bebis är inte fixerad än, men jag har ofta värkar kvällar och nätter och var gång undrar jag om det är nu det drar igång eller inte...

• Svar på tråden Med 9 dagar kvar till BF, något man bör tänka på?
  • Malima

Vila allt du kan!
    Att ha värkar innan är vanligt, ibland kan man ha det flera veckor innan.

Lycka till!

• Josefinmagnusson88

Hejsan :) jag har en son på strax över året och väntar mitt andra barn som ska komma om c:a en månad, så jag kan skriva det som jag kommer på: Självklart är "VILA" viktigt eftersom du ska genomgå ett mycket tufft träningspass ----> förlossningen. Men det är ju inte alltid så jätte lätt att planera in. För mig satte värkarna igång på en kväll och då hade jag under dagen varit på ikea, varit ute på långpromenad " alltså varit igång hela dagen" min tanke var då - hur ska jag klara detta??? Hur ska jag orka mig igenom en hel förlossning? MEN när det väl gäller så får man sådana häftiga krafter och kroppen orkar mer än vad man tror :) Att packa väskan bör du ju göra idag, bebiskläder, någon gosig filt till bebisen, sköna kläder till dig, tofflor, hygienartiklar, något mumsigt att smaska på, amningsbehå/ och inlägg, osv. Har ni bil, är det kanske på tiden att installera ett babyskydd att ha med så att ni kan åka hem ifrån bb. En sak som jag tänkte mkt på var hur jag ville att min förlossning skulle vara och vad jag ville ha för bedövning. Jag ville ha en så naturlig förlossning som möjligtvoch klara mig på lustgasen och testa på att ligga i ett varmt bad och helst inte ryggmärgsbedövning. Men jag mådde tyvärr illa av lustgasen och badet funkade till viss del, så barnmorskan på förlossningen sa: Josefin nu kan du inte ligga och pina dig här längre, du måste nog välja ett annat alternativ till bedövning och då gick jag med på ryggmärgsbedövning. För mig var det som att komma upp till himlen, sväva bland molnen och den mesta smärtan försvann :) såååå underbart! Så att tänka på hur du vill ha det kan nog vara ganska bra, sen blir ju aldrig förlossningen som man kanske hade tänkt sig, så det kan ju iof vara lite svårt... Hmm just nu kan jag inte komma på någonting mer än att jag vill önska dig LYCKA TILL och hoppas att allt går bra: tänk på "vi och kroppen har mer krafter än vad vi kan föreställa sig och ingenting är omöjligt" :) Att föda barn är nog någonting av det häftigaste man kan uppleva :)

Svar på tråden Med 9 dagar kvar till BF, något man bör tänka på?