Siri84 skrev 2013-10-29 18:22:37 följande:
Du var så bra på namn så jag tänkte skriva upp våran namnlista och höra med dig vilket killnamn och tjejnamn av dom som du tycker passar bäst ihop med Elvie och som går mest i samna stil?:) Tjejnamn: Iris, Edith, Judith, Svea, Alice, Irma, Viola. Pojknamn: Algot, Frans, Harry, Ivar, August, Artur, Holger.
Arthur, Harry, Edith, Alice och Elvy kan sägas ha samma eller nästan samma ursprung. Om man nu vill köra på något tema.
Algot, Arthur, Alice, August och kanske också Svea skulle jag placera lite tidigare än Elvy annars är alla namn hyfsat nära varandra tidsmässigt.
Annars gillar jag namn som inte är för lika eller rimmar så Elvie och Harry går bort för mig. Rent ljudmässigt låter det fint med namn som inte är för lika, men som ändå innehåller några gemensamma bokstäver som Alice och Elvie.
Annars handlar det ju till syvende och sist om personlig smak. Jag gillar alla era flicknamn med undantag för uttalet av Irma på min dialekt . Bland pojknamnen gillar jag alla utom Holger och Frans. Jag gillar inte heller uppenbara smeknamn så sådana namn kanske jag skulle tänka bort.
Kanske var detta inte till så mycket hjälp, men jag tycker att det är svårt att säga vad som passar eftersom alla tycker olika om den saken ;)
Lycka till med valet.