• Siri84

Behöver lite hjälp en gång till ang. namn

Fick bra svar sist så jag startar en sista tråd innan jag lägger ner mitt velande. Vilken stavning föredrar du av Elvi och Elvie?? Skulle även behöva hjälp med ett passande namn till ett syskon. Jag vill helst inte att det ska börja på E, men vi har Edith med på listan så det är inte helt omöjligt ändå:) Jag vill att det ska vara i samma stil och ge samma associationer som namnet Elvi/Elvie. Har ni några bra förslag att ge mig?:)

• Svar på tråden Behöver lite hjälp en gång till ang. namn
  • Enter Sandman

Elvie och Amanda.
    Elvie och Tobias. 

• fluu

Föredrar Elvi.

Ada
    Asta
    Clara
    Dagmar
    Elsie
    Elise
    Flora
    Greta
    Hilda/Hilja/Hilma
    Henny
    Iris
    Ingrid
    Judith
    Karin
    Kersti/Kerstin
    Lilian
    Lotten
    Maj/Maja/Majlis
    Märta
    Rut
    Signe/Signy
    Selma
    Sonja
    Tyra
    Tekla
    Villemo
    Viola
    Vanja

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Alvar
    Albin (lite samma betydelse som Elvy btw)
    August
    Bror
    Bertil
    Bo
    Ebbe
    Elvin
    Frank
    Folke
    Gunnar
    Gillis
    Helmer
    Hilding
    Hilmer
    Ivar
    Julius
    John
    Knut
    Lage
    Melker
    Manne
    Måns
    Nore
    Olof/Olle
    Otto
    Svante
    Sune
    Tuve
    Tage
    Valdemar
    Vilgot
    Åke

• Siri84
    fluu skrev 2013-10-28 16:51:21 följande:
    Alvar Albin (lite samma betydelse som Elvy btw) August Bror Bertil Bo Ebbe Elvin Frank Folke Gunnar Gillis Helmer Hilding Hilmer Ivar Julius John Knut Lage Melker Manne Måns Nore Olof/Olle Otto Svante Sune Tuve Tage Valdemar Vilgot Åke

Vi har Judith och Iris med på våran lista. Men var osäker om det var samma stil på namnen. Men då kanske det är det då:) jaså då får jag kolla upp Albin det är ett gammalt släktnamn så det skulle ju vara bra då:)
  • fluu
    Siri84 skrev 2013-10-28 17:21:04 följande:

Vi har Judith och Iris med på våran lista. Men var osäker om det var samma stil på namnen. Men då kanske det är det då:) jaså då får jag kolla upp Albin det är ett gammalt släktnamn så det skulle ju vara bra då:)
    Jag tycker att de kan gå under samma stil. Visst är det tre olika ursprung på namnen och de har olika betydelse("judinna", "regnbåge" och "lysande"), men de var poppis ungefär samtidigt.
  • Siri84
    fluu skrev 2013-10-28 17:28:43 följande:
    Jag tycker att de kan gå under samma stil. Visst är det tre olika ursprung på namnen och de har olika betydelse("judinna", "regnbåge" och "lysande"), men de var poppis ungefär samtidigt.

Ja var dom det..? Iris och Elvie var väl vanligt ungefär samtidigt iallafall. Var alla pojknamn du skrev poppis vid samma tid dom med? Vill gärna ha namn i samma stil och från samma tid.?:)
  • Siri84
    Siri84 skrev 2013-10-28 20:38:22 följande:
    Ja var dom det..? Iris och Elvie var väl vanligt ungefär samtidigt iallafall. Var alla pojknamn du skrev poppis vid samma tid dom med? Vill gärna ha namn i samma stil och från samma tid.?:)

Blev lite fel det sista skulle inte vara en fråga:P
  • fluu

De tre nämnda flicknamnen kan sägas ha varit poppis samtidigt, men inte alla mina andra alternativ, så petig är inte ens jag ;) Albin vill jag i alla fall placera en generation tidigare.

