Kan jag anlita svart städhjälp eller är det en dödssynd?
Jag är ensamstående mamma. Jag jobbar oregelbundna tider och när jag jobbar är barnet hos sin pappa. När jag inte jobbar är barnet hos mig.
Jag hinner inte med någonting. Och när jag är hemma så står jag med ryggen mot mitt lilla barn för att jag lagar mat, eller tvättar eller städar osv.
Periodvis går jag nästan under av detta. Jag blir frustrerad över situationen...att den där tiden till att sitta ner med mitt barn, spela spel, måla tillsammans...göra saker IHOP...den finns inte. Barnet har inga syskon och hamnar alltså ständigt i att måsta leka själv. En mamma som är irriterad för att hon inte räcker till och hela tiden, varje dag tänker att IMORGON så ska vi sitta ner, imorgon ska jag vara med mitt barn och ha kvalitetstid.
Olycklig över att situatuionen är som den är och jag just för tillfället har lite pengar till övers så har jag tagit en lapp från samhällets anslagstavla där någon erbjuder sin städhjälp.
Jag har efter flera dagar ryckt en lapp. Några dagar till har lappen sedan legat i min ficka. Det ekar att man inte får anlita svart arbetskraft. Jag tycker det ska vara vitt för allas skull. Men jag har inte råd, oavsett det är med Rut eller inte, att anlita det. Jag har räknat på det och som det är nu så skulle jag kunna be om en timme om dagen i tre dagar i veckan fram till ca mitten av dec.
Jag gråter nästan av lycka när jag tänker på hur det skulle kunna vara för oss. Och nu speciellt inför jul. Det skulle jag gärna unna oss.
Jag har arbetat som städerska många år i min ungdom. Jag har alltid haft jobb där vi i personalen sköter städningen av våra arbetslokaler. Jag städar alltså på mitt jobb också. Så jag är inte någon bortskämd lat jävel som inte klarar av att ta hand om ett hem.
Men det har varit mycket nu och jag är trött och sliten och jag skulle så gärna vilja ringa det där numret och ge oss lite tid och utrymme för varandra, jag och mitt barn. För jag har den lilla marginalen att göra det just nu. Det har jag inte alltid, men av olika anledningar så har jag just nu lite till övers. Lite. Som jag gärna prioriterar så.
Är detta så fel?