• Beaniee

Låta spädbarnet styra mat och sovtider, vad är det för trams?

Läser om många på FL som låter barnet själv styra när hen ska äta, sova, etc. Ni pratar om att följa barnets rytm. 

I mina öron låter det som flummigt trams. Ett barn på säg 5 månader vet inte bäst när hen ska sova, hur ofta hen behöver äta. Det är föräldrarna som vet bäst. 

I min värld mår barn bäst av rutiner och fasta tider. Jag provade att låta min bebis styra själv när hon skulle sova och hur länge hon ville sova, vilket slutade i hysteri då hon faktiskt inte sov tillräckligt på dagen och vart övertrött på kvällen.

Jag är nyfiken hur ni tänker som tror att ett spädbarn kan uppfylla sina egna behov?

Läser om de som ammar och snuttas på nätterna i ända med bebisar som faktiskt inte behöver äta på natten. Varför fortsätter ni med det? Vill ni inte sova på nätterna? 

Berätta hur ni tänker för jag är uppriktigt nyfiken! 

• Svar på tråden Låta spädbarnet styra mat och sovtider, vad är det för trams?
  • puss

det är väl så att man tror att bebisen känner när den är trött eller hungrig, antagligen. det finns ju de som tror att bebisar upplever saker.

Sluta tjafsa din dumma fan.
  • Kakka

Mitt ex tyckte också att barnet skulle bestämma själv, riktigt skitsnack enligt mig! Känns som väldigt slappa föräldrar som inte orkar natta eller ge mat "i onödan".

• Lena

Kan man inte se när sina barn blir trötta och hungriga i förväg är det klart man måste ha rutiner för att de inte ska bli för hungriga och övertrötta.

Mina barn har bestämt själva men det har ändå blivit en rutin men efter deras önskemål.

Jag tror att alla vet när de behöver äta och sova men däremot inte vad de behöver äta eller vill sova för de behöver det.

• puss
    Kakka skrev 2013-10-28 13:43:19 följande:
    Mitt ex tyckte också att barnet skulle bestämma själv, riktigt skitsnack enligt mig! Känns som väldigt slappa föräldrar som inte orkar natta eller ge mat "i onödan".

vad är visten med att ge mat i onödan (dina ord)?
  • Beaniee
    Kakka skrev 2013-10-28 13:43:19 följande:
    Håller med! 

Känns som det är någon sorts flowerpowervåg ala fri uppfostran att barnet ska styra hela sin tillvaro själv och att man som förälder endast ansvarar för att "lyssna på barnets signaler". Trams!  
  • nozpa

Men med att styra tror jag att det menas att man har koll på barnetssignaler. Jag låter mina barn styra, men det betyder inte att jag inte serverar mat eller lägger dom i sängen för att sova.

• puss
    Beaniee skrev 2013-10-28 13:48:00 följande:
    Håller med! 

Känns som det är någon sorts flowerpowervåg ala fri uppfostran att barnet ska styra hela sin tillvaro själv och att man som förälder endast ansvarar för att "lyssna på barnets signaler". Trams!  

är man trött så sover man.
    är man hungrig så äter man.
    vad är vinsten med att ha det annorlunda? nån slags maktkamp? "nehej du bebisen, här blir ingen tutte, det är JAG som bestämmer!!"?  
  • Sweet life

Att barnet får styra innebär ofta att det styr hela familjens vardag.

"Nej, nu kan vi inte lämna på förskolan för stina sover" osv...

Vi körde på fasta rutiner från dag ett och han är ett tryggt barn som vet vad som förväntas och vad som komma skall...

Att låta barnet styra är ungefär som att säga "rutiner är för dyssfunktionella familjer". Ja, jag har fått höra det när jag berättat om våra rutiner och "regler". 

• lilletrille

Så det här innebär alltså att man som förälder skall hålla sitt barn vaken fast hen är jättetrött, tvångsnatta fast bebisen inte vill sova, tvångsmata om hen inte är hungrig och låta barnet skrika om hen blir hungrig på fel tidpunkt? Eller har jag missuppfattat?

• Kakka

Ja. Men ett barn kan inte äta när det bil, för ju det! Den kan inte bara ta en macka! O just det den kan heller inte lägga sig bär den vill!!! Dom behöver hjälp, klart man inte ska tvinga dom o äta. Men om msn märker att dom är trötta, så hjälper man väl dom? Man sitter inte bara o säger. Lägg dig nu!

Svar på tråden Låta spädbarnet styra mat och sovtider, vad är det för trams?