• Vyssanlull

    Vilken hästras ska jag köpa?

    Vi ska köpa hem två hästar till gården och har lite beslutsångest! Vi har aldrig haft häst tidigare, jag har dock hållt på med hästar större delen av ungdomstiden samt varit medryttare som vuxen. Har erfarenhet av olika hästraser och storlekar men kan nu inte bestämma vad jag själv vill ha då det börjar bli dags... Vi har ekonomi och utrymma för både stora och små hästar, hjälp mig bestämma! Antingen börjar vi med två shettisar som vi kan mysa med, köra och som kan hjälpa oss att dra lite lättare stockar vid skogsarbetet, samt följa med på långa promenader tillsammans med hunden. Fördelar: billigare i inköp, drift, lättare att hantera pga storlek, bra början? Eller också två kallblod eller islänningar som vi även kan rida på. Gillar kallblod då jag tycker de är vackrast, "riktiga hästar". De kan ju också hjälp till i skogen en del. Men de är stora! Av den anledningen backar jag lite, stora hästar tänker jag är mer jobb, dyrare i foder, mer skit.. Fördelen med islänning är att de är mindre och känns mer lätthanterliga därför, men är mycket dyrare i inköp. Och just tölten är jag inte superintresserad av, kanske därför onödigt att köpa isis..? Kan inte riktigt bestämma mig, ridningen är inte det viktigaste utan att det att ha häst, mysa, borsta, pyssla, promenera känns som nummer ett. Sen att rida eller köra kommer som nummer två, det vore ju visserligen trevligt att kunna rida ut en tur emellanåt, men kanske är det lika trevligt att köra ut med vagnen med en shettis? Lättare att ta med hunden ut då gissar jag.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken hästras ska jag köpa?
  • Whitetrash86

    Kallblod alla gånger!
    SÅ stora är dom inte :D om inte annat vänjer man sig fort. Och jag kan säga dig att det är lättare att ha med hunden när man sitter på hästryggen än när man kör vagn!
    Och en kallblod kan man köra också. Oftast lättare att köra dom än att rida dom.. skola om min nordis på 1 vecka. 

  • junior på G

    Islänningen är inte en lätt häst att börja med, bättre att välja en nordsvensk, fjordhäst eller ardenner. Lätta att både rida och köra, lugna och trygga. Grymt bra i skogen och liten skaderisk när dom är av den lite rejälare typen.

  • Litet My

    Åk runt och prova lite olika hästar tycker jag och satsa på en lite äldre pålitlig häst som "varit med" litegrann istället för att satsa på en viss ras dvs en stabil häst som ndu kan ha kul med och som "vet vad som förväntas", en Shetlandsponny på bråkhumör är 20 resor värre än en snäll Ardenner, då är det värt att ta de där 20 kilona med extraskit varje dag Flört

  • Burberry

    Fjording skulle jag rekommendera utifrån era önskemål.

    Själv haft shettis i 6 år, fjordingar i 10 år o finskt kallblod under kortare tid.

    Shettisen var absolut mest jobb med, svårt få tag på hovslagare som vill avverka pga den obekväma arbetsställningen med liten häst, envis o mycket egen vilja. Men förståss också ljuvligt söt! Härlig att köra med o leda runt barn på.

    Fjordingarna var väldigt friska o lättskötta, och lagon stora till körning o ridning i terräng.

  • vargaa

    Islänningar är tåliga, friska, kan ofta gå barfota, är smidiga och lagom stora. Jag har själv förstått hur många fördelar det är med islandshästar sen jag haft min nordsvensk i en grupp med islänningar sen ett par år tillbaka. Dom är lätta och smidiga att ha att göra med. Så det hade jag vakt om jag var du.

    Själv har jag som sagt en nordsvensk brukshäst. Han är inte jättehög (155cm ca) men det är mycket häst ändå. Nordsvensken är enligt min erfarenhet ofta ganska fysisk till sättet - inte våldsam utan bara fysisk och använder sig av sin tyngd och massa, så det hade jag kanske haft i åtanke om jag inte var en mycket erfaren hästmänniska. En nordsvensk måste man komma överens med, annars har man en betongsugga a la 800kg. ;) Men de är jätteroliga ridhästar och vill man syssla med dressyr (som jag) är det en jättebra ras. Sen är ju alla individer olika förstås. Men av alla nordsvenskar jag träffat så är min erfarenhet att det är ganska mycket häst på många sätt.    


    Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
  • vargaa

    Sen finns ju andra kallblod och tex fjording är ju lite mindre än nordsvensken, men det är mer en ponny än ett kallblod i mina ögon. :) Kallblodstravare är ju ett annat alternativ, ofta väl inkörda och kan vara ganska små och smidiga. Större kallblod hade jag inte köpt om jag inte hade ngn speciell anledning till att ha just ett stort kallblod. Det kan förstås vara att man bara tycker om just stora kallblod, men som sagt är det ju mer att ha o göra med, äter mer, trampar sönder mer, svårare att hitta utrustning till, mindre smidiga att ta med sig, transportera, etc.


    Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
  • Litet My

    Har du funderat över stinker förresten? Grov men ändå smidig och lätt, finns i flera olika storlekar allt från ponny till ganska höga. De jag stött på har varit mycket trevliga.

  • tjej87

    Fjording och Tinker var mina tankar på hästar som skulle passa er eller t.ex en haflinger? Dvs en arbets/kallblodshäst men i ponny/liten häst-format :)

Svar på tråden Vilken hästras ska jag köpa?