• fluu

Jag har ingen statistik så generationsfränderna kanske inte stämmer till 100, men här är ett försök:

Agne
    Allan
    Bertil
    Bo
    Enok
    Folke
    Gösta
    Ivar
    John
    Knut
    Kurt
    Klas
    Lage
    Osvald
    Ove
    Rolf
    Ragnar
    Rune
    Stig
    Stellan
    Sixten
    Sigfrid
    Svante
    Tage
    Tord
    Torsten
    Ulf
    Åke

Sen funkar ju relativt tidlösa namn som Erik, Sven, Olof, Anders, Johan, Karl, Lars, Nils.

• fluu

Aina
    Asta
    Britta
    Dagny
    Gun
    Gerd
    Hillevi
    Inga
    Iris
    Irma
    Karin
    Kerstin
    Lilian
    Maj/Majlis
    Märta
    Ninni
    Olga
    Rut
    Signe
    Sonja
    Siv
    Solveig
    Ulla
    Vega

Tidlösa namn: Anna, Hanna, Maria, Sara, Kristina.

• Siri84
    fluu skrev 2013-10-29 06:32:01 följande:
    De tre nämnda flicknamnen kan sägas ha varit poppis samtidigt, men inte alla mina andra alternativ, så petig är inte ens jag ;) Albin vill jag i alla fall placera en generation tidigare.

Ja det är det va? Det var det jag tänkte också likadant Algot som vi haft med på listan, det namnet är väl också från en lite tidigare generation. Men tack så jätte mycket för hjälpen och alla dina förslag! Nu har vi lite mer att fundera över:)
  • fluu
    Siri84 skrev 2013-10-29 13:08:26 följande:

Ja det är det va? Det var det jag tänkte också likadant Algot som vi haft med på listan, det namnet är väl också från en lite tidigare generation. Men tack så jätte mycket för hjälpen och alla dina förslag! Nu har vi lite mer att fundera över:)
    Jag skulle nog också placera Algot tidigare, men vad gör det när det är så fint :)
  • Siri84
    Enter Sandman skrev 2013-10-28 16:39:42 följande:
    Elvie och Amanda. Elvie och Tobias. 

Både Amanda och Tobias är fina namn men kände både några Amanda och Tobias under skoltiden så dom går nog bort för mig. Tack för hjälpen:)
  • Siri84
    fluu skrev 2013-10-29 17:12:09 följande:
    Jag skulle nog också placera Algot tidigare, men vad gör det när det är så fint :)

Du var så bra på namn så jag tänkte skriva upp våran namnlista och höra med dig vilket killnamn och tjejnamn av dom som du tycker passar bäst ihop med Elvie och som går mest i samna stil?:) Tjejnamn: Iris, Edith, Judith, Svea, Alice, Irma, Viola. Pojknamn: Algot, Frans, Harry, Ivar, August, Artur, Holger.
  • fluu
    Siri84 skrev 2013-10-29 18:22:37 följande:

Du var så bra på namn så jag tänkte skriva upp våran namnlista och höra med dig vilket killnamn och tjejnamn av dom som du tycker passar bäst ihop med Elvie och som går mest i samna stil?:) Tjejnamn: Iris, Edith, Judith, Svea, Alice, Irma, Viola. Pojknamn: Algot, Frans, Harry, Ivar, August, Artur, Holger.
    Arthur, Harry, Edith, Alice och Elvy kan sägas ha samma eller nästan samma ursprung. Om man nu vill köra på något tema.
    Algot, Arthur, Alice, August och kanske också Svea skulle jag placera lite tidigare än Elvy annars är alla namn hyfsat nära varandra tidsmässigt.
    Annars gillar jag namn som inte är för lika eller rimmar så Elvie och Harry går bort för mig. Rent ljudmässigt låter det fint med namn som inte är för lika, men som ändå innehåller några gemensamma bokstäver som Alice och Elvie.
    Annars handlar det ju till syvende och sist om personlig smak. Jag gillar alla era flicknamn med undantag för uttalet av Irma på min dialekt . Bland pojknamnen gillar jag alla utom Holger och Frans. Jag gillar inte heller uppenbara smeknamn så sådana namn kanske jag skulle tänka bort.

Kanske var detta inte till så mycket hjälp, men jag tycker att det är svårt att säga vad som passar eftersom alla tycker olika om den saken ;)
    Lycka till med valet.
Svar på tråden Behöver lite hjälp en gång till ang. namn