• Anonym (Trött)

Kan jag anlita svart städhjälp eller är det en dödssynd?

Jag är ensamstående mamma. Jag jobbar oregelbundna tider och när jag jobbar är barnet hos sin pappa. När jag inte jobbar är barnet hos mig.  

Jag hinner inte med någonting. Och när jag är hemma så står jag med ryggen mot mitt lilla barn för att jag lagar mat, eller tvättar eller städar osv. 

Periodvis går jag nästan under av detta. Jag blir frustrerad över situationen...att den där tiden till att sitta ner med mitt barn, spela spel, måla tillsammans...göra saker IHOP...den finns inte. Barnet har inga syskon och hamnar alltså ständigt i att måsta leka själv. En mamma som är irriterad för att hon inte räcker till och hela tiden, varje dag tänker att IMORGON så ska vi sitta ner, imorgon ska jag vara med mitt barn och ha kvalitetstid.

Olycklig över att situatuionen är som den är och jag just för tillfället har lite pengar till övers så har jag tagit en lapp från samhällets anslagstavla där någon erbjuder sin städhjälp.
    Jag har efter flera dagar ryckt en lapp. Några dagar till har lappen sedan legat i min ficka. Det ekar att man inte får anlita svart arbetskraft. Jag tycker det ska vara vitt för allas skull. Men jag har inte råd, oavsett det är med Rut eller inte, att anlita det. Jag har räknat på det och som det är nu så skulle jag kunna be om en timme om dagen i tre dagar i veckan fram till ca mitten av dec.

Jag gråter nästan av lycka när jag tänker på hur det skulle kunna vara för oss. Och nu speciellt inför jul. Det skulle jag gärna unna oss. 

Jag har arbetat som städerska många år i min ungdom. Jag har alltid haft jobb där vi i personalen sköter städningen av våra arbetslokaler. Jag städar alltså på mitt jobb också. Så jag är inte någon bortskämd lat jävel som inte klarar av att ta hand om ett hem.

Men det har varit mycket nu och jag är trött och sliten och jag skulle så gärna vilja ringa det där numret och ge oss lite tid och utrymme för varandra, jag och mitt barn. För jag har den lilla marginalen att göra det just nu. Det har jag inte alltid, men av olika anledningar så har jag just nu lite till övers. Lite. Som jag gärna prioriterar så.

Är detta så fel?

• Svar på tråden Kan jag anlita svart städhjälp eller är det en dödssynd?
  • Sweet life

Varför inte anlita ett städbolag eller någon med F-skatt så du kan få ta del av rutavdraget och personen som städar är försäkrad och får (förhoppningsvis) en skattad lön och arbetsgivaravgifter betalda?

• Sweet life

Vi betalar 1280kr i månaden för 2 timmar i veckan för vår stoooora villa efter rutavdrag.. Det är inte dyrt...

• Khaleesi

Vi har städhjälp vitt efter rut för 130:-/timmen. Så värt!

Oavsett, jag tycker inte att du gör fel men glöm inte att varken du (ditt hem) eller den som städar inte är försäkrad. Om något händer, om personen är oärlig eller liknande.

Lycka till!

• Anonym (Trött)

Tack för alla svar. Jag håller med...jag vill att den som jobbar ska vara försäkrad, jag tycker egentligen att det ska vara vitt. Alltid tyckt. Alltid hävdat. Men nu var det så på marginalen för vad jag har råd med och jag vill så gärna ge mig och mitt barn detta för att vi behöver det.

Jag ska tänka ett varv till på det, kanske gå ett varv till med städföretagen och se om det kan gå ekonomiskt så ändå. 

Nä, det låter inte så dyrt med 1280 kr för städning en gång i veckan, två timmar. Men det är ändå liite för mycket för att det ska funka för mig. Jag är själv med allt. Har inga stora marginaler. Mycket små.

Tack igen för alla svaren.         

• Sweet life
    Anonym (Trött) skrev 2013-10-28 15:06:25 följande:

Tack för alla svar. Jag håller med...jag vill att den som jobbar ska vara försäkrad, jag tycker egentligen att det ska vara vitt. Alltid tyckt. Alltid hävdat. Men nu var det så på marginalen för vad jag har råd med och jag vill så gärna ge mig och mitt barn detta för att vi behöver det.

Jag ska tänka ett varv till på det, kanske gå ett varv till med städföretagen och se om det kan gå ekonomiskt så ändå. 

Nä, det låter inte så dyrt med 1280 kr för städning en gång i veckan, två timmar. Men det är ändå liite för mycket för att det ska funka för mig. Jag är själv med allt. Har inga stora marginaler. Mycket små.

Tack igen för alla svaren.         

Begär in offerter från flera bolag. Vi fick rabatt för att vi skulle ha städning varje vecka. Det går att pruta! :)
  • JanssonM

Vad kan du betala i månaden? 

Mitt tips är att du kontaktar flera bolag och meddelar info om din budget och hur ofta du vill ha hjälp.

Är du öppen med vad du kan lägga, så kan ju företaget själva välja om det funkar för dem.
    För oss skulle det inte vara något konstigt, och det är inte ett dugg konstigt att pruta.

Lycka till! Är det sedan något du undrar om, så är du mer än välkommen att kontakta oss.

/ Malte
    Marknadschef, Cleaning Services
    malte@cleaningservices.se

• Majken

Vi har städning en gång i månaden a' 2,5 tim, som ett komplement till vår egen veckostädning. Jag vill inte ha oftare än så och för det betalar vi ca 460:- efter rutavdraget. Du måste ju inte ha städningen varje vecka om du inte vill. Vi är båda två rätt ordningsamma och håller efter det bra hemma hos oss. Men det är skönt att minst 1 g/mån få badrummen rejält städade med kalkborttagning i duschen t.ex

• Madmoiselle

Bara för att du mår dåligt så betyder det inte att du får göra något som är olagligt eller att bidra till att någon jobbar utan försäkringar.

Att ha en städerska som jobbar vitt kostar dessutom inte mer. Man betalar inte för moms och arbetsgivaravgift på hushållsnära tjänster.

Svar på tråden Kan jag anlita svart städhjälp eller är det en dödssynd?